کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با وجود خودکفایی چندساله رخ داد

تدارک دولت برای واردات 3 میلیون تن گندم!

باشگاه خبرنگاران جوان , 8 آبان 1398 ساعت 6:58

نایب‌رئیس‌بنیاد توانمند‌سازی گندمکاران گفت: با توجه به قیمت خرید تضمینی، کشاورزان بخشی از گندم تولیدی خود را تحویل ندادند و دولت در تدارک واردات سه میلیون تن گندم است.



به گزارش بلاغ، علیقلی ایمانی درباره وضعیت کشت و خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی مناطق سردسیر و دیم زار‌ها به زیر کشت رفتند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت تضمینی ۲۵ محصول کشاورزی هیچ‌گونه سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد، کشاورزان باید تصمیمات لازم درخصوص کشت محصول را بگیرند.

نایب‌رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه امسال کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی خود را به مراکز خرید تحویل ندادند، افزود: از این رو دولت برای تامین نیاز کشور در تدارک واردات سه میلیون تن گندم است.

ایمانی با اشاره به اینکه آینده خودکفایی در تولید گندم در معرض خطر است، گفت: اگر قیمت خرید تضمینی برای سال آینده اصلاح نشود، میزان خرید سال آینده به هشت میلیون تن نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در زمان تحریم، تامین گندم از طریق واردات به سهولت میسر نیست، افزود: با توجه به تورم و هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی کمتر از 2500 تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

نایب‌رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از اینکه سن تراکتور‌ها در بخش کشاورزی به بالای ۲۰ سال می‌رسد، ادامه داد: این در حالی است که متوسط عمر تراکتور در دنیا هفت سال است که دولت تمهیداتی برای این موضوع باید بیندیشد چرا که باز‌سازی و نو‌سازی ناوگان مکانیزاسیون در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.

ایمانی افزود: با توجه به افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور و سایر نهاده‌های مورد نیاز اعم از خدمات، حمل‌ونقل، سم و کود، قیمت محصولات کشاورزی نباید کمتر از قیمت تضمینی اعلام شود.

وی با بیان‌اینکه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده باید مطابق با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی باشد، گفت: سخنگوی دولت اذعان می‌کنند که به سبب پرداخت یارانه کشاورزی به این نرخ رسیدیم، اما علیرغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، کشاورزان با هر قیمتی سم را خریداری می‌کنند، ضمن آنکه تنها ۲.۲ درصد کود و بخش محدود سوخت یارانه‌ای است و کشاورزان بخش اعظم نیاز خود را با نرخ آزاد خریداری می‌کنند که به همین خاطر کشاورزان خواستار حذف یارانه سم و کود و اعلام منطقی قیمت تضمینی هستند.

نایب‌رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: با توجه به آنکه رونق تولید تنها بر اثر حمایت اتفاق می‌افتد، از این رو نمی‌توان انتظار داشت که در صورت نبود حمایت، کشاورز کار خلاقانه انجام دهد و شعار سال تحقق یابد.

ایمانی در واکنش به قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید, گفت: با توجه به نارضایتی کشاورزان، بنیاد ملی گندمکاران شکایتی به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده است که امیدواریم دستگاه‌های مسئول هر چه سریع‌تر شورای اقتصاد را مکلف به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم کنند.


کد مطلب: 405686

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/405686/تدارک-دولت-واردات-3-میلیون-تن-گندم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com