تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۰۶۰۱۵
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا برخلاف ادعاهای مقامات این کشور سلامت مردم را هدف قرار داده است، گفت: با تلاش متخصصان این تحریم‌ها به فرصتی برای خودکفایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تبدیل خواهد شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،جلال‌الدین میرزای رزاز رئیس مرکز انستیتوی تحقیقات تغذیه‌ای در همایش روز ملی غذا اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر جزو معدود کشورهایی هستیم که در زمینه تولید نان 28 درصد مواد مغذی گندم را جدا می‌کنیم و به دلیل این بی‌دقتی به دنبال روش‌هایی مانند مکمل‌یاری هستیم.
وی افزود: 95 درصد نان تولیدی در کشورهای اروپایی نان کامل هستند، در صورتی که ما هنوز هم در کشور اقدام به تولید نان سفید می‌کنیم که این وضعیت باید اصلاح شود.
رزاز با اشاره به ظرفیت تولید 18 الی 20 میلیون تن گندمی که برای تولید نان استفاده می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم در زمینه اصلاح تولید نان اقدامات موثری انجام دهیم.
* اصلاح استفاده از نمک و شیرینی در مواد غذایی
در ادامه این همایش محمدحسین عزیزی سرپرست اداره کل غذای سازمان غذا و دارو اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه اصلاح مصرف نمک، میزان این ماده غذایی در نان‌های سنتی به یک درصد رسیده است. همچنین میزان استفاده از نمک از رقم 1.8 درصد در سال 95 به یک درصد در سال 97 کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین در حال حاضر میزان استفاده از نمک در کارخانه‌های تولید دوغ به 0.8 درصد کاهش پیدا کرده است.
عزیزی تصریح کرد: میزان ترانس در روغن‌های مایع از 2 درصد به یک درصد کاهش یافته و این رقم در روغن‌های سرخ‌کردنی نیز 2 درصد تخمین زده می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 هزار کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این تعداد 110 واحد تولیدی اقدام به تولید روغن می‌کنند که 40 تای آنها در رتبه A قرار دارند.
سرپرست اداره غذای سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای برنامه غنی‌سازی نمک با یُد توضیح داد: برنامه غنی‌سازی آرد گندم برای نان‌های سنتی نیز اجرایی شده است. همچنین ما طی سال‌های گذشته مجوز لازم را برای تولید مواد غذایی برای بیماران خاص صادر کردیم.
عزیزی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه تیپک و آموزش کارشناسان برای استفاده از این نرم‌افزار از دیگر اقدامات مهم ما به شمار می‌رود.
* لزوم برون‌سپاری اقدامات در سازمان غذا و دارو
در ادامه این مراسم محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت جامعه و فوریت تامین غذای سالم برای شهروندان است، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید توجه داشته باشیم که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی علی‌رغم تمام تبلیغات سوئی که علیه کشورمان در رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود، امید به زندگی افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بحث غذا و تغذیه موضوع ایمنی و سلامت غذا از اهمیت بسیاری برخوردار است که فعالان صنعت غذایی منجر به دستیابی به اهداف مهمی در این حوزه شده‌اند، به طوری که در سال‌های پس از انقلاب در حوزه آموزش شاهد فارغ‌التحصیلی دانشجویان زیادی در این صنعت هستیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت تولید کارخانه‌ها استفاده شود، گفت: متاسفانه در مواقعی مشاهده می‌کنیم که برخی از کارخانه‌ها از 65 درصد ظرفیت‌ خود برای تولید استفاده می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد هزینه سربار در کشور ما بالاست و برخی صنایع سودده نیستند که باید در این زمینه اقدامات مهمی انجام شود.
شانه‌ساز با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو به دنبال برون‌سپاری فعالیت‌ها هستیم، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از مباحث مورد اهمیت بحث صدور پروانه برای واحدهای تولیدی است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را برون‌سپاری کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به قطعه‌بندی گوشت مصرفی توسط اماکن مختلف اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر در تمام مراکز گوشت قطعه‌بندی می‌شود و مشخص نیست که ضایعات آن به کجا می‌رود و به همین دلیل برخی عنوان می‌کنند که کارخانجات سوسیس و کالباس از این ضایعات استفاده می‌کنند و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر جدی‌تر شدن نظارت‌ها نحوه تولید محصولات در کارخانه‌ها اصلاح شود.
شانه‌ساز تصریح کرد: در حوزه محصولات تراریخته برخی از افراد نظرات افراطی و تفریطی به کار می‌برند که ما باید در این زمینه به یک نظر واحد برسیم و مردم را در خصوص مصرف این مواد غذایی نگران نکنیم.
وی در پایان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان توضیح داد: طی روزهای اخیر تحریم‌های جدیدی وضع شد که برخلاف ادعاهای آمریکایی‌ها مستقیما سلامت مردم را هدف قرار داده است و مقامات آمریکایی به دنبال برنامه‌ریزی هستند که سلامت مردم را در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی به خطر بیندازند، اما من باور دارم که تحریم‌ها به فرصت تبدیل خواهد شد،‌ همان‌طور که طی سال‌های گذشته توانستیم در تولید بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی خودکفا شویم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم