کارشناس برنامه «سلام صبح بخیر» با انتقاد از پخش اشعار ضعیف به عنوان سروده‌های قیصر امین‌پور می‌گوید: نیاز به حضور کارشناسان عالی‌رتبه ادبیات نیست. یک دانش‌آموز رشته انسانی هم می‌تواند حدس بزند شعری با قوافی نادرست سروده شاعری بزرگ نیست!
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،روز گذشته هشتم آبان، بخشی از برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما به سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، شاعر بزرگ کشورمان اختصاص داشت که در خلال برنامه، سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حوزه کودک و نوجوان در یک بخش ضبط شده درباره قیصر سخن گفت.
در اثنای این برنامه، چند قطعه شعر به عنوان نمونه‌ای از آثار قیصر امین‌پور با تصاویر و صدای این شاعر پخش شد که در اصل، نه صدای قیصر بود و نه شعرها نسبتی با شاعر داشت. البته اگر جست‌وجوی ساده‌ای در اینترنت داشته باشید، همین قطعات به عنوان شعر قیصر با صدای شاعر به کاربران ارائه می‌شود.
اسماعیل امینی، شاعر و مدرس دانشگاه که این برنامه را از تلویزیون مشاهده کرده بود، در صفحه شخصی خود نسبت به استفاده نکردن از کارشناسان ادبی در برنامه‌های تلویزیونی انتقاد کرده است، اما سیدعلی کاشفی خوانساری که در بخشی از برنامه از صحبت‌های او استفاده شده، با ارسال متنی به خبرگزاری فارس، از این‌که در تشکیلات معظم صداوسیما به چنین مواردی دقت نمی‌شود، انتقاد کرده است.
یادداشت کوتاه کاشفی خوانساری را بخوانید:
چند روز قبل یکی از دوستان خوب روزنامه‌نگار تماس گرفت و دعوت کرد که به مناسبت سالمرگ قیصر امین‌پور عزیز گفت‌وگویی با بنده برای تلویزیون ضبط کنند. دوستان طبق قرار آمدند و بنده در حد فرصت کوتاه گزارش، نکاتی را درباره قیصر عزیز و مِن جمله تاکید او بر ارزشمند بودن آثار نوجوانان اهل قلم عرض کردم. آن گزارش پس از تدوین و آماده‌سازی دیروز چهارشنبه ۸ آبان در برنامه صبحگاهی سلام صبح بخیر از شبکه سوم سیما پخش شده بود که البته آن را از تلویزیون ندیدم. اما چند ساعت بعد با تذکر دوستان متعدد همچون آقایان بیوک ملکی، دکتر اسماعیل امینی، شاهین رهنما، مهدی شعبانی، سعید کیایی و... روبه‌رو شدم که اشعاری که در گزارش خوانده می‌شود از قیصر نیست.
من که در گزارش هیچ شعری نخوانده بودم، با تعجب ماجرا را دنبال کردم و توانستم گزارش را ببینم. حق با دوستان بود. گزارش در تدوین با اشعاری همراه شده بود که هیچ ارتباطی با قیصر امین‌پور نداشت و همچنین با صدایی پخش می‌شد که گویی صدای قیصر است، اما صدا هم صدای او نبود!
گزیده‌ای از برنامه دیروز «سلام صبح بخیر»
 
 
 
با تاسف فراوان به همه دوستان توضیح دادم که بنده هیچ نقشی در انتخاب اشعار و اصوات نداشتم و گزارش را پیش از پخش ندیده‌ام و باز هم تاسف خوردم که در تشکیلات معظم صداوسیما چرا به چنین مواردی دقت نمی‌شود و جای چنین کارشناسانی در برنامه‌ها خالی است.
انتظارم از مدیران محترم برنامه این است که به حرمت دکتر قیصر امین‌پور که اشعاری سست و نادرست به ایشان نسبت داده شده است، اشتباه خود را اصلاح کنند.
فراتر از این مورد، به دلیل حجم بالای برنامه‌ها و سرعت در رسانه چنین اتفاقاتی زیاد پیش می‌آید. برای اجتناب از چنین اشتباهاتی، حتما نیاز به حضور کارشناسان عالی‌رتبه ادبیات نیست. یک دانش‌آموز رشته انسانی هم می‌تواند حدس بزند شعری با قوافی نادرست نمی‌تواند سروده شاعری بزرگ باشد! راه حل ساده، کمی صرف وقت توسط برنامه‌سازان محترم و مراجعه به سایت‌های مراکز علمی و معتبر، نسخه برخط کتاب‌ها و مقالات مستند و در دسترس در فضای اینترنت و پرهیز از اکتفا به کانال‌ها و سایت‌های عامه‌پسند شبکه‌های مجازی است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴