تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۱۶۶
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید به اینکه فارغ‌التحصیلان کارآفرین در دانشگاه‌های صنعتی تربیت شوند گفت: امسال ۴۰ میلیون یورو برای تجهیزات از سازمان برنامه بودجه جذب شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ مسعود برومند  در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: در وزارت علوم و تحقیقات دوران پرفراز و نشیبی را در طول چهل سال اخیر پشت سر گذاشته‌ایم تا به اینجا رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه از جایی شروع کردیم که مهندسان زیادی از کشورهای مختلف در ایران کار می‌کردند اما امروز نیازی به این نیروها نداریم گفت: در یک دوره‌ای از حوزه آموزش وارد تحصیلات تکمیلی شدیم و به جای اینکه دانشجویان را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستیم به آرامی دوره تحصیلات تکمیلی در کشور توسعه یافت و امروز بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان کشور در دانشگاه‌های صنعتی با کیفیت عالی مشغول به کار هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه در دورانی به توسعه علمی بیشتر توجه شد و سیاست‌ها به سوی پشتیبانی از پژوهش رفت خاطرنشان کرد: نتیجه این بود که امروز در جهان رتبه بسیار خوبی داریم.
وی از رتبه شانزدهم ایران در تولید مقالات علمی خبر داد و افزود: از طرف دیگر رتبه اول بیشترین نرخ رشد مقالات را در منطقه داریم.
برومند با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی همدان جزو دانشگاه‌هایی است که در این دستاوردها نقش مهمی ایفا کرده‌ است گفت: در پی این دوران پرفراز و نشیب با توجه به نیازهایی که احساس می‌شد، این مجموعه تغییرات اساسی داشته است.
وی با تاکید به اینکه امروز هرآنچه حاصل شده نتیجه زحمات کسانی بوده که در دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند افزود: امروز بعد از پنج سال آقای نیلی امانت را به آقای ختن‌لو می‌سپارد که از سوی وزارت علوم از ایشان به خاطر تمام تلاش‌ها قدردانی می‌کنم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه مطمئنم اگر پیشرفت و موفقیتی حاصل شده حتما با مشارکت اعضای هیات علمی بوده است و امیدوارم این هماهنگی و مشارکت همچنان باشد گفت: آقای نیلی دارای تجربه‌های زیادی شده‌اند که نمی‌توان نادیده گرفت و همچنان از  وجود ایشان استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستند اما از طرفی انتظارات از دانشگاه‌ها متفاوت شده است افزود: اگر تا دهه ۸۰ با الگوی ذهنی توسعه پژوهشی پیش رفته‌ایم از آن زمان به بعد وارد حوزه فناوری شدیم و به دستاوردهای زیادی یافتیم.
برومند با بیان اینکه بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ در کشور فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها هستند خاطرنشان کرد: تغییرات موجود نیازهایی را ایجاد می‌کند و امروز بحث از دانشگاهی است که گاهی از آن به عنوان دانشگاه نسل سه و یا کارآفرین یاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مفهوم همه اینها این است که اگر تا دیروز به برون‌داده‌های پژوهشی توجه زیادی داشتیم امروز باید به اثربخشی خود در جامعه توجه کنیم گفت: امروز برای ما مهم است که بدانیم جامعه از دانشگاه رضایت لازم را دارد یا خیر و دانشگاه مجبور است به ذی‌نفعان خود توجه کند که یکی از آنها مردم هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه توجه به این موضوع موجب بهبود زندگی می‌شود تصریح کرد: نباید در این راستا تنها به داخل دانشگاه توجه کنیم، افرادی در بیرون فعال هستند و با حوزه‌های صنعتی و اجتماعی در تعامل نزدیک قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه آنها سعی می‌کنند نه تنها نیازهای آشکار بلکه نیازهای پنهان را تشخیص دهند گفت:  باید توجه کنیم ما به عنوان دانشگاه مجبوریم چند سال جلوتر از بقیه حرکت کنیم و  این کار ساده‌ای نیست، انتظارات هم بسیار سنگین است اما در هر صورت این نیاز زمان است.
برومند با بیان اینکه دانشگاه امروز بسیار متفاوت از گذشته است افزود: امروز کنار هم بودن دانشگاه صنعتی و بوعلی سینا مزیت بزرگی است و در بسیاری از جاها این مزیت را نداریم.
وی ادامه داد: همکاری دانشگاه‌ها با هم و همکاری آنها با پارک‌های علم و فناوری برای ما یک راهبرد کیفی است چراکه دانشگاه‌ها اگرچه مسوول اشتغال فارغ‌التحصیلان نیستند اما مسوولیت اشتغال‌پذیری و افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان خود هستند و در این راه عملا باید فارغ‌التحصیلان کارآفرین تربیت شوند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه این اتفاق بستری می‌خواهد که بخشی از آن در پارک‌های علم و فناوری است افزود: نیاز امروز ما به گونه دیگر فکر کردن است و یافتن راه‌حل‌هایی است که تا دیروز مطرح نبوده است؛ برای چنین کاری دانشگاه صنعتی همدان مجبور است مکانیسم خود را بازنگری کند.
وی عنوان کرد: مشورت امروز جزو نیاز اساسی ماست و باید استفاده از خرد جمعی را مورد توجه قرار دهیم که اگر اینگونه باشد پای نتایج آن هم خواهیم ایستاد و در بدی و خوبی آن نیز خواهیم بود.
برومند با بیان اینکه فضا باز شود تا از تجربیات بقیه اساتید و هیات علمی استفاده شود گفت: تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در آموزش عالی از سازمان برنامه، بودجه بیشتری بگیریم.
وی با اشاره به اینکه امسال ۴۰ میلیون یورو برای تجهیزات گرفته شد و به دنبال این هستیم همین میزان را برای سال‌‌ بعد زنده کنیم افزود: سیاست وزارت علوم واگذاری بخشی از اختیارات به دانشگاه‌هاست که در این راستا حرکت خواهیم کرد.
 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه امروز شکل نشریات و برگزاری همایش‌ها تغییر یافته که باید در این راستا هم هم کار کنیم تاکید کرد: به ایجاد ارتباط با صنعت به شدت در همدان نیاز داریم و باید به گونه‌ای دیگر از روابط با صنعت بیاندیشیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰