به مناسبت سالروز شهادت شهید خلبان پرویز ذبیحی:

شهید خلبان ذبیحی صدام را به ستوه آورده بود

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۰۷۱۲۱
شهید پرویز ذبیحی از خلبانان شجاعی بود که در 52 روز اول جنگ 76 مأموریت جنگی داشت و برای دفاع از مردم وطن با آگاهی از خطرات، صدام را به ستوه آورده بود زیرا بسیاری از مناطق حساس عراق را بمباران و صادرات نفت آنان مختل کرده بود.
۲
plusresetminus
شهید خلبان ذبیحی صدام را به ستوه آورده بود
به گزارش بلاغ،امیر سرتیپ خلبان شهید پرویز ذبیحی اترکله در اسفندماه 1322 در سوادکوه چشم به جهان گشود، وی مراحل تحصیلی ابتدایی را در شهرستان جویبار و دبیرستان را در قائمشهر و بابل گذراند. در سال 1350 وارد نیروی هوایی شد و بعد از آموزش دوره افسری و زبان انگلیسی جهت آموزش عملیات پروازی هواپیماهای رزمی شکاری F-5 از طرف نیروی هوایی ایران به ایالات اوکلاهامای آمریکا اعزام شد و پس از طی مراحل عالیه خلبانی به دریافت گواهی مهندسی پرواز نایل گردید. در سال 1354 به ایران بازگشت و در پایگاه‌های تهران، دزفول، بوشهر وسپس تبریز مشغول به کار شد.
 
در سال 1357 با شروع انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی (قدس السّره) با توجه به پست حساسش به طور مخفیانه بر علیه رژیم ستم‌شاهی فعالیت می‌کرد. در طی این مدت پیام‌های محرمانه امام خمینی(ره) را در رابطه با ارشاد ملت ایران دریافت و بدان عمل می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب با تلاش مستمر در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کرد.
 
با پیام امام(ره) و سخنرانی آیت‌الله بهشتی در سالن اجتماعات پایگاه تبریز به ندای رهبر و امام خویش لبیک گفت و در عملیات پاکسازی کردستان از اشرار و افراد خائن به اسلام و ایران فعالیت‌های گسترده داشت.
 
با شروع جنگ تحمیلی به همراه 140 فروند هواپیماهای شکاری دیگر نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌ها و مراکز حساس و استراتژیک کشور عراق حمله کرده که موفقیت‌های زیادی در سرکوبی دشمن کسب کرد.
 
در صبح روز دوم اسفند ماه 1359  دوازده فروند از هواپیماهای عراقی برای جبران عملیات‌های خلبانان شجاع ایران به پایگاه هوایی تبریز حمله کرده بودند که 6 فروند در آسمان به مانور پرداخته و 6 فروند دیگر به پایگاه تبریز حمله کردند. در حین عملیات و هدف‌گیری آنان به پایگاه، هواپیمایش در هنگام پرواز بر روی باند فرودگاه بود که مورد اصابت ترکش راکت یک فروند هواپیمای میگ عراقی قرار گرفته، که به کابین هواپیمای شکاری F-5 برخورد کرد و آن را شکست و قسمتی از ناحیه سر، وی را زخمی نمود، وی با مشاهده چنین وضعی که به هواپیمای بعدی می‌بایست با او هم پرواز باشد اطلاع داد که متوقف شود ولی خود به تنهایی پروازش را ادامه داد و با انجام عملیات تاکتیکی هر شش فروند هواپیما دشمن را به آسمان دریاچه ارومیه هدایت کرد و با آن‌ها که به بمب‌های ناپال مجهز بودند، نبرد کرده و خلبانان آن‌ها را وادار به تخلیه بمب‌ها بر روی دریاچه کرد و سپس با هدف‌گیری آن‌ها دو فروند را در دریاچه ساقط کرد و چهار فروند دیگر به ناچار فرار کردند. خودش هم به علت کم شدن بنزین در فرودگاه ارومیه به زمین نشست و پس از ارتباط تلفنی با پایگاه تبریز و اطمینان از وضع پایگاه با بنزین گیری مجدد به پایگاه تبریز برگشت، به خاطر رشادت‌هایی که انجام داد مورد تشویق قرار گرفت و به 2 درجه افتخاری ارتقاء یافت ولی از گرفتن آن امتناع کرد و آن را وظیفه‌ای می‌دانست در برابر اسلام و انقلاب که باید انجام می‌داد. در طی این مدت ایشان هم چنان به فعالیت‌های درون و برون مرزی ادامه داد و به گردان عملیاتی خود اعلام کرد که طی 24 ساعت آماده خدمت است. ایشان در طی 52 روز شروع جنگ تحمیلی 76 مأموریت پروازی داشتند که در تاریخ 22 آبان 1359در پرواز برون مرزی خود بعد از انجام مأموریت موفقیت آمیز در برگشت به خاک کشور عزیز خود مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
نصب‌ إلمان شهید خلبان ذبیحی تا پایان سال در جویبار
 
قاسم هاشمی مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان جویبار با اشاره به ساخت إلمان امیر سرتیپ خلبان شهید ذبیحی گفت: برابر توافق شهرستان جویبار و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 90 مقرر شد إلمان امیر سرتیپ خلبان شهید پرویز ذبیحی در شهرستان جویبار در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی قهرمانان ارزشی به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب احداث شود.
 
وی بیان کرد: سرانجام در سوم خرداد امسال همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر بعد از نشست‌های اداری و توافقات نهادهای استانی و شهرستانی، این پروژه استانی اعلام شد که در مسیر تقاطع سه‌راهی کمربندی ورداسبی بلوار آیت‌الله فقیه جویبار إلمان شهید ذبیحی نصب شود.
 
مسؤل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جویبار با اشاره به جزئیات این طرح عنوان کرد: این طرح به وسعت 1500 مترمربع با اصلاح هندسی، زیرسازی و آسفالت به متراژ 2000 متر و نصب إلمان جنگنده اف 5 و فضاسازی شهری احداث خواهد شد.
 
هاشمی با بیان اینکه برای ساخت این إلمان با مجتمع شهید بصیر استان هماهنگی‌هایی شده است گفت: با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا إلمان اف 5 با تأیید و نظارت نهاجا در مجتمع بصیر مازندران ساخته شود.
 
وی اعتبار مورد نیاز این طرح را حدود هفتصد میلیون تومان اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی بر این است که با همکاری استانداری و فرمانداری تا پایان سال این إلمان افتتاح شود.
 
شهید ذبیحی در دوران جنگ تحمیلی صدام را به ستوه درآورد
سرهنگ حمیدرضا چگینی مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: شهید پرویز ذبیحی یکی از ستارگان درخشان آسمان ایران عزیز بود که امروز افتخار آن را داشتیم که در سالروز شهادت ایشان در شهرش و برای ساخت إلمان آن حضور داریم.
 
وی افزود: احداث این إلمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فداکاری و معرفی الگویی برای جوانان عزیز است.
 
مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نهاجا خاطرنشان کرد: امیر سرتیپ خلبان شهید ذبیحی از جمله خلبان‌های شجاعی بود که برای دفاع از مردم وطن با آگاهی از خطرات، صدام را به ستوه آورده بود زیرا بسیاری از مناطق حساس عراق را بمباران و صادرات نفت آنان مختل کرده بود.
 
چگینی با بیان اینکه شهر قهرمان پرور جویبار شایسته داشتن إلمان این شهید است گفت: از آنجایی که مسؤلین شهرستان جویبار خود جز ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس هستند دغدغه زیادی برای اجرای این طرح دارند و نیروی هوایی ارتش نیز تا جایی که بتواند در ساخت این إلمان کمک می‌کند و در آینده نزدیک ماکت هواپیما اف 5 که هواپیمای تخصصی شهید ذبیحی بود ساخته خواهد شد.
 
خود را مکلف به اجرای این طرح می‌دانیم
سید علی اسد فرماندار شهرستان جویبار در این باره اظهار کرد: مردم جویبار از ابتدا در کنار انقلاب بودند و بزرگان زیادی را در دوران انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردند که امیر سرتیپ خلبان شهید ذبیحی ازجمله این قهرمانان بود.
 
وی تأکید کرد: خود را مکلف به اجرای این طرح می‌دانیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
 
شهدا بهترین الگو برای جوانان و نوجوانان ما هستند
سردار عبداله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران طی گفتگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه یادمان شهدای عزیز کشور باید در تمام شهرها ایجاد شود گفت: با ایجاد یادمان شهدا، جوانان و نوجوانان هم قهرمانان خود را می‌شناسند هم بهترین الگو برای زندگی‌شان خواهد بود.  
 
وی بااشاره به اینکه مازندران چند خلبان برجسته در دوران دفاع مقدس داشت عنوان کرد: شهید خلعتبری، شهید ذبیحی، شهید کشوری، شهید شیرودی، شهید مهدوی ملک‌کلایی از جمله شهدای خلبان مازندرانی بودند که در دوران مقدس حماسه آفریدند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران افزود: در حال حاضر در شهرستان جویبار و رامسر نیز به دنبال ایجاد یادمان شهید ذبیحی و خلعتبری هستیم.
 
سردار ملکی تصریح کرد: همه نهادها باید برای ایجاد یادمان شهدا همکاری کنند.
 
گفتنی است پیکر شهید ذبیحی، 22 سال بعد در سال 1381 همراه با خلبانان شجاع دیگری مثل شهید عباس دوران، علی اقبالی‌دوگاهه، اسدالله بربری، غلام‌حسین افشین‌آذر، مرادعلی جهان‌شاه‌لو به وطن بازگشت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴