تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۰۶۹۹۳
همزمان با سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فعالان رسانه‌ای، اقدامات و عملکردهای رسانه‌های کشورهای اسلامی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در این جلسه مصوب شد که اتحادیه فعالان رسانه‌ای جهان اسلام تشکیل شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ نشست فعالان رسانه‌ای تقریب عصر روز پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه در هتل آزادی تهران، همزمان با سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فعالان رسانه‌ای برگزار شد و در آن، اقدامات و عملکردهای رسانه‌های کشورهای اسلامی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در این جلسه مصوب شد که اتحادیه فعالان رسانه‌ای جهان اسلام تشکیل شود تا از این طریق بتوانند فعالیت رسانه‌ای جهان استبداد را خنثی و فعالیت رسانه‌ای جهان اسلام را به دنیا معرفی کنند.  

 
تشکیل اتحادیه فعالان رسانه‌ای نقش مهمی در هویت وحدت ایفا می کند
در ابتدای این نشست آیت‌الله اراکی ضمن تبریک هفته وحدت گفت: ما از منابع دینی خود، اینگونه استفاده می‌کنیم که عمده مشکل در گذشته بر پایه رسانه بوده است، ماموریت رسل، ابلاغ پیام بود، اگر سخن حق از ابتدا به گوش انسان‌ها می‌رسید، بشر به حق می‌گروید و به آن گوش فرا می‌داد. نظام استبدادی هم از ابتدا ضمن تحریف معارف انبیاء، به دنبال منع رسیدن معارف انبیاء به گوش مردم بوده است.
وی ادامه داد: رسانه باید حق را آشکارا جلوه دهد، اگر ادعا کنیم، مکتب انبیاء در طول تاریخ با مشکل منع رساندن پیام خود به مردم همراه بوده است، می‌توان گفت مشکل اصلی جامعه بشری رسانه بوده است، در حال حاضر هم تحریف و کتمان دو مشکل اساسی بشر به شمار می‌رود، تمام کسانی که مانع رسیدن حق به گوش دیگران می‌شوند، قطعاً تمام لعنت‌ها بر آن‌ها سرازیر می‌شود. کسانی هم که بر ضد این کتمان عمل می‌کنند، رحمت خدا بر آن‌ها سرازیر خواهد شد.
اراکی خاطرنشان کرد: تشکیل اتحادیه فعالان رسانه‌ای می‌تواند در انجام این هویت بزرگ نقش مهمی ایفا کند و ما باید این اتحادیه را تشکیل دهیم تا نیروهای خود را به هم بدهیم و با هم‌افزایی در امکانات، اندیشه‌ها، تولیدات و تلاش‌ها، می‌توان یک رسانه جهانی اثرگذار را پایه‌ریزی کرد.

 
رسانه تنها مانع فروپاشی نظام استکبار بوده است
حمیدرضا مقدم‌فر استاد دانشگاه و مسئول ستاد نشر و تبلیغ نامه‌ مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی با بیان اینکه به صورت مسلم، امروز یک جنگ نامتقارن در دنیا بین رسانه‌های جهان اسلام و رسانه‌های صهیونیستی و جبهه استکبار برقرار است، اظهار داشت: این جنگ نامتقارن است و توانمندی‌های دو طرف یکسان نیست، البته نکاتی در جبهه حق و مقاومت وجود دارد که مزیت و برتری ما را نشان خواهد داد. این جنگ نامحسوس است و نظام سلطه در حالی این جنگ را رقم زدند که نظامی در حال فروپاشی و افول هستند.
وی ادامه داد: آنچه در این فروپاشی؛ این نظام را نگه داشته «رسانه» است، آخرین میدان و عرصه رقابت جنگ ما با صهیونیست‌ها و نظام سلطه در عرصه استکبار همین رسانه است، نظام سلطه حدود دو قرن برای رسانه هزینه کرده و رسانه‌هایی با طول عمر ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساله در نظام آن‌ها ریشه دارد.
مقدم‌فر تاکید کرد: آنچه به ما برتری و مزیت می‌دهد، پیام حق است، سخنی که در جبهه مقاومت و در جهان اسلام وجود دارد، پیام حق است، پیام باطل پیامی حباب‌گونه است و دوامی نخواهد داشت، آنچه در این عرصه وجود دارد و باید به آن توجه کرد، وحدت است، رسانه‌ها امروز قدرت و ظرفیت بالایی دارند و این در رسانه‌های جهان اسلام وجود دارد اما متاسفانه پراکنده است و باید این اتحاد را شکل داد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: وحدت در مکتب اسلام مهم است، در شکل ظاهری هم وقتی با هم ارتباط داشته باشیم، حتماً دست‌های ما مشتی محکم بر دهان دشمن خواهد بود. به همین منظور اتحادیه فعالان رسانه‌ای جهان اسلام پیشنهاد و شکل گرفت و با همه عزیزان فعال در عرصه رسانه تماس خواهیم گرفت تا به سمت اتحاد واقعی حرکت کنیم.
 

 
آموزش، تسلط به زبان‌های بین‌المللی و فضای مجازی سه رکن مبارزه با رسانه‌های مستکبر
اکبر نصرالهی رئیس دانشکده ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها در دنیا امروز و اینکه متاسفانه در حال حاضر قدرت بازدارندگی رسانه‌ای در کشورهای اسلامی بسیار ضعیف است عنوان کرد: اکنون هر فردی می تواند یک رسانه باشد، طبق بررسی آماری مصرف رسانه‌ای مردم تغییر پیدا کرده است و چهار ساعت از فعالیت مردم مربوط به فضای مجازی است و سهم رسانه‌های قدیمی چون تلویزیون و رادیو روبه کاهش است.
وی با بیان اینکه ابزار اصلی رژیم صهیونیستی رسانه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: جنگ نرم با هدف ایجاد اختلاف و درگیری و القای ناکارآمدی جوامع اسلامی از سوی دشمنان در حال طرح ریزی است. برای این منظور دو هدف را می توان ذکر کرد که فعالان رسانه‌ای جهان اسلام باید آن را اتخاذ کنند، ابتدا جلوگیری از توسعه و فعالیت رسانه‌های غربی و دوم بی اثر یا کم اثر کردن رسانه‌های دشمنان است. برای این منظور چاره‌ای جز اتخاذ استراتژی بازدارندگی نظامی نداریم.
رئیس دانشکده ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: استراتژی بازدارندگی مفهوم جدیدی نیست، این مفهوم در جنگ‌های صدر اسلام، زمان یونان باستان و حتی کشورهای آمریکا و شوروی مورد توجه بوده است، اگرچه در حوزه رسانه نمی‌توان همچون حوزه نظامی قوی عمل کنیم اما می‌توانیم دشمنان را از تعرض رسانه‌ای بازداریم و اگر دشمنان، رسانه جدید تاسیس کردند آن را خنثی و نیازهای جوامع امروز را شناسایی کنند، این‌ها پیش‌شرط و تاکتیک راهبرد بازدارندگی است.
نصرالهی با اشاره به سایر پیش شرط‌ها و راه برد بازدارندگی گفت: آگاهی مردم، تعامل مستمر و آگاهانه کشورهای اسلامی و همچنین تامین سریع نیازهای خبری و سرگرمی مردم، می‌تواند در این امر مثمرثمر واقع شود، آموزش، تسلط به زبان‌های بین‌المللی استفاده از ظرفیت فضای مجازی مهم است.
وی اضافه کرد: در قرآن کریم وارد شده است که نباید در نقشه دشمنان سستی و کاهلی کرد بلکه باید خودمان را قدرتمند و دشمن‌شناسی را قوی کنیم.

 
وحدت بین مسلمانان نباید در رسانه‌های اسلامی یک شعار و تعارف باشد
پیمان جبلی معاون رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما با بیان اینکه هفته وحدت امسال اولین هفته وحدتی است که در چهل سال دوم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی جهانی بود، در عصری که نسخه‌های آمریکا پسند و جهان شمول در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای به دنیا تحمیل شده بود این انقلاب شکل گرفت و آمریکا بعد از جنگ جهانی با تمام قدرت خود، ابر قدرت جهان بود که ایران این قدرت را شکست.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی بزرگترین چالش برای رویکرد آمریکا بود، انقلابی که در حوزه اندیشه و فکر ثابت کرد اسلام می‌تواند پیشگام و ضد ظلم و پیشرو برای پیشرفت باشد، همچنین انقلاب یک الگو روشن برای مبارزین مسلمان بود که از الگو مبارزه برخوردار نبودند، متاسفانه رفتار انقلابی از ذهن مسلمانان بیرون رفته بود و تنها فکر چپ و سوسیالیستی در ذهن‌ها جای گرفته بود، اما انقلاب اسلامی نشان داد که این انقلاب تنها مختص ایران نبوده و مربوط به کل جهان است و دوستان و دشمنان جهانی دارد.
معاون رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما بیان کرد: در رسانه‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نباید وحدت بین مسلمانان یک شعار و تعارف باشد، وحدت جهان اسلام باید باور تک‌تک ما باشد، هر حرکتی در رسانه‌های انقلاب، نباید ناقض وحدت باشد. اگر دشمنان انقلاب و فطرت بشریت از تمام ابزارهای خود برای شکستن این انقلاب استفاده می‌کنند، ما هم باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی افزود: برجسته‌سازی از چهره‌ها، افراد، رسانه‌ها و جریان‌های ضدسلطه اعم از مسلمان و غیرمسلمان یک ضرورت است. ما با یک بستر جهانی روبرو هستیم که افسار آن در دست ما نیست، مالکیت شبکه‌های اجتماعی با بیش از چند میلیون عضو در جهان یک چالش بزرگ است، برای مقابله با رسانه‌های استکبار باید با تمام توان مبارزه کرد و از تمام توان جهانی خود برای مقابله با این جریان استبدادی رسانه‌ای استفاده کرد.
 

 
در جنگ رسانه‌ای امروز نیازمند همکاری رسانه‌ای هستیم
پیتر اندرسون فعال و کارشناس رسانه‌ای در ادامه این نشست با بیان اینکه ما وظایف متعددی در مقابل رسانه‌های استبداد داریم اظهار کرد: ما باید مخالف امپریالیسم و صهیونیست باشیم، باید تخریب را در دستور کار خود داشته باشیم، کارهای اخلاقی را باید انجام داد و در مقابل با افراد غیراخلاقی چون ترامپ و نتانیاهو باید مقابله کرد، در حقیقت باید این افراد را تشخیص دهیم و قدرت اخلاقی داشته باشیم و در مقابل صهیونیست و امپریالیستی بایستیم.
وی ابراز داشت: مخالفت با صهیونیست خیلی منطقی است و باید از نظر مقاومت این ساز و کار را برای خود فراهم کنیم، آنها به دنبال این هستند که مقاومت ما را ضعیف کنند، اگر امروز بخواهیم ایران، لبنان و مقاومت فلسطین را حمایت کنیم، دشواری‌های زیادی به وجود می‌آید اما نباید در این جبهه ضعیف عمل کنیم.
این فعال و کارشناس رسانه‌ای در پایان گفت: در جنگ رسانه‌ای ما به همکاران خود نیاز داریم تا بتوانیم با هم کار کنیم، امیدواریم در شبکه‌های که ایجاد می‌کنیم در امر وحدت و مقاومت موفق باشیم.
در پایان این نشست با حضور آیت‌الله اراکی و جمعی از اساتید رسانه‌ای از نادر طالب‌زاده کارگردان و مستندساز، علی اجاره‌دار سردبیر و مترجم اطاق خبر، گیسو میشا احمدی از فعالان رسانه‌های داخلی و خارجی، برادر علی از کشور کنیا و مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم تجلیل شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲