تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۴۰۶۹۵۳
سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه کسی به آمریکایی ها حق تصمیم گیری در مورد نفت سوریه را داده است؟ طبق قوانین بین المللی، حاکمیت دولت سوریه بر منابع طبیعی این کشور رسمیت دارد و و دمشق نه واشنگتن مرجع و اقتدار قانونی لازم برای تسلط بر چاه های نفتی را دارد. در عین حال، توجیه قانونی دولت ترامپ طبق قانون آمریکا نیز قابل بحث است.
۰
plusresetminus
افشاگری سفیر سابق آمریکا در دمشق درباره هدف نفتی ترامپ در سوریه!
به گزارش بلاغ، نفت سوریه در شرق این کشور به یک مسئله مناقشه برانگیز تبدیل شده است و آمریکا در تجاوزی آشکار نیروهای نظامی خود را در نزدیکی چاه های نفت این کشور مستقر کرده است و ترامپ نیز عنوان کرده که قصد اریم از چاه های نفت سوریه محافظت کنیم!
 
 مقامات پنتاگون از حضور نظامی آمریکا در میادین نفتی سوریه حمایت کردند و مدعی اند چون هدف نیروهای آمریکایی حفاظت از  آمریکایی ها در برابر فعالیت های تروریستی است، بنابراین این حق را دارند که نیروهای دولت سوریه را به خاطر تلاش برای بازپس گیری کنترل منابع ملی این کشور هدف قرار دهند.

 این اظهارات توسط جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون و ویلیام دی بایرن، افسر نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد پایه و اساس قانونی کنترل میادین نفتی سوریه توسط آمریکا بیان شد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته بود:« این ماموریت ماست که از میادین نفتی محافظت کنیم» و دونالد ترامپ پس از آن گفت:« ما از میادین نفتی محافظت میکنیم و ما تصمیم می گیریم که در آینده با آن چه کنیم. نفت به ما کمک می کند پس باید بتوانیم آن را  در اختیار داشته باشیم». این اظهارات مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که می گویند ترامپ از قوانین بین‌المللی سرپیچی کرده و قصد غارت منابع یک کشور دیگر را دارد و به طور واضح می گوید که آمریکا به دنبال جنگ برای نفت است.
چرا ترامپ به دنبال تسلط بر چاه های نفت سوریه است!؟
هافمن پیام دیگری داد و گفت درآمد این منابع نفتی به آمریکا نمی رسد بلکه در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه قرار می گیرد که با داعش می جنگند. بایرن ادعا کرد هدف آمریکا جلوگیری از دسترسی داعش به درآمدهای نفتی است.

 یکی از گزارشگران در پاسخ به این ادعا گفت: « داعش نه سلاحی دارد و نه هواپیمایی. آیا می توانند کنترل میادین نفتی را در دست بگیرند؟ آیا منظور شما دقیقاً روسیه و سوریه نیست؟»

 وقتی از مقامات پنتاگون پرسیده شد آیا سربازان آمریکایی اجازه تیراندازی به نمایندگان دولت سوریه را در این میادین نفتی دارند، بایرن پاسخ داد:« فرماندهان ما همواره این حق را دارند که در صورت مواجه شدن با یک عمل خصومت آمیز و تهدید کننده از خود دفاع کنند».

 یکی از خبرنگاران یادآوری کرد که دولت سوریه هنوز هم بر طبق قوانین بین المللی یک دولت قانونی است. هافمن در پاسخ به وی گفت:« همه در منطقه می دانند نیروهای آمریکایی کجا مستقر هستند. ما به طور واضح اعلام کرده ایم با نیروهای ما در منطقه درگیر نشوید. ما باید مطمئن شویم که هیچ کس نزدیک نمی شود. اگر هر کسی هدفی خصمانه در مورد نیروهای ما داشته باشد،فرماندهان ما حق دفاع از خود را دارند».
 وی اشاره کرد نیروهای آمریکایی مدت هاست در منطقه حضور دارند و احتمالا حضور آنها در سالهای آتی هم ادامه خواهد یافت.

آمریکا به دنبال چیست؟
آمریکایی ها اظهارات غیر واقعی و گاها متناقضی را در مورد اهداف خود از تسلط بر چاه های نفت سوریه مطرح کرده اند. حفاظت از چاه های نفت در برابر تهدید تروریسم مهم ترین توجیح آمریکایی ها بوده است.

با این حال، «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه پرده از هدف اصلی آمریکا برداشته است و عنوان کرد که هدف واشنگتن نه محافظت از چاه های نفتی بلکه گرو کشی از دولت سوریه و متحدان آن است.

رابرت فورد در الشرق الاوسط نوشت: آمریکایی ها مصمم هستند با مسدود کردن کنترل دولت سوریه از درآمدهای نفتی، امتیازات سیاسی از دولت سوریه کسب کنند. مقامات آمریکایی و بسیاری از کارشناسان فکر می کنند که این فشار اسد را وادار می کند تا در مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل درباره قانون اساسی سوریه امتیازات بزرگی را به آمریکایی ها بدهد. از جمله مسئله خودمختاری کردها که اسد با آن مخالف است.

سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه کسی به آمریکایی ها حق تصمیم گیری در مورد نفت سوریه را داده است؟ طبق قوانین بین المللی، حاکمیت دولت سوریه بر منابع طبیعی این کشور رسمیت دارد و و دمشق نه واشنگتن مرجع و اقتدار قانونی لازم برای تسلط بر چاه های نفتی را دارد. در عین حال، توجیه قانونی دولت ترامپ طبق قانون آمریکا نیز قابل بحث است. نیروهای آمریکایی پس از حملات 11 سپتامبر که اقدام نظامی علیه القاعده را مجاز می دانند، با تصمیم کنگره وارد سوریه شدند و اوباما گفت که القاعده داعش را به دنیا آورد.

با این حال، این کار برای دولت ترامپ دشوار خواهد بود که از مصوبه کنگره درباره القاعده برای توجیه حمایت از میادین نفتی استفاده کند. 

با این حال، فقط معدودی از اعضای کنگره از دولت ترامپ درباره کنترل میادین نفتی سوریه شکایت می کنند. این حمایت کنگره از سیاست جدید آمریکا در شرق سوریه تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی در یک عملیات نظامی از بین روند.

در پایان، اشغال میادین نفتی از سوی آمریکا ممکن است صرفا به داعش کمک کند بدون آنکه آمریکا بتواند امتیاز سیاسی از اسد بگیرد که صبور است  و می تواند صبر کند تا دیر یا زود آمریکایی ها اقدام به ترک سوریه کنند. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم