تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۰۲
مسؤول پویش نجات مرال در آمل با اشاره به حفاظت از 50 مرال یا گوزن قرمز در منطقه حفاظت‌شده چلاو، گفت: شمشادهای خزری به دلیل ابتلا به بیماری در حال انقراض کامل هستند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ محمد غفاری(پیرطاهر) پنج‌شنبه‌شب در دومین همایش ملی نجات مرال‌ها در جمع مسؤولان و طبیعت‌دوستان این شهرستان، اظهار کرد: سه گونه گوزن در ایران وجود دارند که گونه گوزن زرد در استان‌های جنوبی کشور زیست داشته و تقریبا منقرض شده است.
وی افزود: البته تعداد کمی از آنها در منطقه دشت‌ناز شهرستان ساری در حال محافظت هستند.
مسؤول پویش نجات مرال در آمل، افزود: دو گونه مرال قرمز و شوکا در جنگل‌های هیرکانی زیست داشته و به ترتیب بزرگترین و کوچکترین پستانداران این مناطق را شکل می‌دهند که وضعیت جالبی در حفظ و نگهداری آنها مشاهده نمی‌شود.
این مسؤول با بیان اینکه حفاظت از این دو گونه را حدود یک دهه آغاز کردیم، تصریح کرد: با ورود به منطقه چلاو سختی زیادی را تحمل کردیم همچنین چندی قبل طی بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در زمان گاو بانگی و "گوچمر" حدود 50 مرال در منطقه حفاظت شده چلاو مشاهده شد.
غفاری با اشاره به اینکه در گذشته مرال‌های منطقه چلاو به شدت در خطر انقراض بودند، ادامه داد: هم‌اکنون در این منطقه خبری از انقراض نیست همچنین علاوه بر مرال، حیوانات کم‌یاب و در حال انقراض همانند چلنگ، شوکا، خرس و گرگ در ارتفاعات 2 هزار و 500 متری از سطح دریا زیست دارند.
وی با اعلام زیست کبک و قرقاول کنار هم در این منطقه، بیان کرد: در منطقه حفاظت شده چلاو طی دو سال گذشته تاکنون شکار به نقطه صفر رسیده است البته در گذشته امر حفاظت در زمان گاوبانگی حدود 40 روز در شرایط بسیار سخت و کلبه‌های دامداران بدون هیچ امکانات انجام شد ولی هم‌اکنون در این مناطق حفاظت دائمی ایجاد شده است.
مسؤول پویش نجات مرال در آمل با بیان اینکه گونه گیاهی شمشاد جانوری به بیماری بلاست دچار شده و این گونه بدون خزان در حال نابودی است، یادآور شد: هزاران هکتار از شمشاد خزری جنگل‌های هیرکانی کامل نابود شدند
وی با اشاره به اینکه برای گونه شمشاد خزری در حال انقراض کارشناسان اقدامی نکرده و فقط اعلام کردند که امیدی به آن ندارند، بیان کرد: حدود 10 سال شمشادهای هیرکانی در حال نابودی براثر بیماری هستند همچنین با انتقال تعدادی از این گونه‌ها به گلخانه‌ای در حال جلوگیری از خطر انقراض آن هستیم.
غفاری با اشاره به اینکه این گونه گیاهی بدون خزان بوده و به دلیل انبوه بودن پناهگاه منحصر به فرد برای پرندگان و حیوانات از چنگال شکارچیان طبیعت هستند، افزود: از دیگر اقدامات در کنار حفاظت از مرال، پاکسازی طبیعت از زباله و آلودگی است، مرمت و بازسازی چشمه‌ها و آبشخورهای طبیعی در دل طبیعت است.
وی با بیان اینکه بسیاری از چشمه‎ها در حال خشک شدن هستند، گفت: با کاهش شدید بارندگی، ریزش نزولات آسمانی و برف در ارتفاعات البرز خشکی چشمه‎ها مهم و نگران‌کننده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲