تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۰۰
کارشناس آموزش و پرورش گفت: اجرای طرح کاهش تنوع مدارس می‌تواند بیشتر از وضع قبلی به ناعدالتی آموزشی و تحمیل هزینه آموزشی به جامعه دامن بزند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحسین ضرغامی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی که در آن به «حذف تنوع مدارس» و محدود شدن آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی اشاره شده است، اظهار کرد: طراحان و موافقان این مصوبه با هدف عدالت آموزشی و یکسان‌سازی ظرفیت و امکانات مدارس دولتی برای عموم، مدعی هستند تنوع در مدارس موجب می‌شود که دانش‌آموزان برتر و نخبه از دانش‌آموزان عادی جدا شده و به همین دلیل امکانات به طور عادلانه بین مدارس دولتی توزیع نشود و همچنین به دلیل تعدد آزمون‌ها در مقاطع تحصیلی، استرس و اضطراب در دانش‌آموزان افزایش یابد؛ بنابراین راه حل در این است که این تنوع حذف شود تا میزان برخورداری از معلمان برتر، امکانات آموزشی و سخت‌افزاری بین همه مدارس دولتی یکسان شود.
وی ادامه داد: بنده به عنوان منتقد این دیدگاه معتقدم این شیوه نه تنها راه‌حل درستی نیست بلکه اجرای این طرح می‌تواند بیشتر از وضع قبلی به ناعدالتی آموزشی و تحمیل هزینه آموزشی به جامعه دامن بزند. 
ضرغامی افزود: مدارس استعدادهای درخشان، شاهد، شبانه‌روزی، استثنایی و هیأت امنایی در ذیل مدارس دولتی مشغول به کار هستند یعنی ظرفیت و امکانات این مدارس با «حداقل هزینه» و «مشارکت‌های مردمی» در اختیار «عموم جامعه» قرار می‌گیرد نه فقط قشر پردرآمد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال مدارس هیأت امنایی با شهریه‌ای مناسب و به کمک خیرین و مشارکت مردمی حد بالاتری از برنامه‌های تربیتی و آموزشی و امکانات را به مردم عرضه می‌کند یا مدارس نمونه دولتی که تلاش می‌کند سطح علمی دانش آموزان مناطق کم برخوردار (محروم) را با هزینه‌های پایین ارتقا دهد، اگر بنا باشد دولتی باشد که دیگر خدمات گذشته را ارائه نمی‌کند و اگر در ذیل مدارس غیر دولتی تعریف و اداره شوند قطعا به منظور جبران هزینه‌های خود، شهریه هایشان در حد متوسط جامعه نخواهد بود و همانند مدارس غیرانتفاعی فعلی شهریه های بالا طلب خواهند کرد.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: عده‌ای  از طراحان و موافقان «حذف تنوع مدارس»‌ معتقدند که نباید دانش‌آموزان را تحت عنوان مدارس سمپاد و استعداد درخشان از همدیگر جدا کرد و این مرزبندی با عدالت آموزشی منافات دارد؛ برای پاسخ به این مسأله باید توجه داشت، امروزه توجه به تفاوت‌های فردی مسأله روز آموزش و پرورش جهان است و اگر بنا باشد دانش‌آموزانی که توانایی خاصی در رشته شیمی یا ریاضی یا فیزیک دارند را نبینیم و بستری مجزا برای تلاش و پیشرفت و رشدشان آماده نکنیم آیا این سرمایه سوزی و هدردادن استعدادها نخواهد بود؟
وی افزود: جدا از بررسی‌های کارشناسی از منظر آموزش و عدالت آموزشی، اگر از رهگذر حقوقی با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مواجه شویم در می‌یابیم موانع قانونی متعددی در راه اجرای این طرح قرار دارد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مدارس سمپاد مصوبه قابل توجهی دارد که در آن به صراحت بر جلوگیری از حذف مدارس نمونه دولتی و سمپاد، تصویب اساسنامه تشکیل سازمان سمپاد و تقویت این مدارس و حمایت از آنها تأکید دارد.
وی ادامه داد: در صورتی که مدارس به دو مدل دولتی و غیردولتی تبدیل شود، دانش‌آموزانی که در مدارسی مانند نمونه دولتی و استعدادهای درخشان درس می‌خواندند برای دریافت خدمات شبیه این مدارس به سمت مدرسه غیردولتی و تحمل هزینه مجبور می‌شوند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲