کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در واکنش به توافق ریاض؛ پکن بر تمامیت ارضی یمن تأکید کرد

17 آبان 1398 ساعت 15:10

پکن علیرغم استقبال از «توافق ریاض» برای جنوب یمن، تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی یمن در اولویت قرار دارد.



به گزارش بلاغ،«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (پنجشنبه) در واکنش به توافق ریاض و ابوظی برای تقسیم قدرت در جنوب یمن، تأکید کرد که پکن قاطعانه از حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی یمن حمایت می‌کند.
دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات روز سه‌شنبه در ریاض به منظور پایان جنگ در جنوب توافقنامه‌‌ای موسوم به «توافق ریاض» امضا کردند. برخی یمنی‌ها در جنوب این کشور، این توافق را مقدمه‌ای برای تجزیه کشورشان توصیف کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)
پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در این خصوص گزارش کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن استقبال از توافق ریاض گفت: «چین از امضای توافق ریاض میان دولت یمن و شورای انتقالی جنوب یمن استقبال می‌کند و از نقش مثبت عربستان سعودی و دیگر طرفین مربوطه در این خصوص تقدیر می‌کند».
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تمامی طرفین مربوطه در موضوع یمن به برگزاری گفت‌وگوها با اولویت منافع یمن و مردم این کشور و یافتن یک راه‌حل جامع ادامه دهند و  یمن بتواند صلح، ثبات و نظم را احیا کند.
از طرف دیگر شورای امنیت سازمان ملل نیز روز چهارشنبه ضمن استقبال از توافق ریاض بر درخواست خود از تمامی طرفین برای ادامه اجرای گسترده‌تر این توافق تأکید کرد و توافق ریاض را گام مهمی در جهت یافتن یک راه‌حل سیاسی جامع و فراگیر برای یمن توصیف کرد.
علیرغم استقبال برخی کشورها از توافق ریاض، گروههای جنوبی یمن ضمن ابراز مخالفت با این توافق، آن را مقدمه‌چینی عربستان و امارات برای تقسیم یمن توصیف کردند.
بیش از یک ماه است که دولت سعودی تلاش دارد، هیأت دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب را برای امضای توافقی تحمیلی دور یکدیگر بنشاند اما اختلافات دو طرف مانع توافق شده بود. دو طرفی که در ماههای اخیر درگیری‌های شدیدی را در مناطق جنوب یمن با یکدیگر داشتند.
 


کد مطلب: 406388

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/406388/واکنش-توافق-ریاض-پکن-تمامیت-ارضی-یمن-تأکید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com