تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۰۸۲۹۵
اولین دوره جایزه زنده‌یاد ناصر فرهودی در ۲ بخش «میکس و مستر» و «تئوری» برگزار می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ نشست خبری اولین «جایزه ناصر فرهودی» سه‌شنبه ۱۲ آذر با حضور برگزارکنندگان و سازمان‌دهندگان این رویداد و اهالی رسانه برگزار شد. 
مرحوم «ناصر فرهودی» از صدابرداران پیشکسوت موسیقی کشورمان بود که سالیانِ سال بسیاری از آثار موسیقی را ضبط کرد. او با اغلب هنرمندان و گروه‌های سرشناس موسیقی فعالیت می‌کرد. این هنرمند توانمند و زحمتکش که یکی از برترین صدابرداران حوزه موسیقی به‌شمار می‌رفت، به تاریخ ۱۳ مرداد سال ۹۶ دار فانی را وداع گفت.
در ابتدای این نشست رسانه‌ای، میلاد فرهودی فرزند زنده یاد ناصر فرهودی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جایزه ناصر فرهودی گفت: امروز روز تولد پدرم است و بسیار خوشحالم که در چنین روزی میزبان اهالی رسانی هستیم. نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا با برگزاری این رویداد که به نام پدر عنوان گرفته شرایطی را فراهم کنیم که حوزه صدابرداری در موسیقی بتواند بیشتر از این‌ها مورد توجه قرار بگیرد. حوزه‌ای که متاسفانه آنطور که باید شناخته شده نیست و کار و تاثیر قشر صدابرداران به عنوان یکی از ناشناخته‌های حوزه فرهنگ و هنر باقی مانده است.
حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین می‌کنند اما من نمی‌دانم چرا چنین جایزه‌ای در حوزه موسیقی نیست
پس از میلاد فرهودی، کیان مقدم صدابردار و عضو شورای سیاستگزاری جایزه ناصر فرهودی گفت: مبحث صدابرداری یکی از اتفاقات مهم در موسیقی دنیاست. متاسفانه این شغل نه در جامعه موسیقی شناخته شده بود و نه کسی صدابرداران را به رسمیت می شناخت به همین مناسبت ما تصمیم گرفتیم به بهانه یادبود استاد ناصر فرهودی فعالیت هایی را در این زمینه انجام دهیم که این فعالیت ها با مراسم بزرگداشت استاد فرهودی آغاز شد و اکنون به جایزه ناصر فرهودی رسیده است. 
او افزود: حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین می‌کنند اما من نمی‌دانم چرا چنین جایزه‌ای در حوزه موسیقی نیست چرا که انتخاب چنین جایزه‌ای در جشنواره‌ای مانند موسیقی فجر می‌تواند شرایط پیشرفت صدابرداری در حوزه موسیقی را نیز ارتقا دهد. هدف اصلی ما به طور حتم دیده شدن است و زنده نگه داشتن نام ناصر فرهودی بهانه‌ای برای تبیین رویکردی است که بتوانیم تجربیاتمان در عرصه صدابرداری را به جوانان منتقل کنیم. البته ما برای سال بعد کارهای بزرگ تری را برای انجام داریم که از آن جمله می توانیم به حضور تعدادی از داوران خارجی نیز اشاره کرد.
به طور کلی در تاریخ موسیقی می‌بینید که عوامل تولید اثر غیر از خواننده مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند که در این میان صدابردار در مظلومانه‌ترین شکل ممکن میان مخاطبان جای گرفته‌اند
حمیدرضا آداب از اعضای ستاد برگزاری اولین دوره جایزه ناصر فرهودی نیز در این نشست گفت: انگیزه‌ای که باعث شد که دور هم جمع شده و چنین رویدادی را برگزار کنیم بحث بسیار مهم و ارزشمند میکس و مستر و صدابرداری است که تاکنون این حرفه بسیار مهم در دنیای موسیقی دیده نشده‌اند. جایزه ناصر فرهودی هم دقیقا با همین انگیزه شکل گرفت که حوزه صدابرداری و میکس بتواند بیشتر از آنها مورد توجه قراربگیرد. بر همین اساس تیم اجرایی شکل گرفت و کارها آغاز شد. 
پس از سخنان حمیدرضا آداب، محمدرضا عقیلی رهبر ارکستر و آهنگساز با اشاره به انگیزه‌های برگزاری جایزه ناصر فرهودی اظهار داشت:  اگر دقت کنید به طور کلی در تاریخ موسیقی می‌بینید که عوامل تولید اثر غیر از خواننده مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند که در این میان صدابردار در مظلومانه‌ترین شکل ممکن میان مخاطبان جای گرفته‌اند. به هرحال در جامعه موسیقی این خواننده است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کدام موسسه و مجموعه تاکنون می‌توانستند جایزه ناصر فرهودی را برگزار کنند که ما مخالف آن بودیم؟ ما قطعا در این مورد نکته‌ای نداریم و قطعا هم قصد سوء استفاده از نام ناصر فرهودی را نداشته  و نداریم. اگر هم برخی از افراد می‌گویند که ما آمدیم تا از نام ایشان برای استفاده‌های دیگر بهره ببریم باید بدانند که به هیچ وجه این گونه نبوده است. هدف اصلی از برگزاری این رویداد اول شناساندن زحمات بخش صدابرداری که همواره در حوزه فرهنگ و هنر مغفول مانده بوده و دوم ارتقاء سطح صدابرداری است که بدین وسیله طیف گسترده‌ای از صدابردارانی که از شهرهای مختلف شرکت کرده‌اند با اینچنین رویدادی با بسیاری از فنون و قواعد روز صدابرداری بیش از پیش آشنا می‌شوند و بدین گونه سطح کیفیت صدابرداری موسیقی ارتقاء می‌یابد.
اولین دوره از جایزه بزرگ ناصر فرهودی در ۲ بخش برگزار می‌شود که بخش اصلی آن، رقابت در بخش میکس و مستر است. پنج پروژه باز در عرصه «موسیقی فیلم»، «موسیقی پاپ الکترونیک»، «پاپ ارکسترال»، « موسیقی سنتی» و «موسیقی راک» به صورت wave و به صورت ZIP در دسترس شرکت کننده‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند با مراجعه به سامانه «استودیو پاپ» آن‌ها را دریافت کنند و باید این فایل‌های خام را با مهارت خود میکس و مستر کنند. هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر با ۲ پروژه از این چند حوزه در جایزه بزرگ ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از انجام میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP۳ با کیفیت ۳۲۰ در سایت بارگذاری کند.
بخش دیگر این رقابت در قالب تئوری برگزار می‌شود که در این زمینه پژوهش، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر را شامل می‌شود. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴