تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۰۹
مهمان ناخوانده پاییزی این روزها در سر دانش‎آموزان جا خوش کرده و در کنار دل‌نگرانی خانواده‌ها معاون آموزش و پرورش مازندران ضمن تاکید بر پیگیری درمان به خانواده‌ها به مسئله کمبود مربی بهداشت در مدارس اشاره می‌کند اما می‌گوید؛در زمینه جذب مربی بهداشت در مدارس برنامه‌ای نداریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ یکی از معضلاتی که در مدارس به‌ویژه در مدارس دخترانه با آن مواجه هستیم بحث شیوع شپش در مدارس دخترانه است که در سال‌های اخیر به‌دلیل مسائل متعدد شکل دیگری به خود گرفته است.
موضوع شپش که در دهه‌ گذشته با مراقبت‌های مربیان پرورشی در مدارس و همچنین پیگیری آن رفع می‌شده اما در دهه اخیر با توجه به اینکه پیگیری مدارس و مراکز بهداشتی در حد هشدار بوده همه این مسائل بر دوش خانواده‌ها تحمیل شده است.
از سویی دیگر بحث شیوع شپش در مدارس نگرانی و استرس شدیدی به خانواده‌ها وارد کرد به‌طوری‌که خانواده‌ها برای جلوگیری از ابتلای آن از هر راهی وارد می‌شوند.
باورهای غلطی که در ارتباط با ابتلای این بیماری وجود دارد موجب شده خانواده‌ها به هر راهی دست بزنند تا فرزندان با این مسائل درگیر نشوند و البته این موضوع بار مضاعفی بر دوش دانش‌آموزان خواهد بود که لحظه به لحظه حضورشان در مدارس با استرس و نگرانی سپری می‌شود.

 
شپش سر همه ساله در فصل پاییز در برخی کانون‌های تجمع از جمله مدارس سطح استان شیوع می‌یابد که همزمان با بازگشایی مدارس نگرانی در ارتباط با شیوع آن روی دیگری به خود می‌گیرد به‌طوری‌که امسال جشن آغاز سال تحصیلی در نخستین روز مهر ماه امسال با نگرانی‌ و هشدار درباره شیوع شپش در مدارس عجین شد و این موضوع موجب شد خانواده‌ها خود را در این میان یکه و تنها ببینند.
از این موارد بگذریم در گذشته شپش افرادی را درگیر می‌کرده که مشکل دسترسی به آب برای استحمام و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی داشتند را درگیر می‌کرده ولی درحال حاضر مشاهده می‌کنیم این معضل افرادی را درگیر کرده که از لحاظ بهداشتی در شرایط عالی رفاهی هستند و ابتلا به این معضل درحد شوک برایشان خواهد بود.
شانه خالی کردن مدیران مدارس و مراکز بهداشتی و تحمیل همه مشکلات بر دوش خانواده‌ها، موجب شد آنان راه‌های مختلفی را امتحان کرده که حتی انجام آن ممکن است برایشان حتی معضلاتی به همراه داشته باشد.
مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: موارد بیماری در استان مازندران  طی سال‌های گذشته افزایش یافته که نیازمند توجه جدی و همه جانبه مدیران مدارس و واحد های بهداشتی درمانی سراسر استان است.
درمان فردی در آلودگی به شپش تاثیرگذار نیست
محمدرضا پارسایی با بیان اینکه راه‌های شناسایی آلودگی به شپش به آنها، نقش بسزایی در کاهش موارد ابتلا دارد، افزود: درمان فردی در آلودگی به شپش تاثیرگذار نیست حتی اگر با بهترین روش‌ها نیز درمان شود، در صورتی‌که در مجاورت و تماس نزدیک با یک فرد آلوده به شپش قرار داشته باشد حداکثر تا دوهفته بعد مجدداً آلوده می‌شود.
آلودگی به شپش در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود و در این میان شپش سر در کودکان سنین مدارس ابتدایی شایع‌تر است
 
وی اضافه کرد: مهم‌ترین اصل در مبارزه با شپش بررسی و درمان اطرافیان افراد آلوده در صورت ابتلا به شپش و رفع آلودگی از تمامی لوازم  وسایل مورد استفاده افراد به‌صورت همزمان است.
مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: آلودگی در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود و در این میان شپش سر در کودکان سنین مدارس ابتدایی شایع‌تر است
پارسایی بیان کرد: زیستگاه اصلی شپش سر لابه‌لای موها، پشت گوش و پس سر است که راه انتقال آن تماس مستقیم یا اشیای آلوده ازجمله شانه، برس، حوله، لباس، متکا و لباس خواب است که به‌صورت مشترک استفاده شوند.
امکان انتقال آلودگی علاوه بر مدارس در صندلی سینما و وسایل نقلیه عمومی وجود دارد که قدرت آلودگی خارج از بدن تا هفت روز است.
 
وی یادآور شد: امکان انتقال آلودگی علاوه بر مدارس در صندلی سینما و وسایل نقلیه عمومی وجود دارد که قدرت آلودگی خارج از بدن تا هفت روز است.
راه‌های انتقال شپش
مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: راه‌های انتقال شپش از طریق تماس مستقیم و یا تماس با اشیای آلوده شانه، برس، حوله،لباس، متکا و لباس خواب است به صورت مشترک استفاده شوند و یا یک جا روی صندلی سینما و وسایل نقلیه عمومی در مواقع شیوع بیماری قدرت آلودگی خارج از بدن تا هفت روز است.
پارسایی با اشاره به اینکه گاهی خارش شدید سر باعث کندگی پوست ناحیه و در نتیجه عفونت می‌شود، اظهار کرد: اقدامات درمانی مهم‌ترین داروی انتخابی فرآورده‌های پرمترین یک درصد است که به‌صورت محلول لوسیون و کرم در بازار موجود است.
معاون تریبت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: معمولا در فصل سرد سال شاهد شیوع شپش در مدارس هستیم که در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و خانواده‌ها اقدامات خوبی درحال انجام است.
سیدعلی ساداتی افزود: باید به این موضوع توجه کنیم اگر موردی از شپش در مدارس داریم این دانش‌آموزان هستند که موجب انتقال و شیوع شپش در مدارس می‌شوند در این زمینه مدارس فرصت شناسایی و غربالگری را دارند اما بحث مراقبت و پیگیری باید ازطریق خانواده‌ها صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اعلام کنیم شپش در مدارس وجود ندارد، صحت ندارد و هر سال با این مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: باید آموزش و پرورش با شناسایی زودهنگام و راهنمایی خانواده‌ها  مراجعه آنان به دانشگاه علوم پزشکی این معضل را پیگیری و درمان کند.
باید آموزش و پرورش با شناسایی زودهنگام و راهنمایی خانواده‌ها  مراجعه آنان به دانشگاه علوم پزشکی این معضل را پیگیری و درمان کند.
 
معاون آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر ضرورت توجه جدی خانواده‌ها به این معضل، خاطرنشان کرد:  متاسفانه به دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که با این معضل مواجه هستند انگ بی‌فرهنگی و عدم رعایت بهداشت زده می‌شود درحالی‌که درست نیست این استرس و اضطراب همواره وجود داشته ولی باید پیگیری شود.
در زمینه جذب مربی بهداشت در مدارس برنامه‌ای نداریم و تعدادی که درحال فعالیت هستند نیز برخی درحال بازنشسته شدن هستند.
 
کمبود مراقبان سلامت و مربی بهداشت در مدارس سطح استان
ساداتی با اشاره به کمبود مراقبان سلامت و مربی بهداشت در مدارس سطح استان، اظهار کرد: با این معضل مواجه هستیم که خود بر مشکلات در این زمینه می‌افزاید چرا که در صورت وجود مربیان بهداشت شناسایی سریع‌تر و درمان بهتر اتفاق می‌افتد.
وی در پایان گفت: در زمینه جذب مربی بهداشت در مدارس برنامه‌ای نداریم و تعدادی که درحال فعالیت هستند نیز برخی درحال بازنشسته شدن هستند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم