تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۱۰
یک «کتاب» باب خیری شد تا در منطقه خضر، یکی از مناطق آسیب‌پذیر و محروم همدان، حلقه مطالعاتی بانوان خانه‌دار در کتابخانه فرهنگسرای ولایت تشکیل شود، حلقه‌ای که هم راهگشا هم مشکل‌گشاست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد در دل منطقه‌ محروم خضر یک کتابخانه عمومی با استقبال مردم محل مواجه شود و برنامه‌های آن بتواند برای اقشار مختلف به ویژه مادران خانه‌دار جالب توجه باشد.
ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که وقتی مادری از پس مشکل و رفتار نابهنجار پسر نوجوان خود برنمی‌آید و سراغ هر کسی که فکرش را می‌کند می‌رود و دست به دامان هر چیزی که می‌داند می‌شود اما راه به جایی نمی‌برد، یک راهنمایی مشکل خودش و پسر نوجوانش را برطرف کند.... «کتاب و کتابخانه».

همین مسأله منجر به معرفی کتاب و امانت آن می‌شود و در نهایت مادر را متوجه مشکل کار می‌کند. بنابراین حلقه مطالعاتی بانوان خانه‌ها شکل می‌گیرد تا دیگر مادران علاقه‌مند به تربیت درست فرزند در کنار هم بنشینند و به تبادل نظر بپردازند. یک مشاور خانواده نیز با هماهنگی کتابداران در این حلقه مطالعاتی قرار می‌گیرد تا هم کار اصولی پیش رود هم در همان محل مشکلات مردم را برطرف کنند.
کتابخانه عمومی «فرهنگسرای ولایت» دهه فجر سال گذشته با مساعدت شهرداری به بهره‌برداری رسید و با وجود تنها یک سال از فعالیتش امروز یکی از پررونق‌ترین کتابخانه‌های شهر همدان است. هر سه‌شنبه بانوان خانه‌دار دور هم جمع می‌شوند تا مطالعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند... حالا این حلقه گره‌های بسیاری را باز می‌کند و امیدهای زیادی را بر دل‌ها می‌نشاند.
الهام نظری‌منظور، مسؤول کتابخانه عمومی فرهنگسرای ولایت در این باره می‌گوید:
کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در دنیای مدرن امروز برای من به عنوان یک کتابدار دغدغه‌ای است که احساس می‌کنم برای حفظ حیات کتابخانه‌ها جدی و ضروری است.

در همان روزهای کار که این دغدغه‌ها را در ذهنم مرور می‌کردم بانویی با چهره‌ای که از درونی آشفته و مشوش خبر می‌داد، وارد کتابخانه شد؛ پس از مدتی با کلافگی کامل از من خواست تا قفسه کتاب‌های روانشناسی و تربیتی را به او نشان دهم.
راستش من در این فکر بودم چرا این قدر سراسیمه است و چه می‌خواهد؟ داستان را برایم توضیح داد و کتابی که به درد او می‌خورم را به او دادم... کتاب «کلیدهای تربیت و رفتار با پسرها» نوشته استیو بیدولف
مادر با پسر نوجوان خود نتوانسته بود، زبانی مشترک پیدا کند و درکی دوطرفه در رابطه آنها ایجاد شود، مشکلی که خانواده‌های زیادی مبتلابه آن هستند،  توصیه کردم تمام بخش‌های کتاب را با دقت مطالعه کند.
این مادر کتاب را به امانت برد، در همان لحظات با خودم گفتم «این یعنی مصداق کارکرد اجتماعی کتابخانه‌ عمومی»؛ سؤال بعدی که در ذهنم ایجاد شد، چگونگی پاسخ به این نیازها بود، دغدغه و رفتار این مادر چند روزی مرا به فکر فرو برد و مدام با خودم می‌گفتم کتابخانه باید مشکل‌گشا باشد و چه حس خوبی دارد این اتفاق.
 پس از مدتی که برای بازگرداندن کتاب به کتابخانه آمد دیگر از آن آشفتگی خبری نبود، گویا کتاب کار خودش را کرده بود و توانسته بود کلید حل مشکل را به مادر نشان دهد، کلی هم از من تشکر کرد.
به گفته خود این مادر، کتاب او را متوجه اشتباهش کرده بود و فهمیده بود برای باید برای پیدا کردن کلید حل برخی از مشکلات، باید آن را در درون خود جستجو کند.
«یار مهربان» ما کمک کرده بود تا نتیجه لازم به دست آید؛ بعد از این اتفاق این مادر دغدغه‌مند کتاب را به افرادی که درگیر مشکل او بودند توصیه کرد تا آن جا که امروز  این کتاب بیشترین تعداد را در بین کتاب‌های دیگر کتابخانه به لحاظ دریافت به عنوان امانت داشته است
«یار مهربان» ما کمک کرده بود تا او این نتیجه را به دست آورد؛ بعد از این اتفاق این مادر دغدغه‌مند کتاب را به افرادی که درگیر مشکل او بودند توصیه کرد تا آن جا که امروز این کتاب بیشترین تعداد دریافت امانت را در بین کتاب‌های دیگر داشته است، مراجعه‌کنندگان بسیاری هستند که سراغ کتاب را می‌گیرند.
درست بر اساس این اتفاق بود حلقه مطالعاتی ویژه بانوان خانه‌دار در کتابخانه فرهنگسرای ولایت برپا شد، در این حلقه مسائل «تربیتی»، «خانه‌داری» و «همسرداری» به همراه چگونگی برخورد با مشکل و جلوگیری از بروز بحران‌ در خانواده با حضور یک مشاور خبره مطرح شد به طوری که از این طریق افراد تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
خوشبختانه هر روز شعاع حلقه ما بزرگ‌تر می‌شود و مادران بیشتری هم به جمع ما اضافه می‌شوند، با تشکیل این حلقه‌های مطالعاتی حالا کتابخانه ما به محلی تبدیل شده که مادران می‌توانند پاسخ سوالات خود را درباره چگونگی مدیریت خانواده، برخورد با اعضای خانواده و مشکلات درونی بیابند و رضایت درونی آنها از وجود کتابخانه در محله برای من قابل لمس است.
هدف از برپایی این حلقه‌های مطالعاتی کاهش آسیب‌های اجتماعی است که جزء کارکردهایی است که در کتابخانه‌های عمومی پیش‌بینی شده است، در این کتابخانه کارگاه‌های آموزشی مختلفی از جمله فرزندپروری و خودمراقبتی برای کودکان در نظر گرفته شده تا در معرض آموزش‌های صحیح قرار گیرند.

مطالعه علیه پرخاش
خانم حبیبی همان مادری که مشکلات فرزند نوجوانش باعث شد جرقه تشکیل حلقه مطالعاتی بانوان خانه‌دار در این کتابخانه کوچک اما پررونق زده شود می‌گوید.
 پسر من  16 ساله دارد و بنا به دوران نوجوانی و سن بلوغ با تغییرات رفتاری عجیبی مواجه شده بود، تقریباً هر روز باهم بحث داشتیم، وقتی او پرخاش می‌کرد، من هم پرخاش می‌کردم، تمام فکر و ذهنم این بود که چکار کنم تا این وضعیت تمام شود؟ راستش محیط خانه هر روز بدتر می‌شد، پسرم برای فرار از این وضعیت آرام آرام به بیرون پناه می‌برد، من هم نگران این وضعیت بودم که مبادا در این سن مشکلی برایش پیش بیاید، از طرف دیگر گوشش به حرف من بدهکار نبود، اگر نصیحتش می‌کردم در ظاهر گوش می‌داد اما در عمل کار خودش را می‌کرد و با این وضعیت دوباره دعوا و پرخاش شروع می‌شد و به قول معروف «روز از نو روزی از نو»....
 وقتی مشکلم را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم کتابی را به من معرفی کرد و گفت «بهتر است به روش علمی با مشکل پسرت مواجه شوی»
با یکی از دوستانم که صحبت کردم کتابی را به من معرفی کرد و گفت «بهتر است به روش علمی با مشکل پسرت مواجه شوی» شاید اول این حرف‌ برایم حکم یک توصیه دوستانه را داشت، راستش زمانی هم که کتاب را از کتابخانه محل امانت گرفتم امیدوار نبودم به نتیجه مشخصی برسم، اما با این وجود این کار را کردم و شروع کردم به خواندن، هر چه جلوتر می‌رفتم نکات جالبی می‌دیدم، تصمیم گرفتم کتاب را یک دور بخوانم و آرام آرام هر آن چه گفته را اجرا کنم، بنابراین دست به کار شدم، بخشی از نکات کتاب را برای امتحان در خانه انجام می‌دادم و با دقت تاثیراتش را رصد می‌کردم، وقتی اثر مثبت آن را دیدم خیلی خوشحال شدم، چون تغییر یک سری از رفتارهای خودم بر روی فرزندم و حتی دیگر اعضای خانواده تاثیر گذاشته بود.
بعد از آن فکر کردم چرا نباید یک حلقه مطالعاتی در این کتابخانه تشکیل شود، خانم‌های همسایه که متوجه تغییر رفتار پسرم شده بودند برایشان عجیب بود که «چه شده دیگر خبری از صدای جر و بحث من و پسرم نیست؟» من هم وقتی قضیه را تعریف کردم مشتاق شدند که مشکلات رفتاری در خانه را با کتاب حل کنند، بعضی‌شان هم مشکلات دیگرشان را.
این شد که این کتاب تربیتی، زمینه تشکیل یک حلقه مطالعاتی را در این منطقه محروم ایجاد کرد، کاری که من به آن افتخار می‌کنم، از دوست خوبم که این کتاب را به من معرفی کرد و مسوولان کتابخانه‌ها هم بی‌نهایت متشکرم.
شکر خدا هر روز هم تعداد خانم‌هایی که جذب این حلقه می‌شوند افزایش پیدا می‌کند، خانم‌ها با حضور در این حلقه هم اوقات فراغت خودشان را به بهترین شکل ممکن می‌گذرانند هم در مورد مشکلات خودشان می‌گویند و در بیشتر مواقع هم با راهنمایی مشاور امور خانواده و دغدغه کتابدار و مسوول کتابخانه در معرفی یک کتاب خوب شاهد حل آن هستیم.
«فرهنگسرای ولایت» مکانی برای دوستداران کتاب
منیره کوچکی یکی دیگر از اعضای کتابخانه عمومی فرهنگسرای ولایت است. او هم می‌گوید:
 از زمانی که کتابخانه فرهنگسرای ولایت راه اندازی شد، برای ما که به کتاب علاقه داشتیم، فرصت بسیار خوبی فراهم آمد، خوشبختانه کتابدار این کتابخانه‌ به خوبی ما را راهنمایی می‌کند و راهکارهای بسیار خوبی نیز ارائه می‌دهد.
 حلقه‌های مطالعاتی مادران که در کتابخانه ایجاد شده جمع‌های صمیمی هستند که مشاور هم در آن حضور دارد
 حلقه‌های مطالعاتی که در این کتابخانه ایجاد شده جمع‌های صمیمی هستند که مشاور هم در آن حضور دارد، این حلقه‌ها برای ما که فرزندانی در سنین نوجوانی داریم بسیار مفید است به طوری که برای خود من در ارتباط با چگونگی رفتار با فرزندانم بسیار مؤثر بوده است، در حال حاضر بزرگترین دغدغه من دخترم است که در سن بلوغ قرار دارد پس باید بتوانم به خوبی او را راهنمایی کنم چه بهتر که این راهنمایی با کتاب باشد.
خوشبختانه فرزندان من عضو کتابخانه هستند و سعی می‌کنیم در روز نیم ساعت تا 40 دقیقه مطالعه می‌کنیم.

اشتراک تجربیات مادران 
شهلا رحیم‌بخش مشاور امور خانواده که در این کتابخانه حضور دارد و مادران زیادی هم به او مراجعه می‌کنند در مورد این حلقه مطالعاتی عنوان می‌کند:
 حلقه مطالعاتی بانوان خانه‌دار برنامه‌ای که در کتابخانه فرهنگسرای ولایت با مشارکت واحد مشاوره و کتابخوانی با هماهنگی یکدیگر اجرا می‌شود، در این حلقه مطالعاتی خانواده‌ها کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و اگر سوالی داشته باشند مطرح و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.
 هر روز مادران بسیاری از کتابخانه فرهنگسرای ولایت استفاده می‌کنند که قطعاً در تربیت کودکان و فرزندان آنان مؤثر است آن هم در منطقه‌ای محروم
خوشبختانه مسائل تربیتی با استقبال مادران مواجه شده است، منطقه‌ای که کتابخانه در آن قرار گرفته است یک منطقه آسیب‌پذیر است و باید با مسائل به صورت ریشه‌ای برخورد کرد.
در نگاه اول به نظر می‌رسد در این بخش شهر کتابخوان کم باشد، اما هر روز مادران بسیاری از کتابخانه فرهنگسرای ولایت استفاده می‌کنند که قطعاً در تربیت کودکان و فرزندان آنان مؤثر است.
بیشترین مشکلات مردم در ارتباط‌گیری والدین و فرزندانشان است ما برای حل این مشکل در منطقه ورود کردیم که موفقیت کامل در این زمینه در صورت همراهی خانواده‌ها به دست می‌آید... اما قدم اول را برداشتیم.
 
حالا فرهنگسرای ولایت با حلقه مادرانه‌ای که ترتیب داده می‌تواند الگویی شایسته باشد برای دیگر کتابخانه‌ها در اقصی‌نقاط کشور به خصوص مناطق محروم و آسیب‌پذیر.
یادمان نرود «یار مهربان» همیشه هست و مهربانی هم...فقط باید «بخواهیم» تا «بدانیم».





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲