یک اقتصاددان گفت: درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در میان‌مدت و بلندمدت موجب می‌شود قرص نانی که توزیع می‌شود بزرگ و بزرگ‌تر شود و این قطعاً به نفع کل جامعه و خصوصاً خانوارهای کم‌درآمد خواهد بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگاربا تأکید بر ضرورت اجرای واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی اظهار داشت: واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی در چارچوب مبانی اقتصاد، امری قطعی است و بهترین علامت‌دهنده در اقتصاد، قیمت‌ها هستند. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: قیمت‌های نسبی هستند که علامت‌های مناسب را برای تخصیص منابع در تولید و تخصیص بهینه و بهتر کالاها در سبد خانوار می‌دهند؛ ‌یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ما این است که این قیمت‌های نسبی درست نیستند و اصلاح آنها ضرورت اول است که ما باید در سیاستگذاری اقتصادی داشته باشیم. 
پژویان افزود‌: به علت اینکه خدماتی که به وسیله دولت عرضه می‌شود، قیمت‌های آن را دولت تعیین می‌کند و نه یک بازار رقابتی،‌ اصلاح به معنای آن است که قیمت‌های حامل‌های انرژی باید افزایش دهد و اینها اثراتی در مسائل توزیع درآمد و وضعیت رفاه خانوارها خصوصاً خانوارهای کم‌درآمد دارد. 
وی با مثبت برشمردن اصلاح قیمت حامل‌‌های انرژی، گفت: از جهتی این موجب بهبود تخصیص منابع در ‌‌میان‌مدت و بلندمدت ‌می‌شود و موجب می‌شود قرص نانی که توزیع می‌شود بزرگ‌ و بزرگ‌تر شود و این قطعاً به نفع کل جامعه و خصوصاً خانوارهای کم‌درآمد و فقیر خواهد بود.
* زمان اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت باید دقیق‌تر انتخاب می‌شد
این اقتصاددان بیان کرد: زمان اجرای واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی باید مناسب باشد، نه زمانی که مردم تحت بیشترین فشارهای اقتصادی هستند، به هر حال درست است که واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی، سیاستی درست است، اما اجرای آن در چنین زمانی ‌موجب می‌شود که شوک دیگری به مردم وارد شود و در کوتاه‌مدت آنها را متأثر کند.
وی تأکید کرد: در شرایطی که پس از برجام، تحریم‌ها برداشته شده بود و شرایط مناسبی وجود داشت، ‌واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی و اصلاح قیمت بنزین، زمانی مناسب‌‌ بود، نه امروز که بیشترین تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال می‌شود و مردم در تنگنای شدید اقتصادی هستند. 
پژویان گفت: اما این افزایش قیمت بنزین در زمان فعلی بهانه‌ای برای مردم می‌شود که کلاً از فشارهای اقتصادی گله‌مند شوند و فریاد بزنند و یا اینکه اعتراضاتی داشته باشند. 
*‌ درآمد واقعی‌سازی نرخ سوخت نصیب گروه‌های کم‌درآمد و فقیر می‌شود اگر...
این استاد دانشگاه ادامه داد: به هر حال ‌موضوع اصلاح نرخ حامل‌های انرژی اجرا شده است، اما باید اگر قرار است درآمدی که ایجاد می‌کند، در بودجه استفاده شود، مربوط به بودجه‌هایی باشد که منافع آن به گروه‌های کم‌درآمد و فقیر بیشتر برسد، نظیر یک سیستم جدید تأمین اجتماعی، البته نه این تأمین اجتماعی ناکارآمد موجود، بلکه سیستمی که از عده‌ای افراد کارشناس و اقتصاددان وارد به مسائل تأمین اجتماعی، تشکیل شده باشد.
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان درآمد این اصلاح نرخ حامل‌‌های انرژی را در بخش بهداشت و درمان هزینه کرد یا به‌ آموزش اختصاص داد و بدین ترتیب است که منافع آن حتماً به گروه‌های کم‌درآمد اختصاص می‌یابد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲