تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۴۰۷۲۰۲
معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» در این شورا خبر داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه سند اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به اقتصاد دانش بنیان گفت: بحث اقتصاد دانش‌بنیان زمان خیلی زیادی است که در کشور مطرح شده است، در نقشه جامع علمی کشور نیز به آن اشاره شده است، مقام معظم رهبری نیز به‌ویژه در بیانیه گام دوم بر اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند.
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده بود شخص رئیس‌جمهور تاکید کرد که اقتصاد دانش‌بنیان از سوی شورا پیگیری شود و ریاست جمهوری نیز مصوبات آن را ابلاغ می کند، رئیس قوه قضائیه نیز در این زمینه بسیار تاکید داشت.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد : با توجه به این شرایط بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت وارد بحث اقتصاد دانش بنیان شود،  پیگیری‌های انجام شده و مبانی و رویکردهای حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تعیین شد و مورد استقبال اعضای شورا قرار گرفت.
سوزنچی در ادامه از تشکیل کمیسیونی به نام کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» خبر داد و افزود: در این کمیسیون بحث ما این است که از بنگاه‌های بزرگ کشور دعوت کنیم تا مشکلات اساسی که موجب می‌شود این بنگاه‌ها نتوانند وارد فناوری‌های جدید شوند چیست و همچنین دلایل عدم راه‌اندازی بخش‌های تحقیق و توسعه در این بنگاه‌ها چیست را مورد بررسی قرار دهیم.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که جلسه اول این کمیسیون با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکسری از شرکت‌های بزرگ صنعتی تشکیل شد، ادامه داد: شرایط موجود کشور موجب شد که برخی از این شرکت‌ها نتوانند در این جلسات شرکت کنند، ولی نمایندگانی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ، برخی از شرکت‌های صنایع غذایی و شرکت‌های توسعه فناوری حضور داشتند و نمایندگان این شرکت‌ها مسائل و دغدغه‌های این شرکت‌ها را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ارائه کردند و فرصت خوبی داده شد تا بتوانند دیدگاه های خود را مطرح کنند.
سوزنچی تاکید کرد: باید چندین جلسه در خصوص سند اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شود تا در نهایت به یک پکیچ سیاستی برسیم.
وی با بیان اینکه مسائل مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان مسائلی نیستند که قابل حل نباشند، ادامه داد: بسیاری از مسائلی که این شرکت‌ها بیان کردند، ناشی از ناهماهنگی‌های موجود در کشور است و همه دستگاه‌ها به سمتی می‌روند که نیروی یکدیگر را خنثی می‌کنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد فرادستگاهی می‌تواند کمک کند تا این مسائل برطرف شوند.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرار بود در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط حاضر باشند، ولی به دلیل مشکلات ایجاد شده در شبکه‌های ارتباطی امکان حضور نمایندگان دستگاه‌هایی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم نشد.
وی یادآورشد: ما این جلسات را ادامه خواهیم داد و همانگونه که قول داده‌ایم، چالش‌های حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را در سند اقصاد دانش بنیان وارد کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام خواهیم کرد تا چالش‌های این حوزه مرتفع شود و شاهد رشد قابل توجهی در اقتصاد مبتنی بر دانش باشیم.
وی درباره چالش‌های ارائه شده از سوی بنگاه‌های صنعتی در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: خیلی از شرکت های حاضر در این جلسه از دولت گله‌مند هستند که به نوعی مانع از فعالیت‌های آنها می‌شود و بخشی از این گلایه‌ها مربوط به قوه قضاییه و مقننه بود. در واقع از هر سه قوه گله‌مند هستند.
سوزنچی ادامه داد: پس از ابلاغ رئیس‌جمهور، ۶ ماه زمان در نظر گرفته‌ایم تا به تدوین سند اقتصاد دانش‌بنیان برسیم و ما در این راستا با برخی از نهادها برای تدوین این سند مذاکره کردیم و نهادهایی چون اتاق بازرگانی ابراز علاقه‌مندی برای حضور در این طرح کرده است. ما در این حوزه تلاش داریم تا بیشتر تفکرات دولتی را کنار بزنیم تا بخش‌های خصوصی وارد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شوند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲