کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمال وزارت ارتباطات در جهت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ آذری جهرمی مخالف راه اندازی "اینترنت ملی" است؟

28 آبان 1398 ساعت 12:33

با وجود اینکه در شرایط زمانی مختلف کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سخن گفته اند اما هنوز وزارت ارتباطات نتوانسته اقدامات لازم برای راه اندازی جدی این پروژه ملی را به طور کامل انجام دهد.


به گزارش بلاغ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال های اخیر پروژه «شبکه ملی اطلاعات» در دستور کار دولت‌ های مختلف قرار گرفته و حواشی بسیار زیادی را به وجود آورده است.

در تعریف شبکه ملی اطلاعات می توانیم بگوییم که این شبکه پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است. این شبکه با نام‌های دیگری مانند اینترنت ملی، اینترانت ملی ایران و شبکه ملی اینترنت نیز شناخته می‌شود.
 
بر اساس تعریفی که در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه درباره شبکه مورد بحث آمده است و شورای عالی فضای مجازی نیز آن را تصویب کرده، شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (آیپی)، به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است. به صورتی که درخواست‌ های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند، به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت، خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.
 
در دولت یازدهم، الزامات این شبکه توسط شورای عالی فضای مجازی تعیین و نسخه اولیه آن افتتاح شد. این نسخه شامل مرکز تبادل ترافیک داده زیرساخت و کارساز نام دامنه ملی می‌شود. همچنین این شبکه امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را فراهم می‌کند تا رشد تولید محتوای داخلی و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی امکان پذیر شود، هزینه‌های ترافیک کاهش پیدا کند و سرعت اینترنت افزایش یابد.
ضرورت 
 
ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات
 
بسیاری از کشورها از جمله روسیه با هدف مصون ماندن ازحملات سایبری، اینترنت خود را اینترنت جهان جداساخته و اینترنت ملی راه اندازی کرده اند. واقعیت این است که اینترنت جهانی با توجه به اینکه آمریکا و غرب فرمان هدایت آن را بر عهده دارند، بر اساس اهداف و منافع این کشورها هدایت می شود. 
 
جالب اینجاست که حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که اینترنت ایران را قطع خواهد کرد. هر چند که این موضوع بعید به نظر می رسد اما رئیس جمهور آمریکا نشان داده که به چه میزان می تواند به ایران ضربه بزند و با یک تهدید رسمی این موضوع را بیان کرده است.
 
در این میان، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بیان کرده است: « ما هیچ‌گاه حرفمان را عوض نکرده‌ایم و لایه زیرساختی شبکه ملی اطلاعات از جمله وظایف ما بوده که ۸۰ درصد از دید ما پیشرفت داشته است.»
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط قسمتی از وظایف تحقق شبکه ملی اطلاعات  را برعهده داشته است.»
 
اما اینکه چرا تا به امروز با همه وعده های دولتمردان از جمله وزیر ارتباطات هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداده، جای سئوال است. 
 
وزیر ارتباطات درحالی از ماجرای راه اندازی اینترنت ملی به نوعی شانه خالی می کند و بیان می کند همه وظیفه این پروژه ملی بر عهده وزارت ارتباطات نیست که پیشتر در موضوعات دیگر در توئیت های مختلف که از نظر افکارعمومی کارکرد تبلیغاتی داشته است از اقدامات دیگر این وزارتخانه خبر می داد. 
 
جهرمی مخالف راه اندازی اینترنت ملی بود؟
 
در همین رابطه، اما برخی از مسئولان و کارشناسان حرف دیگری می زنند. « حجت‌الاسلام نصر‌الله پژمانفر»، رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در حراست از امنیت فضای مجازی کشور گفت: «از روزهای ابتدایی فراگیری استفاده از بستر فضای مجازی در کشور،‌ مشخص بود که قرار دادن فضای مجازی کشور بر روی اینترنت جهانی، تهدیدات بزرگی را متوجه کشور می‌کند که امروز بخشی از این تهدیدات در حال بروز و ظهور است.»
 
پژمانفر با اشاره به نظر معاون وزیر ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: «یک روزنامه اصلاح‌طلب در تاریخ هفتم آبان سال 97 مطلبی به نقل از آقای ناظمی معاون وزیر ارتباطات منتشر کرد.  آقای ناظمی در این مطلب گفته بود که "تحلیل اشتباه، دقیقا از جایی شروع می‌شود که فکر کنیم اگر ما اینترنت ملی داشته باشیم آنگاه در برابر تحریم‌ها پایدارتر می‌شویم." یعنی ایشان به شدت مخالف ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی و مقابله با تهدیدات خارجی در  این حوزه بوده و هست.»
 
 
حجت‌الاسلام پژمانفر گفت:« وزیر ارتباطات به جای اینکه مشغول توییت‌بازی باشد، باید به مردم پاسخ دهد که چرا امروز فضای مجازی کشور مملو از ناامنی و تهدیدات خارجی شده است.»
 
اینترنت جهانی وسیله ارتباطی بین رسانه های معاند و برخی از اشرار در داخل کشورمان شده است تا با تخریب و ایجاد ناامنی و گرفتن فیلم و ارسال آن به رسانه های انگلیسی و سعودی معاند سعی می کنند به التهابات دامن بزنند. با این حال در شرایط فعلی که بیگانگان سعی دارند با استفاده از بستر اینترنت جهان (بخوانید غربی) به کشورمان ضربه وارد کنند وجود اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش برای ادامه کار کشور در با استفاده از این وسیله ارتباطی بیش از پیش احساس می شود. 
 
از سوی دیگر باید گفت که شبکه سایبری به دارایی هر ملتی تبدیل شده است و ایجاد خدشه بر آن به منافع ملی ضربه می زند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 407235

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/407235/اهمال-وزارت-ارتباطات-جهت-راه-اندازی-شبکه-ملی-اطلاعات-آذری-جهرمی-مخالف-اینترنت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com