تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۰۸۱۰۵
دانشگاه کارکرد و نقش موثری در جامعه دارد و مهم ترآنکه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه در آینده وارد عرصه اجتماعی و مدیریتی کشور خواهند شد از این رو رفتار و جهت گیری های آنان در قبال مسائل سیاسی کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ سید محمدحسین موسوی فعال دانشجویی و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز  طی یادداشتی به مناسبت نزدیک شدن به 16 آذر نوشت: دانشجو؛ عده ای مخالف سیاسی بودن و هر گونه فعالیت سیاسی او هستند. به فرموده مقام معظم رهبری نسل جوان دانشجو اجازه نخواهد داد که دانشگاه خانه امن دشمنان این ملت و فریب خوردگان بیگانه بشود »
برخی دانشجوی سیاسی پیرو و کاملا فاقد درک و بینش سیاسی را می خواهند، تا به عنوان ابزاری افکار آنها را در سطح دانشگاه تبلیغ کند و به اصطلاح به عنوان ( توپخانه و مهمات سیاسی ) عمل نماید. ترویج کنندگان چنین تفکری، عموما جریان های سیاسی احزاب و باندهایی هستند که تنها درصدد کسب قدرت به هر وسیله بوده و با استفاده از جایگاه مهم دانشگاه و موقعیت حساس دانشجویان، اهداف نامشروع و غیر قانونی خود را حتی با نادیده گرفتن امنیت و منافع ملی و بازهم حتی با نادیده گرفتن آینده تحصیلی و شغلی و سیاسی دانشجویان، در جهت تضعیف نظام اسلامی و مردم کشورمان تعقیب می کنند.
در واقع با رویکرد واقع بینانه به جایگاه دانشگاه و دانشجو و نقش مهم آن در ساختارهای کشور بر ارتقای سطح بینش و تحلیل سیاسی دانشجویان حفظ استقلال و مشارکت سیاسی مناسب با کارکردهای دانشجویی اهتمام دارند.
در یک جمع بندی مهم ترین دلایل ضرورت سیاسی بودن دانشجو و لزوم مشارکت سیاسی دانشجو عبارتند از:
1- آموزه های اسلامی در نگاه دینی و با مراجعه به خصوص و مبانی اسلامی، مشارکت سیاسی و حساسیت به امور جامعه به عنوان یک حق و وظیفه و تکلیف همگانی شناخته شده است.
2- حقوق اساسی در اصول متعدد قانون اساسی ایران مشارکت سیاسی آحاد مردم به رسمیت شناخته شده و راهکارهای تحقق آن هم در نظر گرفته شده است.
3 - کارکردهای اجتماعی تبیین کارکردهای دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ساختار فرهنگی کشور و نقشی که دانشجو در این زمینه به عهده دارد، به خوبی مبین ضرورت مشارکت سیاسی دانشجویان می باشد. از دیدگاه اندیشمندان نظام اجتماعی و سیاسی و کارکرد و روابط آنها بایکدیگر پرداخته اند وبه نظریه (ساختارگرا کارکردی ) مشهور است.
دانشگاه کارکرد و نقش موثری بر سایر ساختارهای جامعه ایفا می کند و مهم ترآنکه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه در آینده وارد بازار کار، عرصه اجتماعی و مدیریتی کشور خواهند شد. از این رو رفتار و جهت گیری های آنان در قبال مسائل سیاسی کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است.
4 - توسعه و کار آمدی نظام امروزه مشارکت و همیاری در زمینه های گوناگون اجتماعی از ملاک های توسعه ، پیشرفت و کارآمدی نظام محسوب می شود. هر اندازه مردم و به خصوص طبقات تحصیل کرده در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و به عهده گرفتن مسولیت ها سهم بیشتری داشته باشد، توسعه و پیشرفت و کار آمدی بیشتر خواهد بود. ارتباط مشارکت سیاسی با بحث توسعه سیاسی به حدی است که برخی از متفکران پارامتر اصلی توسعه سیاسی را مشارکت سیاسی دانسته اند و بر این اساس نظام های سیاسی را تقسیم کرده اند.
هدف از ذکر این موارد در بیان اهمیت ضرورت سیاسی بودن دانشجو درطی سال تحصیلی فرصت خوبی برای تصمیم گیری و البته فعالیت است، این است که بگوییم: دانشجو نباید سیب زمینی باشد! خصوصا بر برهه های حساس و تاریخی یک کشور که از وجود عده ای بخوانید دانشجویان می توان استفاده ابزاری کرد، حضور در محیط دانشگاه با عنوان «قشر خاکستری» شاید کاری بس نا بخردانه باشد!





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲