کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌های 5 خبر ویژه امروز یکشنبه 98/8/12

12 آبان 1398 ساعت 11:24

کرباسچی: اصلاح‌طلبان به جای رجزخوانی بگویند کدام مشکل مردم را حل کردند/ زیباکلام: اصلاح‌طلبان هرگز مانند امروز دچار بحران نبوده‌اند/ با وجود هماهنگی اروپا با تحریم‌های آمریکا الحاق به FATF خلاف مصلحت است/ فارین پالیسی: ایران در خاورمیانه قدرت بازدارندگی آمریکا را نابود کرد



کرباسچی: اصلاح‌طلبان به جای رجزخوانی بگویند کدام مشکل مردم را حل کردند
دبیرکل حزب کارگزاران می‌گوید شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به جای رجزخوانی برای مردم، نقدها را بپذیرد و توضیح دهد که آیا پیروزی‌هایش در انتخابات، مشکل مردم را حل کرده یا نه؟.

غلامحسین کرباسچی در حاشیه نشست حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: «حزب ما در شورای عالی عضویت دارد اما منتقد آن است. ما فکر می‌کنیم که هم در روش‌ها و هم در نحوه انتخاب‌ها و گزینش‌ها و هم در نحوه برخوردهای سیاسی انتقاداتی وجود دارد». وی خاطرنشان کرد: «آقایان باید یک‌بار بنشینند و بگویند اگر راهبرد شورای عالی برای انتخابات‌های 92 و 94 بوده و نیز در انتخابات 96 موجب پیروزی شده است، آیا این پیروزی مشکل مردم را حل و بهتر برطرف کرده است؟». وی افزود: «نقدهای وارده به کارنامه خودمان را باید صریحاً برای مردم مطرح کنیم تا مردم صداقت ما را ببینند و آن وقت آن جایی که نتوانسته‌ایم کاری کنیم، درک خواهند کرد. این کار برای مردم پذیرفتنی‌تر است تا اینکه مدام رجزخوانی کنیم و بگوییم این انتخابات را برده یا آن انتخابات را برده‌ایم». کرباسچی گفت: «خیلی از پیروزی‌های ما نتیجه عملکرد بد رقبای ما بوده است نه اینکه ما خیلی خوب عمل کرده باشیم. ما خیلی جاها نقش داشتیم و اصلاح‌طلبان باید این موضوع را صریحاً اعلام کنند و با مردم در میان بگذارند. حتی همان‌طور که رئیس اصلاحات مطرح کرد، باید از مردم عذرخواهی کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلات‌مان برطرف شود».

او ضمن رد تقابل و رویارویی با شورای نگهبان گفت: «عده‌ای فکر می‌کنند این کار کمک می‌کند نظراتی که درباره تأیید صلاحیت‌ها دارند، عملی شود اما تجربه نشان داده که حداقل در رویارویی با جناح‌هایی که این افراد احیاناً با آنها رودرویی دارند، بعید است مشکلی را حل کند». وی افزود: «ما کی با فشارهای سیاسی توانستیم تغییر رویه‌ای در شورای نگهبان یا قوه قضائیه ایجاد کنیم؟ اگر امکان تغییر رویه‌ای باشد، فقط از راه گفت‌وگو و طرح مسائل و خطراتی که برای آینده کشور متصور است، ممکن می‌شود». کرباسچی تأکید کرد: «گمان نمی‌کنم که از راه مقابله به نتیجه برسیم. ما یا در انتخابات شرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم. اینکه بگوییم اگر ما را ردصلاحیت کنید مشارکت نمی‌کنیم، بارها تجربه شده و راه به جایی نبرده است.»

زیباکلام: اصلاح‌طلبان هرگز مانند امروز دچار بحران نبوده‌اند
یک فعال دوآتشه مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گوید: این طیف هرگز مانند امروز دچار بحران نبوده است.

خبرنگار روزنامه آرمان از صادق زیباکلام درباره اینکه آیا جریان اصلاحات‌ قادر به بازیابی خود است؟ پرسید و او پاسخ داد: نفس این سوال نشان‌دهنده این است که جریان اصلاحات با یک بحران عمیق سیاسی و اجتماعی مواجه شده است. بنده معتقدم در بیست و دو سال گذشته یعنی از سال 1376 تاکنون جریان اصلاحات هیچ‌گاه مانند امروز با چنین بحران جدی و فلج‌کنند‌ه‌ای مواجه نشده است. در شرایط کنونی چندماه بیشتر تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت وجود ندارد. با این وجود در جریان اصلاحات انواع و اقسام تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح شده است. این مسئله نشان‌دهنده بحران در جریان اصلاحات است.

او اضافه کرد: دلیل مهمی که نشان‌دهنده وجود بحران در جریان اصلاحات است ریزش پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی است. این ریزش بسیار جدی است. تا آنجا که بنده اطلاع دارم نظرسنجی موثقی در این زمینه صورت نگرفته، با این وجود بخش عمده‌ای از 24 میلیونی که در سال 96 به آقای روحانی رای دادند و بیش از 30 میلیون نفری که همان سال از لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها حمایت کردند، امروز اصلاح‌طلبان را مقصر اصلی حضور خود در انتخابات می‌دانند. پس از انتخابات سال 96 بنده در هر کجا سخنرانی داشتم و یا در محافل سیاسی حضور داشته‌ام همواره مورد نقد مردم قرار گرفته‌ام. متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان حاضر نیستند این واقعیت را درک کنند که اعتبار اجتماعی آنها خدشه‌دار شده است. اگر جریان اصلاحات را یک سرمایه اجتماعی بدانیم واقعیت این است این سرمایه دچار زلزله شده است.

زیباکلام در ادامه گفت: بنده معتقدم این مسئله نقطه آغاز فروپاشی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در این زمینه سکوت کردند و به روی خود نیاوردند که در رفتار و عملکرد آقای روحانی شریک هستند. اصلاح‌طلبان باید بپذیرند که مسئولیت عملکرد آقای روحانی با آنهاست. اگر اغلب نمایندگان فراکسیون امید مهر سکوت بر لب زده‌اند و عملکرد قابل توجهی از خود بروز نداده‌اند باید به این نکته توجه کنند که آنها با اعتبار اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده‌اند و عملکرد آنها در سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات تاثیرگذار خواهد بود. هنگامی که اصلاح‌طلبان سکوت و روی خود را به آن طرف می‌کنند به معنای این است که زیاد هم تمایل ندارند خود را مقصر وضعیت موجود معرفی کنند.

تاکنون رفتار اصلاح‌طلبان به شکلی بوده که آنها هیچ‌گاه نسبت به رفتار آقای روحانی و عملکرد فراکسیون امید احساس مسئولیت نکردند. رهبران اصلاحات هیچ‌گاه نسبت به وضعیت موجود از مردم عذرخواهی نکردند.
رفتار اصلاح‌طلبان خطاب به مردم به معنای این است که «می‌خواستید رای ندهید».

با وجود هماهنگی اروپا با تحریم‌های آمریکا الحاق به FATF خلاف مصلحت است
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آرای مخالفان لایحه پالرمو در مجمع همواره بیشتر از موافقان آن بوده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره لایحه مربوط به FATF به «عصر ایران» گفت: در عمل کار این لوایح تمام شده و تصویب نشده تلقی می‌شود. شورای نگهبان این دو لایحه را مورد ایراد قرار داده و از نظر شورا، این دو لایحه قانونی نشده است.

در عمل با اتمام زمان بررسی آن در مجمع، نظر شورای نگهبان تایید و این لوایح مصوب نشده‌اند. علاوه بر این در نامه‌ای که ریاست مجلس شورای اسلامی برای مجمع تشخیص مصلحت ارسال کرده‌اند مساله «عدم برطرف شدن اشکال شورای نگهبان توسط مجلس» قید شده که نشان می‌دهد ایرادات شورا به لوایح باقی بوده و تاییدی در این‌باره صورت نگرفته و مصوبه رد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اشاره‌هایی که آمریکا از نظر تحریمی مطرح می‌کرد مجمع به‌دنبال این بود که در شرایط زمانی این لوایح بررسی شود؛ این تحریم‌ها در این شدت و ابعاد مطرح نباشد. چون با وجود این تحریم‌ها جمع‌بندی جمع از نظر اکثریت آراء بسیار روشن بود اگرچه هرگز در این‌باره رای‌گیری صورت نگرفت اما ارزیابی این بود که قطعا لوایح مورد قبول مجمع واقع نمی‌شد.

برداشت اکثریت مجمع این بود که در صورت تصویب و الحاق این کنوانسیون‌ها مسیر نظارت FATF بر تمام معاملات ما در شرایط تحریمی باز می‌شود که این یعنی خودمان راه آنها را برای نظارت بر دور زدن تحریم‌ها باز می‌کردیم که طبعاً این برای کشور به مصلحت نبود. از این جهت مجمع صبر و انتظار را در پیش گرفتیم تا وضعیت تحریم‌های آمریکا تعیین تکلیف شود.

مصباحی‌مقدم گفت: بانک مرکزی ما تحریم است و اروپا در میانه ایران و آمریکا به خواست آمریکا عمل می‌کند. بنابراین از نظر اروپا عملا کماکان بانک مرکزی ما با پیوستن به CFT و پالرمو هم تحریم بود. در نتیجه چه الحاق این کنوانسیون‌ها تصویب می‌شد و یا نمی‌شد، تحریم بانک مرکزی امر مسلم و تاثیرگذاری است.
مجمع تشخیص به‌واقع بر اساس مصلحت کلی کشور این رویه را در پیش گرفتند و به این نتیجه رسیدند که الحاق به این دو کنوانسیون به صلاح نیست و موضوع را مسکوت گذاشتند تا این که اگر زمانی تحریم‌ها از بین رفت با شرایط جدید مساله را بررسی کنند.

وی در پاسخ این ادعا که «رئیس‌جمهور تاکید دارد عدم تصویب این دو لایحه هزینه‌‌های زندگی را در اقتصاد کشور تا 20 درصد رشد می‌دهد و مسئولیت عدم تصویب این لوایح با مجمع تشخیص است»، گفت: این صحبت از اساس خلاف واقع است. از این دست از اظهارات درباره برجام هم زیاد زده شد چرا که تصور می‌کردند با تصویب برجام سیل سرمایه‌گذاری خارجی به سوی ایران می‌آید و فروش نفت به نقطه پیش از تحریم باز می‌گردد. البته از این حیث من مخالفتی با تصویب برجام نداشتم اما با وجود دستیابی به برجام شرایط تغییر چندانی نکرد و خسارات نیز ادامه پیدا کرد.

فارین پالیسی: ایران در خاورمیانه قدرت بازدارندگی آمریکا را نابود کرد
یک مجله تخصصی سیاست خارجی آمریکا تأکید کرد ضربات چند ماه اخیر جبهه مقاومت، آسیب گسترده‌ای به قدرت بازدارندگی ایالات متحده وارد کرده است. فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: خروج آمریکا از سوریه فرصتی برای واشنگتن است تا قدرت بازدارندگی خود در خاورمیانه را بازبینی کند. حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان باعث شد نادرستی این فرضیه اثبات شود که فقط شمار نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه، سرعت پاسخگویی آنها به فوریت‌های تازه و هیاهویی که می‌توانند به راه بیاندازند، کافی است تا دشمنانشان پیش از هر اقدام اشتباهی چندین بار تصمیم خود را مورد بازبینی قرار دهند.

برای اعتبار بازدارندگی ایالات متحده بسیار حیاتی است که به اصلی‌ترین دشمن منطقه‌ای خود یعنی ایران بفهماند که در صورت عبور تهران از خط قرمزها، واشنگتن در استفاده از قدرت مهلک و کشنده تردید نخواهد کرد. اما ترامپ با کوتاهی در پاسخگویی این پیام را به تهران داد تا زمانی که یک سرباز آمریکایی مستقر در خاورمیانه کشته نشده و یا یک دارایی حیاتی ایالات متحده مستقیما مورد یورش قرار نگرفته باشد، دستور مداخله ارتش آمریکا صادر نخواهد شد.

یکی دیگر از درس‌های مهمی که واشنگتن باید بگیرد این است که اندازه زرادخانه‌ها یا تعداد نیروهای ایالات متحده برای ترساندن و بازدارندگی ایران و احتمالا سایر دشمنان کافی نیست. جنگ‌افزارها در بازدارندگی مهم هستند اما کلام و رفتار رهبران ایالات متحده اهمیت بیشتری دارد و در این مورد آنها همیشه پیام اشتباه می‌فرستند.

هدف از اعزام نیروهای بیشتر به عربستان این است که سعودی‌ها باور کنند واشنگتن آنها را همانند کُردها رها نخواهد کرد. هدف دیگر تقویت استحکامات دفاعی در مقابل یورش‌های احتمالی ایران است. اما هیچ‌یک از این اهداف عملی نیست. ریاض دست واشنگتن را خوانده و به خوبی می‌داند که همانند اوباما به ترامپ هم نمی‌شود اعتماد کرد چرا که او به‌جای تضمین امنیت سعودی‌ها به فکر فروش جنگ‌افزار به آنهاست. قدرت و گستردگی به روزرسانی‌های دفاعی هیچ اهمیتی ندارد، چرا که برای پهپادها و موشک‌هایی که اکنون با بیشترین دقت به هدف اصابت می‌کنند هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.

جایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره بر مبنای بازدارندگی و نه دفاع شکل گرفته است. اما اکنون حملات به تاسیسات نفتی عربستان آسیب شدیدی به بازدارندگی آمریکا وارد کرده است. بنابراین پرسش چند میلیون دلاری که فرماندهی مرکزی ایالات متحده با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که چگونه آمریکا می‌تواند بازدارندگی خود در خاورمیانه را بازیابد؟

نخست کارهایی که آمریکا نباید انجام دهد: تنبیه یا هشدار ملایم علیه ایران، مشابه واکنش ترامپ در برابر استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی توسط بشار اسد در سال 2017 میلادی است. ایران بزرگتر و کاردان‌تر از سوریه است. این کشور همچنین در جنگ ورزیده شده و عمق راهبردی بیشتری دارد که به آن اجازه می‌دهد بسیاری از ضربه‌ها را خنثی کند. حمله یکباره به ایران که به نظر می‌رسد ترامپ بیش از هر چیز به آن تمایل دارد نیز می‌تواند جسارت و اعتماد به‌نفس تندروهای ایران و به ویژه سپاه پاسداران را افزایش دهد که این نیز به‌عنوان سندی دیگر برای ضعف آمریکا تعبیر خواهد شد.

فارین پالیسی در پایان با استیصال می‌نویسد: برای بازدارندگی علیه ایران، سیاست‌گذاران آمریکایی باید تهران را متقاعد کنند که ایالات متحده از جنگ نمی‌ترسد. این مستلزم فرستادن این پیام شفاف به ایرانی‌هاست که اگر به حملات علیه زیرساخت‌های نفتی در خلیج فارس ادامه دهند، ایالات متحده به زور متوسل می‌شود.

اما بدیهی است که ترامپ این منطق را نخواهد پذیرفت چرا که بارها گفته است به هیچ عنوان حاضر به رویارویی با ایران نیست. ایران نیز به خوبی فهمیده که نظام سیاسی آمریکا به شکلی خطرناک دچار شکاف شده، رئیس جمهور ضعیف و با استیضاح روبروست و تشکیلات امنیت ملی آمریکا به‌دلیل شست‌وشوی مغزی چشمگیر، عملکردی ناکارآمد دارد.

پدرخوانده‌های اصلاحات این بار سر کدام کوچه نظرسنجی می‌کنند؟!
«شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» طرح جدیدی برای انتخاب لیست نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم طراحی کرده است.

به گزارش عصر ایران، در طرح جدید که «سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان» (مخفف «سرا») نام دارد، نامزدهای لیست‌های اصلاح‌طلب با سازوکار رای‌گیری آنلاین و از سوی اعضاء احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب عضو شده در سامانه رای‌گیری آنلاین(سرا)، برگزیده می‌شوند.

در این سامانه، نامزدهایی که خود را از طیف اصلاح‌طلبان می‌دانند و قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم را دارند، ثبت‌نام کرده و برای هر نامزد یک پروفایل اختصاصی شامل عکس و مشخصات نامزد، رزومه و سوابق، فهرست حامیان حقیقی و حقوقی(احزاب و نهادهای اصلاح‌طلب)، شعارها و برنامه‌ها، لینک صفحات نامزد در فضای مجازی و نیز یک ویدئوی کوتاه شخصی از معرفی نامزد برای اعضای رای‌دهنده، قرار داده می‌شود. در این طرح نیمه آخر دی ماه رای‌گیری آنلاین از اعضای اصلاح‌طلبی که به عضویت سامانه «سرا» درآمده‌اند، انجام خواهد شد و نامزدهای نهایی هر حوزه انتخابیه انتخاب خواهند شد.

یادآور می‌شود شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گذشته، از سوی طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان متهم به اقتدارگرایی و برخورد از موضع پدرخوانده‌ها در تکمیل و تحلیل فهرست امید شد.
توسل به شیوه نظرسنجی، یادآور سخنان معروف کروبی است که وقتی به بهانه پایین بودن رای‌اش در نظرسنجی، از وی خواسته شد از انتخابات سال 84 انصراف دهد، به حزب مشارکت و برخی احزاب همسو اعتراض کرد و گفت شماها سر کوچه حزب مشارکت نظرسنجی می‌کنید و بعدا می‌گویید چه کسی رای می‌آورد یا رای نمی‌آورد.

البته سخن آن روز وی درست بود، چه اینکه کروبی رای به مراتب بیشتری از مصطفی معین آورد که مشارکتی‌ها طبق نظرسنجی‌های خود ادعا می‌کردند نفر اول انتخابات است(!)

تجربه جالب دیگر اصلاح‌طلبان درباره نظرسنجی، انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است که بنابر اعلام محمدعلی نجفی، سه روز مانده به انتخابات معلوم شد روحانی 11 درصد رای و عارف 8 رصد رای دارد. بنابراین آنها عارف را مجبور کردند از انتخابات انصراف دهد. اما بعدا بارها و بارها سر روحانی منت گذاشتند که رای اصلی روحانی متعلق به پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است.


کد مطلب: 406069

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/406069/تازه-های-5-خبر-ویژه-امروز-یکشنبه-98-8-12

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com