تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۰۸
انقلاب نامه عنوان مجموعه چهارده مقاله در تبیین زمینه ها، بازتاب‌ها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است که به قلم سهراب مقدمی شهیدانی نگارش یافته و توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به طبع رسیده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ انقلاب نامه عنوان مجموعه چهارده مقاله در تبیین زمینه ها، بازتاب‌ها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است که به قلم سهراب مقدمی شهیدانی نگارش یافته و توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به طبع رسیده است.
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نقطه عطفی در تاریخ معاصر و تحولات جهانی محسوب می گردد. وجه اهمیت این انقلاب، این است که نتیجه مبارزات قهرآمیز و خشونت کودتا نبود! انقلاب اسلامی صدای طبقه ای خاص یا برآمده از مطالبات صنفی و اقتصادی صرف نبود. انقلاب اسلامی نتیجه تلاش های ملتی رنج دیده بود که سالیانی طولانی در پی آزادی و استقلال و حکومت اسلامی، جان خود را کف دست قرار داده بودند. می توان مهمترین ویژگی این انقلاب را در نقش محوری مرجعیت دینی جستجو نمود. امام خمینی(ره) در یک فرآیند تدریجی، توانستند قلب ها و دل های جامعه و مردم دیندار ایران را به اسلام ناب جلب نماید. درنهایت نیز با برانداختن حکومت دست نشانده پهلوی، سطری دیگر از تاریخ ایران اسلامی را به کمک مبارزین رقم زد. در این میان، گذشت زمان و کم رنگ شدن حافظه تاریخی، زمینه به انحراف کشاندن تحلیل های پیرامون انقلاب اسلامی و یا بزرگ نمایی نقش افراد و گروه های نه چندان فعال و حتی مخالف را فراهم نموده است. کتاب «انقلاب نامه» در پی این ضرورت، به طبع رسیده است. نگارنده، با تجمیع مقالات علمی خود به دنبال تبیین و توضیح و واکاوی از ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است. در دو مقاله نخست، به بررسی تجارب تاریخی روحانیت به عنوان یکی از اثرگذارترین اقشار در پیروزی انقلاب اسلامی، پرداخته است. هدف این دو مقاله پاسخ به القائات روشنفکرانی است که با بی انصافی، روحانیت و حوزه های علمیه را به عدم داشتن تجربه کار تشکیلاتی محکوم می کنند و خود را قهرمانان بی بدیل معرفی می نمایند.  در مقاله سوم به مساله بیداری اسلامی پرداخته شده است. در این مقاله با تبیین رویکرد اجتهادی و فقاهتی به توضیح نواندیشی دینی پرداخته شده است. بررسی سیر تطور نواندیشی دینی و افراط و تفریط های آن از تجدد خواهی تا تجدیدنظرطلبی در مقاله مورد دقت می باشد. 
مقاله چهارم این کتاب، به بررسی نقش موثر مردم در قیام امام خمینی(ره) توجه دارد. با آنکه احزاب سیاسی ادعا دارند که نهضت امام، وام دار نقش آنان است، اما بررسی های تاریخی نشان می دهد که قیام 15 خرداد مبتنی بر ظرفیت مردم بنا شد و نه با احزاب و گروه های سیاسی. مطالعه این بخش، جایگاه ویژه فهم عمومی مردمی از قیام امام را به تصویر کشانده است. امام نیز با صداقت سیاسی خاصی نیز از این ظرفیت عمومی استفاده نموده و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، همیشه بر آن تاکید داشتند. این موضوع در مقاله پنجم مورد توجه نویسنده بوده است.
مقاله ششم به تحلیل و بررسی ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته است. در این مقال خط سیر شعر و هنر انقلابی نگارش شده است. 
مقالات هفتم و هشتم این کتاب در پی بررسی تحولات و پیامدهای شهادت سید مصطفی خمینی می باشد. این مجتهد مجاهد در لبیک به فراخوان عمومی امام خمینی به تالیف کتاب ولایت فقیه می پردازد. اثرات شهادت وی در تسریع حوادث انقلاب را می توان به وضوح مشاهد نمود. 
مساله جمهوری بودن نظام اسلامی مورد نظر امام و تدوین قانون اساسی از مسائل مهم تاریخ نگاری انقلاب اسلامی است. ن.یسنده در مقالات نهم و دهم خود، به پیشینه تاریخی مفهوم جمهوری اسلامی و سیر تدوین قانون اساسی پرداخته است. بررسی پروژه تطهیر پهلوی و بازکاوی نظریات سیاسی برخی اندیشمندان علوم سیاسی در تحلیل انقلاب اسلامی و نقش آمریکا در حوادث بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در جریان دی ماه 96 محمور مقالات بعدی این کتاب هستند. در آخرین بخش نیز به بررسی دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در سطح ملی، بین المللی و منطقه ای پرداخته شده است.
علاقمندان جهت تهیه کتاب می توانند به آدرس های: 
«تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن:  ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱»
«قم، خیابان گلستان، گلستان۱۶، پلاک۴۹؛ تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵»، «قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» 
و یا به آدرس https://b۲n.ir/۳۰۳۷۲ جهت خرید اینترنتی مراجعه نمایند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲