تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۰۶۶۱۶
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که محدودیت‌های کشت زعفران در استان برداشته شده است.
۰
plusresetminus
حذف محدودیت کشت زعفران و شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای درمازندران
به گزارش بلاغ، هادی ایزدی در بازدید از اولین جشنواره زعفران در روستای « اندرات» شهرستان بهشهر یکی از اقدامات حفاظتی را شناسایی آفات ورود و کشت محصولات جدید در استان برشمرد و توضیح داد : در انتقال محصول از یک نقطه به نقطه دیگر برخی از بیماری‌ها می‌تواند به راحتی منتقل شود و به همین خاطر در انتقال پیاز زعفران هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: برخی از محدودیت‌های کشت زعفران و انتقال پیاز از خراسان به مازندران برداشته شده است.

ایزدی شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای را که اکنون خسارت‌هایش به باغ‌های مرکبات استان هم رسید، ناشی از انتقال محصول از نقطه‌ای خارج از استان به مازندران دانست و درباره هرگونه انتقال محصول و کشت آنها بدون هماهنگی در استان هشدار داد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توسعه کشت گیاهان دارویی در استان را مانند کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های این مجموعه برشمرد و گفت که دولت برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران هیچ محدودیتی ندارد.

ایزدی حمایت از کشت زعفران را هم از برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران برشمرد ولی گفت: به همین دلیل محدودیت‌های گذشته برای کشت این محصول در استان برداشته شده ولی مشکل مهم کشت زعفران هزینه بالای آن است که بخش زیادی از آن به تهیه پیاز و محصور کردن باغ‌ها مربوط می‌شود.

وی توضیح داد: بخشی از نیازهای مالی این بخش در قالب تسهیلات گیاهان دارویی پرداخت می‌شود، ولی کشاورزان باید درباره احتمال انتقال بیماری از طریق محصول جدید به استان هوشیار و آگاه باشند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

کشت زعفران در مناطق کوهستانی شرق مازندران از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ توسط بعضی از کشاورزان به صورت محدود و آزمایشی شروع شد و سال ۹۴ برای نخستین بار با برداشت حدود نیم تن گل زعفران در روستای اندرات و پیته نو شهرستان بهشهر به صورت رسمی به محصولات قابل کشت در اراضی استان اضافه شد.

در زمان  حاضر کشت زعفران در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و نکاء در شرق استان در حال گسترش است. کشت زعفران در این مناطق از اوایل مرداد تا شهریور شروع می‌شود و زمان برداشت آن هم اواخر ماه مهر تا اوایل آذر بسته به اقلیم منطقه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴