تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۲۴
فکر کردن به این موضوع که یک روز ربات‌ها بتوانند جای انسان‌ها را بگیرند شاید تنها یک رویا بود اما امروز نخبگان ایرانی این رویا را به واقعیت بدل کردند، محققان کشورمان با راه‌اندازی آزمایشگاه «تعامل انسان با ربات» قصد دارند ربات‌های ایرانی را وارد زندگی انسان‌ها کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که بسیاری از کارهای روزمره یا شخصی‌تان را ربات های هوشمند انجام دهند؟ شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در زمان فشار کاری بالا با خودتان گفته‌اید که ای کاش دستگاهی بود به کمک‌تان می آمد تا از تحمل حجم زیاد کارتان کاسته می شد، باید بگویم امروز این تصورات و تفکرات ذهنی در حال پیوستن به واقعیت است، آن هم از سوی محققان هموطن‌مان.
گروهی از محققان دانشگاه تهران دور یکدیگر جمع شده‌ و آزمایشگاه تعامل انسان با ربات را راه اندازی کرده‌اند و قصد دارند از این طریق زندگی مردم را متحول کنند.
این گروه محقق ایرانی زیر نظر مهدی طالع ماسوله عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران فعالیت می کنند، این استاد دانشگاه در حال حاضر مدت ۶ سال است مدیریت آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است تعدادی ربات را با کارکردهای مختلف در زمینه‌های متفاوت طراحی کند.
طالع ماسوله معتقد است اگر زیر ساخت‌های سخت افزاری و مالی تأمین شود، سرعت فعالیت های رباتیک و دستاوردهای آن افزایش خواهد یافت.
مسأله ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌ها برای ما هم جالب توجه بود، از همین رو به منظور آشنایی با محصولات و فعالیت‌های ربات‌های ایرانی به آزمایشگاه تعامل انسان و ربات رفتیم، در ساختمان شماره 3 ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اتاق B ۲۱۷ تیم‌های دانشجویی و ربات‌های متفاوت که هر کدام دارای ویژگی و قابلیت های متفاوتی بودند را از نزدیک دیدیم و با محققان ایرانی سازنده ربات‌ها گفت‌وگو کردیم.
ربات هوشمند ناوو(NAO)
وارد آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران که شدیم دور تا دور اتاق پر بود از انواع ربات‌ها با کارکردهای متفاوت.
گروه‌های مختلف دانشجویی در قالب تیم‌های ۳ تا ۴ نفره در حال تکمیل یا آزمایش ربات‌ها بودند و ما برای شروع به سراغ ربات هوشمند متحرک رفتیم؛ این ربات با استفاده از سیستم حسگر بسیار قوی هر عمل مورد نظری که در سیستم معرفی شده باشد را بدون کوچکترین خطا انجام می‌دهد، این ربات قابلیت های زیادی در فعالیت‌های اجتماعی و حتی در درون خانه دارد.  
 
 
 
در راستای پروژه ای که در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات انجام شده، الگوریتم‌های مختلفی برای تقلید حرکت انسان توسط ربات انسان نما انجام شده است، در این الگوریتم‌ها ربات می‌تواند حتی حرکاتی که برای انجام آن نیاز به ایستادن بر روی یک پا است را با حفط تعادل خود تقلید کند.
همچنین در ادامه این پروژه الگوریتمی بسیار کارآمد ارائه شده است که در طی آن ربات می‌تواند بر اثر نیروهای وارد شده به بدنه خود تعادل خود را حفظ کند.

ربات هوشمند سنبات
این ربات بسیار زیبا دارای خدمات مختلف برای یک زندگی کاملا هوشمند است به طوری که با توجه به نوع برنامه و نرم افزاری که به آن داده می شود عمل خواهد کرد و می تواند زندگی انسان ها را با تحول بسیار بزرگی روبرو کند.
در واقع این ربات همانند انسان دارای گوش و چشم و فهم است که هشدارهای لازم و کارایی هایی که صاحب آن می‌خواهد برایش انجام دهد.
در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات پروژه‌های مختلفی بر روی این ربات در حال انجام است، از جمله استفاده این ربات در محیط رستوران و بانک به طوری که ربات به مرور زمان و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند مسیر خود را برای نقاط مشخص شده بدون برخود با موانع ثابت و متحرک طی کند. 
در این راستا بنیاد ملی نخبگان با اجرای طرح شهید احمدی روشن نیز حمایت هایی برای توسعه این پروژه درنظر گرفته است.

ربات هوشمند برای معلولان جسمی و حرکتی
این ربات در حال حاضر توسط یکی از تیم های نخبه دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده که اکنون در مرحله آزمایش است و می تواند زندگی افرادی را که دچار معلولیت جسمی هستند را به معنای واقعی متحول کند به طوری که با این دستگاه فرد معلول می‌تواند تا 50 کیلوگرم وزنه ای را به راحتی بلند کرده و حمل کند در واقع این محصول به بخش عظیمی از زندگی مردم جامعه کمک می کند.

ربات دلتا هوشمند ۳ درجه آزادی
این ربات در صنعت کاربرد زیادی دارد، در واقع می‌تواند در بسته بندی محصولات خوراکی نقش آفرینی کند.
عریض و طویل است و سیستم قوی کنترل شده ای دارد که با دستور برنامه اقدام به حرکت می کند به طوری که در بالای سینی این دستگاه چنگالی تعبیه شده که با باز و بسته شدن در ابتدای خط تولید یک محصول، کالاها را برداشته و در انتهای خط بر روی ریل متحرک می گذارد.
 
 
 
این ربات هوشمند بیشتر در صنایع مختلف تولیدی کاربرد دارد البته براساس نیاز هرصنعت می‌توان برای این ربات سرعت خاصی را در نظر گرفت، در حال حاضر پروژه‌های مختلفی در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران بر روی ربات دلتا در حال انجام است که از جمله آن می توان به تفکیک زباله ها و پسماندها توسط به وسیله الگوریتم های هوشمند به وسیله این ربات اشاره کرد.

ربات هوشمند کابلی
این ربات هوشمند می‌تواند در فضای بسیار بالایی از زمین پرواز کرده و دوربین های سنگین عکاسی و فیلم برداری را حمل کرده و از چندین زاویه تصویر برداری کند، در مقیاس صنعتی از این ربات تنها یک عدد در ورزشگاه آزادی وجود دارد که محققان آزمایشگاه تعامل انسان و ربات  توانسته اند با تغییرات مختلف در بدنه و قابلیت های آن نمونه پیشرفته تری از آن را طراحی کرده و بسازند.
اکنون  نسخه سوم ربات در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات در مرحله آزمایش قرار دارد.

ربات دلتای ۳ درجه آزادی افزونه
این ربات بزرگ توسط یکی از تیم‌های محقق دانشگاه تهران در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات طراحی و ساخته شده است که در صنعت بسته بندی مواد دارویی کاربرد دارد و می تواند یک تحول قابل تأمل در صنعت ایجاد کند.
 
 
 
از جمله تفاوت های بارز این ربات با ربات ۳ درجه آزادی مرسوم می توان به افزونه بودن این ربات که قابلیت حرکت پایه ربات را فراهم می سازد اشاره کرد.
همچنین این ربات به گونه ای طراحی و ساخته شده است که اجزای سازنده آن  قابلیت تفکیک سازی و جداسازی دارد و در هر محل دیگری سرهم کرد.

ربات هوشمند 3 درجه آزادی 
این ربات غول پیکر کارکردش برای پرینتر 3 بعدی است که می‌تواند یک تغییر و تحول بزرگی در این زمینه  را به وجود بیاورد، نسخه های بسیار کمی از این ربات در دنیا وجود دارد و در حال حاضر نسخه دوم این ربات در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات ساخته شده است.
 حضور در آزمایشگاه تعامل انسان با ربات برای هر ایرانی احساس افتخار به همراه دارد، در این آزمایشگاه رویای ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌ها از سوی محققان ایرانی فراهم شده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما