تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۰۶۳۲۱
توجه به توان داخلی و ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور راهبردی مؤثر در مسیر تقلیل فشارهای پسابرجامی محسوب می‌شود؛ امری که امروز باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،چندین ماه از خروج آمریکایی‌ها از قرارداد برجام می‌گذرد و در این مدت، جمهوری اسلامی ایران همچنان منتظر اجرای تعهدات برجامی با ورود کشورهای اروپایی بود؛ امری که نه‌تنها محقق نشد، بلکه به اعمال مجدد برخی تحریم‌ها و وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان انجامید.
در تمام ماه‌های پس از برجام نه‌تنها آمریکا و کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکردند، بلکه خواسته‌هایشان را بیشتر کرده و هر روز شاهد اقدامی علیه ملت بزرگ ایران بوده‌ایم؛ تا آنجا که گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بالاخره برداشته شد.
این اقدام در میان سیاسیون واکنش‌های مختلف داشت که شاید مهم‌ترین آن، ارائه پاسخی قاطع به طرف‌های مذاکره و تأکید بر لزوم توجه به نیرو و ظرفیت داخلی باشد.

اروپا واقعیت‌ها را می‌داند
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: برجام یک قرارداد بین‌المللی بین ایران و چند کشور جهان بود و اروپایی‌ها و آمریکا از ابتدا در جریان مذاکرات این قرارداد بین‌المللی حضور داشتند.
وی ادامه داد: ابتدای کار، هر دو طرف برجام به اجرای بندهای این قراردادهای بین‌المللی متعهد بودند و عرف سیاسی نیز ایجاد می‌کرد که به تعهداتشان عمل کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه دنیا می‌داند ایران به تعهداتش در برجام به‌خوبی عمل کرده است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا هم این واقعیت را می‌داند؛ ولی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان به برجام از همان روزهای نخست شیطنت‌های زیادی داشتند.
هانی‌زاده با اشاره به اینکه درنهایت نیز ترامپ تصمیم نهایی خود را برای خروج از برجام گرفت، اضافه کرد: ترامپ تحت‌فشار وزیر امور خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی خود از برجام خارج شد.
وی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام فصل جدیدی از تقابل سیاسی ایران و آمریکا آغاز شد، تصریح کرد: در این مرحله نیز باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه برنده برجام درنهایت نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: خروج از برجام به ضرر آمریکایی‌ها بوده و این رویه ادامه خواهد داشت.

مزاحم بزرگ برجام
مهدی رعیتی، کارشناس ارشد اقتصاد سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان اظهار کرد: از ابتدا مشخص بود که آمریکا به هیچ معاهده‌ای پایبند نیست و یک مزاحم بزرگ در جریان برجام به نام ترامپ کنار رفت.
وی با اشاره به اینکه با کنار رفتن مزاحم بزرگی چون ترامپ پیش‌بینی می‌شد ادامه برجام با حضور کشورهای اروپایی پیامدهای مثبت خود را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: این روزها منطق ایران بیش از گذشته در عرصه دیپلماسی خواهد درخشید؛ گرچه اروپایی‌ها هم به وعده‌های خود آن‌چنان که باید، عمل نکردند.
این کارشناس ارشد اقتصاد سیاسی با تأکید بر اینکه افکار عمومی دنیا در عهدشکنی آمریکا تردیدشان نسبت به سیاست‌های منفعت‌طلبانه آمریکایی‌ها برطرف شد، اضافه کرد: چهره عهدشکن آمریکا در جهان نمایان شد.
رعیتی با بیان اینکه ترامپ یک قرارداد بین‌المللی را نقض کرد، اظهار کرد: عهدشکنی در شخصیت آمریکایی‌ها نهادینه شده است و فرقی بین سیاست و اقتصاد در این زمینه برای آن‌ها وجود ندارد.

کوتاه نیایید
حجت‌الاسلام سید علی رضوی‌نسب، امام جمعه بسطام هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: بدعهدی‌های آمریکایی‌ها طی 40 سالی که از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، برای ملت ایران و جهانیان ثابت شده است.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها بر لزوم توجه به بدعهدی آمریکایی‌ها تأکید داشتند، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام قابل پیش‌بینی بود و از ابتدا می‌دانستیم که این‌ها بدعهدی می‌کنند.
امام جمعه بسطام با تأکید بر اینکه وظیفه سیاست‌مداران و دولت‌مردان ما این است که خروج آمریکا از برجام را بپذیرند و برای آن‌ها عبرت باشد، اضافه کرد: مدیران نباید دیگر به زرق و برق و حرف آمریکا دل‌خوش کنند.
رضوی‌نسب با بیان اینکه قدرت چانه‌زنی ایران در پسابرجام در این مدت خیلی بالا رفته است، تصریح کرد: ایان از لحاظ توانمندی نظامی و موفقیتی که در منطقه دارد، در جایگاه بالایی قرار گرفته و نباید از مواضع خود کوتاه بیاییم.
وی با اشاره به اینکه دولت‌مردان و سیاست‌مداران باید این قدرت چانه‌زنی را ببینند، اضافه کرد: مدیران کشورمان با ضعف مقابل دشمن وارد نشوند و با قدرت برابر آمریکا بایستند و کم نیاورند.
امام جمعه بسطام با تأکید بر اینکه این بدعهدی از ابتدای امر مشخص بود و ما باید درون‌گرا باشیم، اظهار کرد: امروز باید اعتماد و اتکا به داخل و اعتقاد داشته باشیم که خروج آمریکا از برجام تأثیری روی پیشرفت ما نخواهد داشت.

تولید؛ راه کاهش اثر توطئه‌ها
توجه به توان داخلی و ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور ازجمله بخش تولید در استان صنعتی سمنان راهبردی مؤثر در مسیر تقلیل فشارهای پسابرجامی محسوب می‌شود؛ امری که امروز باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود.
تقویت و رونق تولید راه کاهش اثر توطئه‌های دشمنان در دوران تشدید تحریم‌ها و کاهش تعهدات برجامی است؛ این روزها باید دور از منازعات سیاسی، به همبستگی در مسیر تقویت توانمندی‌های داخلی اندیشید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴