تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۰۸۲۶۱
در رصدخانه شبکه های اجتماعی دانشگاه ایندیانا ما در حال پرده برداشتن و تجزیه و تحلیل این هستیم که چگونه اطلاعات نادرست و گمراه کننده در فضای اینترنت اشاعه پیدا می کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ در ماه های منتهی به انتخابات میان دوره ای سال 2018 بیش از 10 هزار حساب توئیتر خودکار مورد شناسایی قرار گرفتند که کارزار هماهنگ شده ای از توئیت ها را برای دلسرد کردن مردم از رای دادن به پیش می بردند. شاید این حساب های خودکار در مواردی موثق به نظر برسند، اما ابزاری موسوم به باتومتر توانست آنها را در حالی شناسایی کند که به طور خودکار در موضوعاتی چون مثلا «مردان دمکراتی که رای می دهند صدای زنان را خفه می کنند» بحث و با آن موافقت می کردند. ما بخشی از تیمی هستیم که این ابزار را برای ردگیری و شناسایی بات ها در شبکه های اجتماعی ساخته ایم.
تلاش بعدی ما به نام بات اسلیر درنظر دارد با کمک روزنامه نگاران و همه مردم، این کارزارهای خودکار در شبکه های اجتماعی را در حین فعالیت آنها شناسایی کند.
این آخرین گام در کار آزمایشگاهی تحقیقاتی ما ظرف چند سال گذشته به حساب می آید. در  رصدخانه شبکه های اجتماعی دانشگاه ایندیانا ما در حال پرده برداشتن و تجزیه و تحلیل این هستیم که چگونه اطلاعات نادرست و گمراه کننده در فضای اینترنت اشاعه پیدا می کنند.
یکی از نقاط تمرکز کار ما در جهت یافتن راه هایی برای شناسایی حساب های ناموثق بوده که به جای انسان، با کمک نرم افزار انجام می شود. همچنین ما نقشه هایی را در این باره تهیه کرده ایم که چگونه اطلاعات نادرست اینترنتی درمیان مردم پخش می شود و چگونه با منابع اطلاعاتی موثق در سطح پلتفرم های شبکه های اجتماعی رقابت می کنند.
با این حال ما متوجه این مسئله نیز شده ایم که روزنامه نگاران، کارزارهای سیاسی، کسب وکارهای کوچک و حتی کلیت جامعه ممکن است به نسبت ما درک بهتری از این داشته باشد که کدام مباحث اینترنتی محتمل تر است توجه کسانی را که سیستم های تبلیغاتی خودکار را کنترل می کنند به خود جلب کند.
ما درخواست های بسیاری را از افراد و سازمان ها دریافت کرده ایم که برای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی به کمک نیاز دارند. به این دلیل که به عنوان یک خدمت اجتماعی، ما بسیاری از توانایی ها و ابزارهای نرم افزاری را در رصدخانه خود برای ساختن یک بسته نرم افزاری یکپارچه و رایگان با هم ترکیب کرده ایم که به مردم بیشتری اجازه پیوستن به دیگران برای شناسایی و مبارزه با کارزارهای دستکاری و اشاعه اطلاعات نادرست را می دهد.

ترکیب ابزارهای مختلف
بسیاری از ابزارهای ما به کاربران اجازه می دهد تا با اطمینان مجموعه نمونه های تصادفی 10 درصدی ما از کل ترافیک توئیتر را در طول یک دوره زمانی طولانی مورد کنکاش و بررسی قرار دهند. یک کاربر می تواند کلیدواژه ها، هشتگ ها، نظرات کاربر، مکان ها یا حساب های کاربری را که به آنها علاقه مندند مشخص کنند. سپس نرم افزار ما توئیت ها را گرد آوری و با هم مقایسه می کند و با استخراج لینک ها، هشتگ ها، تصاویر، فیلم ها، عبارات و نام های کاربری موجود درتوئیتر، نگاه دقیق تری به محتوای آنها می اندازد.
اپلیکیشن تجزیه و تحلیل مد روز ما به این نگاه می کند که محتواهای مورد ظنی که مد شده اند چقدر به هم نزدیکند. اپلیکیشن تجزیه و تحلیل شبکه ما نشان می دهد که چگونه آرا و نظرات از کاربری به کاربر دیگر انتشار پیدا می کند. اپلیکیشن نقشه ما الگوهای جغرافیایی فعالیت های  مورد ظن را در میان موضوعات مهم بررسی می کند.
سپس اپلیکیشن باتومتر ما ردگیری می کند که عناصر مباحث اینترنتی چقدر محتمل است که از سوی یک گروه از حساب های خودکار هماهنگ شده باشند. به جای انعکاس یک گفتمان موثق در میان افراد واقعی، این حساب ها ممکن است در واقع توسط یک شخص یا سازمان کنترل شوند. این حساب های کاربری معمولا با هم کار می کنند و برخی از آنها تبلیغات یا اطلاعات نادرست را توئیت می کنند و دیگران با آنها موافقت کرده و آنها را ری توئیت می کنند و برای جلب کردن توجهات و کشاندن افراد واقعی به درون مباحث اینترنتی، یک گفتمان ناموثق را حول آنها شکل می دهند. 
بات اسلیر تمام این اجزا را درکنار هم قرار می دهد و به شخصی که از آن استفاده می کند، اجازه می دهد تمام این تجزیه و تحلیل ها را در مورد کل جریان ترافیک توئیتر انجام دهد.
سیستم بات اسلیر تمام توئیت هایی را که با هم تناسبی دارند گردآوری می کند - نه فقط یک مقدارنمونه را- و آنها را در یک پایگاه داده ها برای تحقیقات بعدی ذخیره می کند. واسطه شبکه آن در یک صفحه نشان می دهد عبارات و کلیدواژه هایی را در زمان واقعی به کاربران نشان می دهد که بخشی از یک فعالیت مشکوک حول تمایلات خود هستند. کاربران می توانند برای جستجوی اطلاعات مرتبط در وبسایت ها و پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختلف روی آیکون هایی کلیک کنند که کمک می کنند تلاش های سوء مرتبط را در هر کجای دیگر اینترنت مشاهده کنند.
برای مثال در طول انتخابات میان دوره ای سال 2018 آمریکا، معلوم شد بسیاری از بات هایی که به توئیتر گزارش شده بودند، با بات هایی در فیس بوک با پروفایل های مشابه مرتبط هستند.
بات اسلیر همچنین لینک هایی را به سیستم «هاکسی» ما نیز در اختیار می گذارد که نشان می دهد حساب های کاربری توئیتر چگونه در طول زمان با هم تعامل دارند و شناسایی می کند که کدام حساب ها بیشتر از هم تاثیر پذیرفته اند و بیشتر احتمال دارد که اطلاعات نادرست را اشاعه دهند.

نرم افزاری کارآمد
 روز 10 جولای 2019 سیستم های بات اسلیر ما که بر فعالیت توئیتر در مورد سیاست های آمریکا تمرکز داشتند، فعالیت مشکوکی را برای بررسی بیشتر ما مشخص کردند. سیستم متوجه شکل و ظاهر گروه بزرگی از توئیت ها شده بود که اکثرا از حساب های کاملا جدید توئیتری ارسال شده بودند که اسامی آنها به یک رشته عدد ختم می شد مثل  @MariaTu34743110 این ها سرنخ هایی هستند از اینکه فعالیت آنها ممکن است توسط یک بات تولید شود.
آنها لینک هایی را تنها به یک ویدئو در یوتیوپ ارسال و ریتوئیت می کردند که به یک تامین کننده مالی به نام بیل براوندر حمله می کرد، کسی که در مرکز اختلاف نظر بین ایالات متحده و روسیه قرار داشت. همچنین سیستم ما بر این سرنخ تمرکز کرد که چگونه تمام این حساب های کاربری بخشی از یک سیستم متصل به هم هستند.
وقتی ما موضوع را عمیق تر کنکاش کردیم، بیشتر از 80 بات احتمالی را شناسایی کردیم که  در تلاش برای تقویت تمرکز همگانی روی رفتار سوء ادعایی براوندر با استفاده از این ویدئو در یوتیوپ با هم هماهنگ بودند.

کاربردهای فراوان دیگر
برخی کارزارهای هماهنگ نیز تقلبات مالی را تبلیغ کرده اند و اغلب به دنبال فروش سرمایه گذاری های سئوال برانگیز با پول های دیجیتال بوده اند. متقلبان حرکات و رفتار افراد معروف اینترنتی همچون الون ماسک کارآفرین یا جان مک آفی مدیر نرم افزاری تقلید می کردند.
این حساب های کاربری کمی پیچیده تر از بات های حملات سیاسی هستند که در آن یک حساب کاربری سرکرده مثلا اعلام می کند که کاربران می توانند ثروتشان را با انتقال مبلغی از پول دیجیتال خود به کیف پول دیجیتال فرد متقلب چند برابر کنند. بعد بقیه حساب های کاربری در تلاش برای آن که این طرح را کاری مشروع و بی اشکال جلوه دهند، این اعلان را ریتوئیت می کنند. درمواردی آنها با اسکرین شات هایی که توضیح می دهند این طرح چگونه کار می کند بیشتر ترغیب می شوند.
تاکنون چندین سازمان خبری، سیاسی و مدنی، بات اسلیر را مورد آزمایش قرار داده اند. آنها توانسته اند تعداد زیادی از حساب های کاربری را شناسایی کنند که محتوای به شدت سیاسی را با آهنگی ابرانسانی منتشر می کرده اند.
بازخوردهایی که از استفاده کنندگان این نرم افزار دریافت کرده ایم به ما کمک کرده تا سیستم را قدرتمندتر، قابل اتکاتر و با کاربرد راحت تر درآوریم.
همراه با پیشرفت تحقیقاتمان، ما همچنان بر روی بهبود سیستم کار خواهیم کرد، رخنه های نرم افزاری را اصلاح خواهیم کرد و مختصات جدیدی به آن اضافه می کنیم. در انتها امیدواریم که بات اسلیر به عنوان بخشی از  یک جعبه ابزار فردی تبدیل شود که روزنامه نگاران و شهروندان سراسر جهان را قادر به شناسایی و مبارزه با کارزارهای ناموثق در شبکه های اجتماعی کند.
نویسنده: پیک مای هوی (Pik-Mai Hui) دانشجوی دکترای انفورماتیک و علوم شبکه در دانشگاه ایندیانا/ کریستوفر تورس لوگو (hristopher Torre-Lugo ) دانشجوی علوم رایانه ای در دانشگاه ایندیانا
منبع: https://b2n.ir/952704
انتهای پیام. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲