تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۰۸۳۰۰
دبیرکل ناتو در حاشیه نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد طرح دفاعی کشورهای حوزه بالکان و لهستان مورد تصویب قرار گرفته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست سران «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در لندن اعلام کرد طرح دفاعی کشورهای حوزه «بالکان» مورد تأیید قرار گرفته است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، طرح دفاعی برای کشورهای حوزه بالکان و لهستان با موافقت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، که پیش‌تر مخالف آن بود، مورد تصویب قرار گرفته است.
«گیتاناس نوسدا» رئیس‌جمهور لیتوانی در این باره گفت: «این دست‌آوردی بزرگ نه‌تنها برای کشور ما بلکه برای کل منطقه است زیرا امنیت شهروندانمان را تضمین خواهد کرد».
پیش‌تر ترکیه اعلام کرده بود در صورتی که اعضای ناتو شبه‌نظامیانی نظیر «ی‌پ‌گ» را به‌عنوان گروه تروریستی نشناسند، با این طرح بالکان مخالفت خواهد کرد.
دبیرکل ناتو امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که شب گذشته با اردوغان درباره اختلافات بر سر طرح دفاعی از حوزه بالتیک و همچنین طرح دفاعی ترکیه گفت‌وگو کرده است.
استولتنبرگ گفت: «امروز بر روی طرحی به‌روز شده برای کشورهای بالتیک و لهستان به توافق رسیدیم. می‌دانیم که دیدگاه‌های متفاوتی میان متحدان ناتو درخصوص گروه "ی‌پ‌گ" وجود دارد».
استولتنبرگ در آخرین کنفرانس خبری نشست سران ناتو در یک باشگاه مجلل گلف از بیانیه رسمی این پیمان رونمایی کرد. طی این بیانیه اصل «حمله به یک عضو ناتو معادل حمله به همه کشورهای عضو» مورد تأکید قرار گرفته است.
همچنین در این بیانیه مشترک آمده است: «[ناتو] امنیت قلمروها و حدود یک میلیارد شهروندی که داریم، آزادی ما و ارزش‌های مشترک ما نظیر دموکراسی، آزادی‌های فردی، حقوق بشر و حاکمیت قانون را تضمین می‌کند».
وی افزود، ناتو مشتاق است با روسیه وارد گفت‌وگو شده و روابط بهتری با این کشور داشته باشد. همچنین معتقد است که چین باید در گفت‌وگوهای آینده درخصوص محدود کردن یا کاهش تسلیحات شرکت داشته باشد.
نشست سران ناتو که قرار بود محل گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد تشکیل این ائتلاف باشد، عملا به صحنه بروز اختلافات جدی میان اعضای این گروه بدل شد. در همان ساعات ابتدایی نشست، اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد که بین اعضای این ائتلاف اختلافی چنان جدی وجود دارد و نشست خبری با دبیرکل ناتو را با حمله به یک کشور متحد و عضو ناتو آغاز کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما