تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۰۶۹۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص لزوم همگرایی بیشتر بین سازمان‌های متولی حوزه مسجد و امور دینی و قرآنی در راستای تسهیل‌گری اگفت: تکثر در حوزه‌ امور مذهبی و دینی، مسئله‌ساز است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ قسمت ۱۸۸ برنامه بدون توقف، ۲۲ آبان‌ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه «میثم لطیفی» عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: ما امروز ۲۵۰ هزار طلبه زن و مرد داریم که اگر همه آنها هم امام جماعت شوند، باز هم تعدادشان برای همه مساجد کم است، این‌ها همه بحث‌های سیاستگذاری است که باید جایی به آن فکر کند که من عقیده دارم، هیچ جایی به این مسائل فکر نمی‌کند.
وی در ادامه عنوان کرد: با کمال تأسف، من همان دغدغه امام(ره) را جدی می‌دانم که فرمودند «نگذارید مساجد فراموش شوند» من فکر می‌کنم عده‌ای در بی‌توجهی به امر مسجد تعمد داشتند چون فهمیدند که جای اثرگذار کجاست، به خاطر همین هم، موضوع ما امروز این شده که مساجد را مورد توجه قرار دهیم چون واقعا موضوع مسجدف مسئله اثرگذاری است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: شما حساب کنید ۲۵۰ هزار امام جماعت داشته باشید، مساجدتان فعال باشد، در مسجدتان نماز پنج وعده سر وقت خوانده شود، مردم با یکدیگر مشارکت داشته باشند، چه اتفاق مبارکی می‌افتد، روایتی از حضرت علی(ع) است که هر کسی بیاید مسجد، حداقل یکی از این هشت فایده به او می‌رسد که شامل بحث علمی، اجتماعی، معنوی و غیره است اما این اتفاق نمی‌افتد.
پایه‌گذار اتاق فکر مسجد در پاسخ به این سؤال که «این روحانی که امام جماعت است برای تبلیغ هزینه می‌گیرد، در مسجد نماز می‌خواند و شاغل هم هست، بعد می‌گویند زندگی‌اش نمی‌چرخد، امروز خیلی از ائمه جماعت سِمَت دارند، گفت: اگر کسی طلبه حوزه علمیه باشد و جایی کار کند، شهریه‌اش قطع می‌شود یعنی اگر کارمند باشد، از آن طرف شهریه‌اش را قطع می‌کنند.
لطیفی همچنین در پاسخ به این سؤال که «مشکل فقدان مشارکت جوانان در مساجد کجاست» تصریح کرد: اول اینکه من احساس می‌کنم، مشکل خود ماییم، ما خودمان اگر وارد شویم، فکر نمی‌کنم نتوانیم، خاطرم هست که به یکی از این آقایانی که الان هم با نظام زاویه دارد، یک دفعه گفتند شما چرا جوان‌گرایی نمی‌کنید، ایشان تعبیری به کار برد که آن موقع هم من ناراحت شدم، بعد دیدم نه ظاهرا خیلی هم جدی است، ایشان گفت ما حکومت را با شکنجه و دعوا و جنگ از شاه گرفتیم حالا شما می‌خواهید راحت از دست ما بگیرید، خطابش به ما جوان‌ها بود.
وی ادامه داد: حالا ما که نمی‌خواهیم بجنگیم، ولی واقعیتش این است که در فضای مسجد وارد شدن هم یک مجاهدتی می‌خواهد، قدیمی‌های ما احساس می‌کنند که تکلیفی متوجه‌شان است که آن تکلیف متوجه دیگران نشده به خاطر همین دیگران را مشارکت نمی‌دهند، یک جاهایی هم ما می‌خواهیم از اول برویم ته داستان یعنی ما را از همین شب اول ببرند، امام جماعت مسجد کنند یا جزء هیأت امنا بگذارند. واقعیت این است که از لحاظ قانونی هیچ منعی نداریم، الان قانون تعیین اعضای هیأت امنا که مصوب سال ۶۵ است، نوشته که برای عضویت در هیأت امنا  حداقل سن ۲۵ سال و حداقل سواد خواندن و نوشتن کافی است.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه بخشی از مسئله این است که گاهی خود ما وارد نمی‌شویم، اضافه کرد: ما گاهی از حقوق خودمان مطلع نیستیم که این اطلاع‌رسانی باید صورت بگیرد، بخش دیگرش هم این است که ما باید سلسله مراتب را آنجا طی کنیم، ما الان الگویی در آستان قدس درست کردیم با عنوان «خادم یاران» یا «خدام افتخاری»، هر جای دنیا باشید می‌توانید خادم شوید مثلا ما می‌توانیم طرح خادم یاری را در مساجد راه بیندازیم. 
رئیس دانشکده معارف اسلامی گفت: الان یکی از انگیزه‌های بچه‌های نوجوان که به مسجد می‌آیند، مکبری است، می‌توانیم سازوکاری برای این تعریف و مجموعه مشارکت‌ها را احصاء کنیم. مثلا نظافت مسجد ما الان مشکل دارد، اول من استاد دانشگاه باید یک جارو دستم بگیرم تا احساس نکنند، قبح دارد تا بقیه هم برای این کار تشویق شوند، گاهی اوقات بعضی چیزها قبح بی‌خودی دارد در حالی‌که اولین نظافتچی مسجد، حضرت ابراهیم(ع) و حضرت  اسماعیل(ع) دو پیغمبر خدا بودند. 
لطیفی در پایان در خصوص لزوم همگرایی بیشتر بین سازمان‌های متولی حوزه مسجد و امور دینی و قرآنی در راستای تسهیل‌گری اظهار کرد: ما یک معاونت امور قرآنی در سازمان اوقاف داریم که مسابقات قرآن را برگزار می‌کند، یک مدیرکل امور قرآنی داریم در وزارت ارشاد و شبیه چنین چیزی هم در سازمان تبلیغات اسلامی داریم، ما یک تکثری اینجا داریم، که همین کارها را سخت می‌کند، انتشارات قرآن یک جایی صورت می‌گیرد، مسابقاتش یک جای دیگر است، طرح تلاوت را جای دیگری برگزار می‌کند و این تکثر در حوزه‌ امور مذهبی و دینی، مسئله‌ساز است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲