تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۷۱
شهروندان یزدی در گفتگوهای جداگانه‌ای مطالبات خود از رییس جمهور را حل مسأله آب، اشتغال، کارگران و مسکن بیان کردند و یک صنعتگر و سرمایه گذار بخش صنعت هم یکی از مشکلات راه اندازی کارخانه خود در آستانه تولید را عدم پرداخت وام از سوی دولت عنوان کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ زمزمه حضور رییس جمهور دولت دوازدهم که در رسانه‌ها پیچید؛ مطالبات مردم رنگ رسانه‌ای به خود گرفت و از بعضی مردم نامه‌های سرگشاده‌ای منتشر شد.
به‌عنوان یک خبرنگار شب گذشته به سطح شهر رفتم تا با اقشار مختلف مردم که شاید به رسانه دسترسی ندارند درباره مطالباتشان از رییس جمهور محترم و هیئت همراه که امروز وارد یزد می‌شوند، گفتگوهایی انجام دهم.
مردم یزد از چند سال پیش تاکنون ارتباطشان با رسانه‌ها بهتر شده و دیگر از جلوی دوربین فیلم‌برداری، عکاسی و یا میکروفون خبرنگاران فرار نمی‌کنند ولی بازهم برخی هستند که سؤال خبرنگار را پاسخ می‌دهند ولی نه دوست دارند اسمشان و نه عکسشان رسانه‌ای شود و دسته دیگر هم‌فکر می‌کنند نمی‌توانند به سؤال خبرنگاران جواب بدهند و همان اول می‌گویند ما بلد نیستیم حرف بزنیم.
واقعاً اگر مردم رسانه‌ای شوند یعنی با انواع حقوق خود به‌عنوان یک شهروند و شیوه‌های مطالبه گری آشنا شوند و نیز ارتباط رسانه‌ها هم با اقشار ضعیف جامعه بهتر شود؛ بیش از گذشته مشکلات این قشر قابل‌حل خواهد بود.
به نفر اول که رسیدم، از سفر رییس‌جمهور به یزد اطلاع داشت. نه اسمش را گفت و نه گذاشت تصویرش را بگیریم. او مشکل مردم یزد را «آب» دانست و گفت: ما زمین زیاد داریم ولی آب نداریم. صنایع آب خواه هم زیاد داریم ولی آب می‌خواهد پس بهتر است اول مشکل آب بخش صنعت و کشاورزی را حل کنیم.

نفر بعدی که تصویرش در بالای این متن درج شده است از نماز جماعت مغرب و از مسجد بیرون می‌آمد خودش را «محمود دهقانی» معرفی کرد. به او گفتم فردا استان یزد میزبان رییس جمهور و 14 وزیر است اگر صحبتی و خواسته‌ای دارید از دولت بفرمایید.
این شهروند یزدی پاسخ داد: قول‌هایی که قبلاً آقای روحانی به مردم دادند عمل کنند. شاید قول‌هایی که الآن شاید به خاطر نداشته باشم که بگویم. همچنین قول‌هایی که الآن در این سفره‌م به مردم یزد می‌دهند در راستای نیازهای مردم و رفع آن‌ها باشد. خاصه اقشار ضعیف جامعه که مشکل مسکن و اشتغال دارند. مشکل فرهنگی هم کم نداریم.

آقای جعفری هم در این گفتگو شرکت کرد و گفت: ان شاء الله امیدوارم آقای روحانی به داد مردم یزد برسند و کار مهمی انجام شود. مردم می خواهند وضعیت اقتصادی همه مردم بهتر شود. شغل جوانان بیشتر شود و مشکل مسکن جوانان هم حل شود.

آقای «غلامی» کارگر یک شرکت در یزد است. حقوقش به دنیست و در حد معمولی یک کارگر است. در پاسخ به سؤال من می‌گوید: اقشار کم برخوردار جامعه حقوقشان کم است، خانه‌هایشان اجاره‌ای است که درآمدشان باید بیشتر شود.
می‌پرسم چه پیشنهادی به هیئت دولت برای رفع مشکل کارگران دارید؟
می‌گوید: قراردادهای کارگران به زمان قدیم برگردد. قراردادها الآن سه ماه است. قبلاً همه از اولی که وارد کار می‌شدند تا بازنشستگی با یک پرونده و یک امضا به‌صورت رسمی بودند ولی الآن آینده شغلی کارگران قراردادی مشخص نیست و هر سه ماه یک‌بار قرارداد بسته می‌شود.

نفر بعدی یک راننده آژانس است و خود را «محمدحسن حسین نژاد» معرفی می‌کند. او هم نماز مغرب و عشا را در مسجد خوانده است و به همراه دیگر نمازگزاران در حال خروج از مسجد است.
می‌پرسم فردا رییس‌جمهور به یزد می‌آید، آیا مطالبه‌ای دارید که بخواهید مطرح کنید: او با آرامش خاصی می‌گوید: مردم گرفتاری دارند و با یک سفر حل نمی‌شود. مردم خودشان می‌دانند که گرفتاری دارند ولی گرفتاری چیزی نیست که حل شود و یا نمی‌توان از رییس جمهور و یا دیگر مسؤولان توقع رفع همه آن‌ها را داشت.
او می‌افزاید: نمی‌شود فشار به دولت و ملت آورد که گرفتاری حل شود. مردم می‌توانند تحمل داشته باشند و اگرچه خودمان هم گرفتاریم. هم‌گرانی و هم کمبودهایی هم هست ولی در مقابل گرفتاری‌ها باید یک زحمتی هم بکشیم و صبر داشته باشیم.

موسی فیروزی یکی از جوانان شهرستانی است که برای دیدن اقوامش به یزد آمده است. به همراه همسرش در بیرون مسجد ایستاده است. سه سال است که ازدواج‌کرده و یک فروشنده در یک مرکز تعاونی است و درآمدش را زیرخط فقر معرفی می‌کند.
از مطالباتش که می‌پرسم، اشتغال و مسکن را یادآور می‌شود و همسرش هم که با او تفاهم دارد حرف‌های موسی را تأیید می‌کند و می‌افزاید: مصالح ساختمانی برای ساخت مسکن گران است. اگر وام هم می‌دهند با بهره پایین باشد که جوانان بتوانند مسکن بسازند و خانواده تشکیل دهند.

آخرین نفر را هم برای این گزارش میدانی که او هم از نماز جماعت مغرب برمی‌گشت در گفتگوی ما شرکت کرد.
خود را «امرالله قاسمی» معرفی کرد. وی به‌عنوان یک سرمایه‌گذار میلیاردها تومان سرمایه 40 ساله کار و تلاش خود را از یک استان دیگر به یزد آورده است تا بتواند در خطه کویری یزد اشتغال ایجاد کند.
او تصریح می‌کند: باانگیزه ایجاد اشتغال برای مردم مؤمن و زحمت‌کش استان یزد آمدم ولی درحالی‌که مراحل تولید آماده است و 35 میلیارد تومان از دولت درخواست وام کرده‌ام و همه دری را زدم ولی هیچ نهادی همکاری نکرد.
قاسمی ادامه داد: نزد آقای نوبخت در تهران هم رفتم و نهایتاً دو ماه پیش کارگروه در استانداری یزد تشکیل شد و آقایان عظیمی در یزد و مهری از تهران مصوب کردند که وثیقه بیاورید ولی تمام املاکم وثیقه است و دیگر وثیقه‌ای ندارم و حتی املاک اقوام خود را به‌عنوان وثیقه قرار داده‌ام که حکم اجرائیه آن از سوی بانک صادرشده است.
وی تأکید کرد: از این رسانه می‌خواهم صدایم و خواسته‌ام را به گوش مردم برسانم که حتی بنده متعهد می‌شوم که پس از راه‌اندازی کارخانه ظرف چهار ماه وام را برگشت دهم و مسؤولان هم می‌دانند درحالی‌که مراکز خیریه زیادی هم تاکنون برای استفاده عموم ساخته‌ام.
این شهروند اذعان کرد: آنانی که به معنای واقعی کلمه می‌گویند «مرگ بر آمریکا»، در زمان امام حسین (ع) هم اگر بودند می‌گفتند «هیهات من الذله» و «یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله» درحالی‌که عربستان «یؤمن بالله» دارد ولی «یکفر بالطاغوت» ندارد و الآن همسو با فرعون، یزید و نمرود زمان شده و نمی‌تواند ادعای حق کد.
قاسمی تأکید کرد: کسی می‌تواند ادعای حق کند که پیرو ولایت‌فقیه باشد، این‌که امام فرمود پیرو ولایت‌فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند به معنی واقعی کلمه همین است.
وی تصریح کرد: پیرو ولی‌فقیه و پیرو این فرزانه بزرگ حضرت امام خامنه‌ای باشیم و اگر کسی سوار کشتی ایشان شود نجات می‌یابد و کسی که نشود یک جای کارش می‌لنگد.
قاسمی ابراز کرد: کسی که بخواهد در این انقلاب اسلامی راه ائمه معصومین (علیهم‌السلام)، قرآن و عترت را برود؛ زمینه‌اش مهیاست. هرکس با امام خمینی (ره) همراهی نکرد در زمان امام حسین (ع) هم اگر بود همراهی نمی‌کرد و هر کس هم امروز با مقام معظم رهبری همراهی نکند؛ در زمان امام حسین (ع) هم اگر بود همراهی نمی‌کرد.
وی گفت: تحقق شعار مرگ بر آمریکا را باید در تولید ملی نشان دهیم. مردم ما شریف هستند و خوب انتخاب می‌کنند و تاکنون اگر «نه» به آمریکا گفته است علتش همین است و علت مردمی بودن انقلاب ما این است که پیام شیعه با فطرت و عقل بشر همخوانی دارد و کسانی که در این راستا راست بگویند و در خلوت و جلوت خود پیرو قرآن، عترت و پیرو مقام معظم رهبری باشند یقیناً «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» شامل حال آن‌ها می‌شود.
به دلیل فرصت محدودی که برای این گزارش میدانی داشتیم یک‌وقت دیگر را برای مصاحبه با آقای قاسمی و آشنایی با مشکلات بخش تولید ملی تعیین کردیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴