تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۰۷۱۸۳
لبنان از امروز وارد دومین ماه متوالی اعتراضات و تظاهرات مردمی شد اما برخی ناظران می‌گویند، راه حل سریعی در افق سیاسی این کشور دیده نمی‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ لبنان از هفدهم ماه اکتبر، شاهد آغاز تظاهرات در چندین شهر خود بود؛ تظاهراتی که تاکنون ادامه یافته است.
این تظاهرات در اعتراض به وضعیت سخت اقتصادی مثل افزایش مالیات، افزایش بیکاری و فساد سیاسی برگزار شده است. 
اکنون لبنان دومین ماه تظاهرات را آغاز کرده و یکی از خواسته‌های معترضان، تشکیل دولتی فن‌سالار (تکنوکرات) است. 
شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت، با تمام شدن ماه نخست اعتراضاتی که خواسته معترضان کناره‌گیری مسئولان سیاسی بود، هنوز در افق سیاسی لبنان، نشانه‌ای از حل سریع (بحران) دیده نمی‌شود.
سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، دو هفته پس از آغاز اعتراض‌ها و دقیقا در سیزدهمین روز تظاهرات (۲۹ اکتبر)، اعلام کرد که به «بن بست» رسیده و استعفا می‌کند (جزئیات بیشتر). او اعلام کرده است که تمایلی ندارد دوباره ریاست دولت را بر عهده داشته باشد. 
به گزارش شبکه المنار، در روزهای گذشته نام «محمد الصفدی» وزیر سابق لبنانی (وزیر دارایی) برای ریاست دولت جدید بر سر زبان‌ها افتاد اما بعد از آنکه سعد الحریری بیانیه‌ای صادر کرد، الصفدی اعلام کرد که آنچه در بیانیه آمده خلاف آن چیزی است که سعد الحریری با او طرح کرده و به همین دلیل از پذیرش مسئولیت تشکیل کابینه جدید انصراف می‌دهد. 
هم‌زمان که احزاب سیاسی در حال تبادل اتهام در خصوص ممانعت در تشکیل دولت جدید هستند، دیروز یکشنبه هزاران لبنانی در بیروت، طرابلس، المنیه (شمال)،‌ صیدا، نبطیه (جنوب) و شرق تعلبایا تحت عنوان «یکشنبه شهداء» به خیابان‌ها آمدند.
روزنامه «النهار» صبح امروز دوشنبه در وبسایت خود نوشت: معترضان بزرگراه المنیه-العبده را در تقاطع البیادر و المحمره مسدود کرده‌اند.

مسدود کردن مسیرها در لبنان - یکشنبه شب 26 آبان
 
روزنامه المستقبل لبنان نیز نوشت، معترضان مسیر بندری طرابلس-بندر را بسته‌اند و شماری از معترضان مقابل ساختمان الریجی (اداره مختص توتون و تنباکو) در منطقه القبه در طرابلس تجمع کرده‌اند. در بندر طرابلس همچنین ورودی شرکت برق قادیشا نیز توسط معترضان مسدود شده است. 
الجزیره گزارش کرد که تحلیلگران می‌گویند، سیاستمداران لبنانی در رسیدن به نامزدی توافقی برای ریاست دولت جدید که منافع آنان را در نظر بگیرد، کار سختی پیش رو دارند. 
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با اشاره به ورود لبنان به دومین ماه تظاهرات نوشت: اعتراضات سبب شد که الحریری در ۲۹ اکتبر استعفا کند و دولت او تبدیل به دولت پیشبرد امور شود. در کنار استعفای دولت، معترضان خواستار کناره‌گیری سایر سیاسیون حاکم یا متهم به فساد و ناکارآمدی و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام، بازگشت اموال تاراج شده و بازخواست مسئولان فاسد هستند. 

تجمع لبنانی‌ها
 
طبق این گزارش، بحران سیاسی با انصراف محمد الصفدی از پذیرش مسئولیت تشکیل دولت جدید پیچیده‌تر شده است. او بر ضرورت اینکه دولت باید مشتکل از وزرای تخصصی باشد و خواست معترضان برآورده شود، تأکید کرده و خواستار مأمور شدن دوباره سعد الحریری شد.
سعد الحریری روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای حزب «التیار الوطنی الحر» که میشل عون رئیس جمهور لبنان عضو این حزب است،‌ به کارشکنی متهم کرد اما التیار الوطنی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «بیانیه (سعد الحریری) حاوی افتراء و مغالطه و تحریف حقایق است». 
جرقه اعتراضات در لبنان پس از آن روشن شد که دولت مالیات‌های جدید در بودجه سال آتی (۲۰۲۰) وضع کرد. از جمله این مالیات‌ها، مالیات بر تماس‌های صوتی اینترنتی مثل واتساپ و همچنین مالیات بر توتون و تنباکو بود. هر چند دولت از وضع این مالیات‌ها کوتاه آمد و حتی نخست‌وزیر استعفا کرد، اما معترضان به تظاهرات خود تا امروز ادامه داده‌اند. 

 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما