تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۰۸۰۹۸
بزرگی و عفونت‌های مکرر لوزه از علت‌های اصلی برداشت لوزه در کودکان بوده که شایع‌ترین جراحی در کودکان جهرمی را به خود اختصاص داده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ برداشت لوزه، شایع‌ترین عمل جراحی در کودکان است و جزء 10 عمل رایج در دنیا است. در کشور ایران هم انجام این عمل بسیار شایع و آمار بالایی دارد.
همچنین از شایع‌ترین عمل کودکان در بیمارستان پیمانیه جهرم، برداشت لوزه است که در هر شیفت اتاق عمل 5 تا 6 عمل و سالانه به طور متوسط 300 جراحی برداشت لوزه انجام می‌شود.
جراح و  متخصص گوش، حلق، بینی و زیبایی و مدیر گروه ENT دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بزرگی و عفونت‌های مکرر لوزه را از علت‌های اصلی برداشت لوزه در کودکان دانست و اظهار داشت: در بدن انسان دو نوع لوزه وجود دارد که یکی به آسانی قابل رویت است بنام «لوزه حلقی» و دیگری  «لوزه آدنوئید» یا به اصطلاح عامیانه «لوزه سوم» که در ناحیه خلفی بینی قرار دارد. هنگامی که بر اثر حساسیت و آلرژی لوزه سوم بسیار بزرگ شود، موجب مسدود شدن راه هوایی از بینی به قسمت‌های پایین شده و همچنین گاها  بزرگی لوزه حلقی موجب می‌شود بلع غذا به راحتی صورت نگیرد که در این حالت باقی مانده غذا در گلو مانده و فرد دچار عفونت و بوی بد دهان می‌شود.

 
 رضا روحی بیان کرد: التهاب و بزرگی لوزه باعث گرفتگی تنفس و اختلال عملکرد مجرای بین گوش و حلق می‌شود در این حالت هوا به داخل گوش میانی منتقل نشده و دهانه مجرا بسته و فشار داخل گوش میانی کم می‌شود. این امر موجب می‌شود که میکروب‌ها از حلق وارد گوش شود که عفونت‌های مکرر گوش را به دنبال دارد.
خرخره شبانه بیشترین شکایات والدین
به گفته وی خرخره شبانه از بیشترین شکایات والدین به دلیل بزرگی و التهاب لوزه سوم در کودکان است. بدخلقی، خواب آلودگی، بی اشتهایی و حتی افت تحصیلی در سنین مدرسه از عوارض این بیماری است. عمیق نبودن خواب در این کودکان باعث اختلال در ترشح هورمون رشد شده و عدم درمان و نبود استراحت در سیستم سمپاتیک بدن موجب می‌شود که کودک در بزرگسالی با افزایش قند خون، چاقی و فشار خون بالا مواجه شود.
مدیر گروه ENT دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اختلال رشد فک صورت و پوسیدگی دندان‌ها در کودکان که از دیگر عوارض بزرگی لوزه سوم است، گفت: کودکانی که دچار بزرگی لوزه هستند  هنگام خواب دهان خود را باز نگه می‌دارند که این امر موجب می‌شود بزاق روی دندان‌ها که عامل حفاظتی است پاک شود که این امر به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.
وی عنوان کرد: همچنین وضعیت غیر طبیعی باز بودن دهان، در رشد فک پایین کودک تاثیر گذار است و باعث می‌شود فک، فضای کافی نداشته و کمتر از حد طبیعی خود رشد کند. در موارد شدید آن، فک بالا و پایین صورت تغییر شکل داده و کودک حالت «صورت لوزه‌ای» پیدا می‌کند. با درمان و جراحی زود هنگام می‌توان از بوجود آمدن این مشکل جلوگیری کرد.
به گفته روحی التهاب و بزرگی لوزه سوم در هر دو جنس دختر و پسر به یک اندازه است و ارجحیت جنسی در آن وجود نداد.
این متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: در بعضی از موارد بزرگی لوزه سوم را می‌توان با درمان‌های دارویی برطرف کرد اما به والدینی که فرزندانشان دچار این بیماری هستند  توصیه می‌شود که تصمیم‌گیری برای برداشت لوزه یا عدم برداشت آن را به عهده پزشک متخصص قراردهند.
روش‌های برداشت لوزه
روحی با اشاره به روش‌های جراحی برداشت لوزه گفت: دو روش جراحی وجود دارد؛ روش سنتی با استفاده از تیغ جراحی که با کمک آن لوزه و بافت‌های اطراف آن برداشته می شود و روش دیگر با استفاده از تجهیزات الکتریکی است که جریان الکتریکی لوزه را از بافت‌های اطراف جدا می‌کند.
به گفته وی در روش سنتی جراحی لوزه با تیغ، بیمار بعد از عمل درد کمتری داشته و تحمل روزهای بعد از عمل، برای او راحت تر است.

 
مدیر گروه ENT دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: برداشت نسبی لوزه از دیگر روش‌های جراحی لوزه است که با جریان الکتریکی یا لیزر لوزه بصورت نسبی برداشته می‌شود که این روش به خاطر عود کردن لوزه و التهاب مجدد آن طرفدار ندارد و توصیه نمی‌شود.
به گفته روحی در بیمارستان پیمانیه جهرم از دو روش جراحی با تیغ و جریان الکتریکی برای برداشت لوزه انجام می‌شود و بصورت ترکیبی این جراحی صورت می‌گیرد و در نهایت بستگی به نظر پزشک متخصص دارد که از کدام روش استفاده کند.
وی حداقل سن برای جراحی لوزه را در سنین 3 تا 3.5 سالگی دانست و گفت: هر چند محدودیت سنی برای انجام این عمل وجود ندارد و در مواردی می‌توان صبر کرد و با درمان دارویی این بیماری را کنترل کرد. این تشخیص پزشک است که مشخص می کند چه موقع کودک باید تحت عمل جراحی قرار گیرد زیرا با بزرگ شدن سن کودک ممکن است، بزرگی و  التهاب لوزه، کوچک یا به عبارتی آب شود اما در مواردی این بیماری عوارض خود را گذاشته و بهتر است کودک در همان ابتدا عمل شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷