تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۴۰۷۲۱۳
ایده علمی «نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ در این کرسی ترویجی که با بیان و قلم حجت الاسلام محمود ملکی راد ارائه شد، مفهوم انتظار در نظر و اندیشه مقام معظم رهبری چنین تعریف شد که انتظار، اشتیاق انسان به دسترسی به وضعی بهتر و منتظر بودن برای فرج الهی است که البته این حالت و ویژگی باید در درون انسان‌ها و در طول زندگی آن‌ها وجود داشته باشد.
این پژوهشگر حوزوی همچنین افزود: در بیان حضرت آقا، مفهوم انتظار بشر با مفهوم ظهور منجی بشریت گِره خورده است.
وی ادامه داد: این بحث را می‌توان بر اساس مبناهای متعددی ارائه کرد که البته ما در این تحقیق تنها به چند مبنای محدود هستی شناختی پرداخته‌ایم.
ملکی‌راد در عین حال یکی از این مبانی را «مبنای انتظار در تدبیر و حکمت الهی» دانست و خاطرنشان کرد: مقدمه‌های این مبنا چنین بیان می‌دارد که جهان هستی تحت حاکمیت تدبیر و حکمت الهی قرار دارد و همچنین بی نظمی دائمی با مصداقی مانند ظلم و ستم قطعا با این تدبیر سازگار نیست، بنابراین تدبیر الهی اقتضا می‌کند روزی فرا برسد که ظلم و ستم‌ها از زندگی همه انسان‌ها و با ظهور یک مُنجی برداشته شود.
وی اضافه کرد: مبنای دیگر در بحث ما، انتظار را بر اساس قاعده لطف توضیح می‌دهد، به این صورت که طبق قاعده لطف، خداوند برای سعادت و کمال انسان، ابزار هدایت را فرستاده است و بر این اساس، لطف خدا اقتضا می‌کند تا در کنار رسول باطنی یعنی عقل، رسول ظاهری یعنی فرستاده الهی هم بفرستد. از طرف دیگر چون هدایت انسان مختص به زمان خاصی نیست، پس با تصریح نقلی متون دینی مبتنی بر ختم نبوت، لطف الهی در قالب امامت ادامه پیدا خواهد کرد و از این رو، قاعده لطف مقتضی انتظار است.
حجت الاسلام محمود ملکی راد همچنین تصریح کرد: حضرت آقا در یکی از فرمایشات خود به صراحت بیان می‌دارند که اگر مهدویت و انتظار ظهور منجی نباشد، تلاش‌های همه انبیاء و بعثت تمام آنان بی اثر خواهد ماند.
در ادامه این نشست حجج اسلام حسین الهی نژاد و مهدی یوسفیان به عنوان ناقدان این ایده علمی به بیان برخی نقدهای خود پرداختند که یکی از این نکات، ضرورت توجه بیشتر به کلیدواژه‌ها و تعاریف تحقیق در کنار لزوم مشخص شدن جایگاه نظریه انتظار با هستی شناسی بود. همچنین نکته دیگری که به آن اشاره شد، این بود که محقق این پژوهش، بیش از آن که به «نظریه انتظار» پرداخته باشد، خود مفهوم انتظار و ظهور را در اندیشه‌های مقام معظم رهبری مورد توجه قرار داده و به تحلیل نشسته است.
در عین حال که ناقدان این بحث به نویسنده اثر پیشنهاد دادند تا درباره جایگاه این نظریه در آراء رهبر معظم انقلاب اسلامی، ارجاعات بیشتری در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲