تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۰۵۷۸۵
انار از نعمات الهی است که در مازندران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی با شروع فصل پاییز به بار نشسته و شهرستان بهشهر که قدمتی به اندازه تاریخ دارد، با دارا بودن بیش از یک‌هزار هکتار باغ انار، سالانه 50 میلیارد تومان درآمدزایی از این باغات دارد.
۱
plusresetminus

به گزارش بلاغ،انار از جمله درخت‌های بومی مازندران و شهرستان بهشهر است که دارای قدمت بالایی است و تلاش برای معرفی این محصول استراتژیک بهشهر که شهرت کشوری دارد؛ در طول سال‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
شهرستان بهشهر با دارا بودن یک‌هزار و 150 هکتار باغ انار شیرین و ملس و دارا بودن 12 هزار هکتار انار ترش وحشی، سالانه دارای 50 میلیارد تومان درآمد در بخش کشاورزی انار شیرین و ملس است.
هفتمین جشنواره " انار اشرف" در بهشهر با هدف توسعه کشت باغات انار، توجه به صنایع تبدیلی و اشتغال‌زایی و شناساندن ظرفیت‌های مختلف شهرستان در ادامه جشنواره‌های گذشته برگزار شد؛ تا با کمک همه مردم، مسؤولان و باغداران برای توسعه این کشت و رونق اقتصادی در منطقه اقدام شود.

 
درآمد باغات انار، صرفه اقتصادی ندارد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: درآمد 50 میلیارد تومانی باغات انار در بهشهر با توجه به مشکلات فراوان کشت، داشت و برداشت، صرفه اقتصادی ندارد و رونق اقتصاد بخش کشاورزی مورد توجه مدیران و باغداران باشد.
حسین حسن‌نژاد شامگاه چهارشنبه در آیین برگزاری هفتمین جشنواره " انار اشرف " در بهشهر اظهار کرد: مجموعه مدیران و باغداران برای موفقیت بیشتر در حوزه کشاورزی و توسعه اقتصادی و درآمدزایی باید به اقتصاد این بخش بیشتر از قبل توجه شود.
وی افزود: اقتصاد بخش کشاورزی و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و باغی باید مورد توجه مدیران و باغداران برای موفقیت کشاورزی باشد و باید تلاش شود تا این بخش کشاورزی از رونق بالایی برخوردار شود و اقتصادی مناسب ایجاد شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه باید قیمت تمام شده تولید مهم باشد و صرفه اقتصادی برای کشاورزان و باغداران داشته باشد؛ یادآور شد: همراهی مروجان و باغداران، نشست  ترویجی و علمی، استفاده از توان گروه فنی برای توسعه اقتصادی مهم است و باید توجه شود.
حسن‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی، فرصت گردشگری است؛ گفت: اراضی شالیزاری و باغات مازندران، فرصتی مهم برای گردشگری است و باید در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود.
وی افزود: باید در حوزه کشاورزی تلاش شود تا فعالیت های مختلف اقتصادی انجام شود، هزینه‌ها را کاهش داده و به سمت محصولات با کیفیت بالا، افزایش برداشت در هکتار و ترویج باغداری انار برویم.

 
کیفیت و سلامت دو اصل مهم برای تولید محصولات کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه کیفیت و سلامت دو اصل مهم برای تولید محصولات کشاورزی است؛ یادآور شد: استان مازندران در سال گذشته 150 هزار تن مرکبات، شیلات و لبنیات صادرات کرده است و این مهم بیانگر توجه به تولید با کیفیت است.
عزیزالله شهیدی‌فر گفت: 30 درصد اشتغال مازندران به کشاورزی اختصاص دارد و 60 درصد اشتغال مربوط به خدمات است و این در حالی است که بخش خدمات هم مربوط به کشاورزی است و حمل و نقل، پشتیبانی، تجارت و..را شامل می‌شود.

 
وی با بیان اینکه مازندران از استان های برتر تولید انار در کشور است؛ افزود: تولید حدود 10 تن محصول انار از باغات مازندران، شایسته این استان نیست و باید تلاش شود تا در میزان هکتار انار بیشتری برداشت شود.
این مسؤول با تأکید بر نهادینه کردن آبیاری تحت فشار در باغات انار خاطر نشان کرد: باید باغات انار با آبیاری تحت فشار مدیریت شده و شاهد تولید بیشتر محصول با کیفیت بیشتر باشیم.
شهیدی‌فر اظهار داشت: کلکسیون مرکز تحقیقات انار با 900 رقم انار، ایجاد نهالستان و تولید ارقام خوب و مناسب و با کیفیت، ایجاد صندوق حمایت از انار کشور از برنامه های مهم در راستای توجه به انار و کاهش دغدغه در این بخش بوده است که بخشی انجام شده و مابقی در حال انجام است.
وی گفت:  فرآوری، سورتینگ و سردخانه و توجه به صادرات از اصول مهم در بخش کشاورزی است که باید در این بخش تلاش شود.

 
صنایع تبدیلی انار در بهشهر مغفول مانده است
فرماندار بهشهر هم با اعلام اینکه صنایع تبدیلی انار در بهشهر مغفول مانده است؛ افزود: شهرستان بهشهر از شهرستان‌های برتر تولید انار در مازندران است؛ اما از صنعت این حوزه بازمانده‌ایم.
هادی خنجری اظهار کرد: از 28 رقم انار استان مازندران، 16 رقم انار در بهشهر است که از بیش از یکهزار هکتار باغات انار شیرین و ملس بهشهر 12 تن انار با درآمدزایی 50 میلیارد تومانی حاصل شده است.
وی گفت: در سال " رونق تولید" باید تلاش شود تا بر مدار اقتصاد و توسعه حرکت شود و در این بخش کشاورزان، باغداران و مسؤولان وظیفه خطیری برعهده دارند و باید از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه در شهرستان و استان تلاش شود.

 
برپایی نمایشگاه جانبی این جشنواره با غرفه‌های مختلفی از محصول انار، مشتقات و فرآوری انار، گل و گیاه، صنایع دستی و محصولات استان‌های مختلف کشور از دیگر برنامه‌های هفتمین جشنواره " انار اشرف" است.
هشتم تا 12 آبان ماه شهرستان بهشهر میزبان برگزاری هفتمین جشنواره " انار اشرف " در مجتمع گردشگری  و فرهنگی هوتو بهشهر است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴