تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۸۷
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید به سمت آموزش های مهارتی برویم، گفت: سهم آموزش مهارتی باید 80 درصد باشد در حالی که در کشور ما برعکس است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ  برات قبادیان معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «با چه مهارتی از نظام آموزشی به جامعه وارد می شویم؟»، با بیان اینکه آموزش می دهیم تا بتوانیم امور کشور را برگردانیم و اداره کنیم اظهار کرد: تربیت منابع انسانی برای مشاغل مختلف امری ضروری است که در همه جوامع انجام می‌شود.

وی افزود: هرچقدر سهم آموزش مهارتی بیش از آموزش نظری باشد فرد قابلیت بیشتری برای اشتغال دارد. در حالی که نظام دانشگاهی ما غالبا مشتمل بر آموزش های نظری است. از حیث آموزش های نظری وضع بدی نداریم و دارای رتبه 15، 16 ام در چاپ مقاله در دنیا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت آموزش های مهارتی برویم، بخشی که کشور به شدت در این زمینه دچار ضعف است گفت: یکی از نقاط ضعف اساسی کشور ما عرضه محور بودن آموزش هاست به جای اینکه تقاضامحور باشد.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به جایگاه آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: سهم آموزش مهارتی باید 80 درصد باشد در حالی که در کشور ما برعکس است.

قبادیان افزود: اینکه دانشجو در کلاس درس آموزش نظری بگذراند و بعد در کارگاهی هم آموزش عملی ببیند خوب است، اما باید طوری باشد که یک ترم هم در محیط واقعی آموزش ببیند و در محل واقعی کار آموزش ببیند. در برخی دانشگاه‌های خارج از کشور دانشجو شش ماه در دانشگاه است و مابقی را به محیط واقعی کارخانه مربوطه می رود.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حرکت هایی را در وزارتخانه شروع کرده ایم گفت: در دوسال و نیم اخیر چهارطرح بزرگ را مطرح کردیم. در نهایت به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) رسیده ایم. سامانه ای به این منظور راه اندازی شده است. بالای 1200 بنگاه ثبت نام و مشکلات علمی خود را فهرست کرده اند و بالغ بر 850 پروژه در سامانه ثبت شده است. اما تا اکنون 29 دانشجو ثبت نام کرده اند. وقتی تبلیغات خوب نیست تا دانشجوها و اساتید روی این پروژه ها که مورد نیاز هستند کار کنند چه باید بکنیم؟

وی درباره علت استقبال کم گفت: یک علت نگاه بخشی است. در حالی که باید نگاه ملی به آن داشته باشیم.

قبادیان درباره کارآموزی در حوزه صنعت گفت: قبلا دانشگاه ها به کارخانه ها نامه می زدند تا چنددانشجو بروند و کارآموزی کنند،اما صوری بود و فقط فرم کارآموزی را مهر می زدند. برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها، سامانه کارآموز را راه اندازی کرده ایم. جالب اینکه کارگاه‌ها و تولیدی هایی اعلام آمادگی کرده اند تا دانشجویان برای کارورزی به آنجا بروند.

وی افزود: هنوز نتوانسته ایم به منابع انسانی به چشم سرمایه نگاه کنیم. باید بینش را در دولت و مجلس عوض کنیم. اگر این نگاه تغییر کند جای دستگاه‌ها در بودجه ریزی عوض می شود. مگر ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور نفت دارند؟ یک نعمت کشور ما جمعیت جوان است و ناراحت هستیم که نمی‌توانیم به نحو احسن از این سرمایه بهره مند شویم.

قبادیان ادامه داد: باید مسیر را بازنگری کنیم. آمادگی کامل در وزارت صنعت داریم. از امروز برای کارآموزی دانشجویان قول قطعی میدهم که مشکلی برای رفتن به کارخانه ها ندارند. سامانه مشترکی با وزارت علوم داریم. کارآموزی به معنای آشنایی مختصر است. اما بحث فراتر از آن است. ما مایل هستیم دانشجو یک ترم در دانشگاه و یک ترم در کارخانه باشد.




بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴