تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۰۷۱۷۵
با پیشرفت خدمات مختلف به شیوه الکترونیک در وقت و هزینه شهروندان صرفه جویی خوبی می‌شود و یکی از خدمات خوب الکترونیک، خدمات قضائی است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ تا همین 4 سال پیش، برای طرح دعوی و در پیش گرفتن مسیر شکایت لازم بود تا تردد فیزیکی و حضوری شاکی و متشاکی به دفعات لازم باشد. برای مطلع کردن افراد از یک ابلاغیه در خصوص شکایات، باید یک سرباز از کلانتری محله فرد متشاکی با همراهی و راهنمایی شاکی به صورت دستی به آدرس و فرد مورد نظر اطلاع داده می‌شد. با تصمیم دولت برای حرکت شهرها و خدمات مورد نیاز شهروندی به سمت شیوه الکترونیک، بسیاری از نیازهای شهروندان با وقت و هزینه کمتری مرتفع می‌شود.
جای خالی خدمات الکترونیک
مرد جوانی با اشاره به مشکلات و پیامدهای نامطلوب یک شکایت مغرضانه به خبرنگار فارس، می‌گوید: چند سال قبل به دلیل عدم اطلاع از شکایتی که علیه من شده بود، حکمی برایم صادر شد که فرصت نکردم شواهد و مدارک بی گناهی خود را ارائه کنم.
 اصغر ادامه می‌دهد: از آنجا که در آن زمان، ابلاغیه شکایت‌ها به صورت دستی و با راهنمایی شاکی به آدرس متشاکی انجام می‌شد، فردی که با من اختلاف حساب مالی داشت برای اینکه پیش دستی کند و مرا مقصر جلوه دهد، شکایت کرد و آدرس اشتباه برای ابلاغ داد و در نهایت من از شکایت مطلع نشدم و نتوانستم در جلسه دادگاه حاضر شوم و حکم بر علیه من صادر شد.

 
وی اضافه می‌کند: امروز با اعمال روش ابلاغ الکترونیک، تمامی افراد در اسرع وقت از شکایاتی که علیه آنها می‌شود، مطلع می‌شوند و برای دفاع و حضور در جلسه دادگاه اقدام می‌کنند.
نوآوری کارآمد
یک وکیل دادگستری نیز با تاکید بر روند مطلوب دفاتر خدمات الکترونیک در تسریع روند قضائی اظهار می‌کند: با الکترونیک شدن ابلاغ‌های قضائی، در هزینه‌های دادرسی نیز صرفه جویی قابل توجهی شده است.
امید محمدزاده ادامه می‌دهد: با افزایش جمعیت، تعدد دعاوی و ... روش سنتی دیگر پاسخگوی دستگاه قضائی نبود و باید طرح دولت الکترونیک در این حوزه پیاده می‌شد.
وی اضافه می‌کند: از سال 91 ارائه خدمات الکترونیک در دستگاه قضائی به تصویب رسید که از اهداف آن می‌توان به کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، رفع موانع اداری و ... اشاره کرد.
محمدزاده تاکید می‌کند: ابلاغ‌ به روش الکترونیک را می‌توان یک نمونه کارآمد در پیشبرد شهرها به سمت خدمات الکترونیک دانست که سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضائی را در سطح چشمگیری افزایش داده است.

 
 خدمات دفاتر الکترونیک
دفاتر خدمات الکترونیک قضائی برای ثبت دادخواست‌های اولیه، شکایت‌های کیفری، ثبت پرونده‌های مربوط به شوراهای حل اختلاف، ارائه اظهارنامه و اخطار قانونی، پیگیری زمان برگزاری جلسات دادگاه و .... مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین پس از ثبت شکایت در این دفاتر، افراد یک کد دریافت می‌کنند که از طریق آن می‌توانند از روند دنبال شدن پرونده خود مطلع شوند.
گفتنی است، دفاتر خدمات قضائی، به بخش خصوصی تعلق دارند اما مرجع قضائی بر عملکرد آنها نظارت دارد و نیاز به مراجعه به دادگاه‌ها را از همان ابتدای طرح دعاوی از بین برده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴