کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌سازمان امور مالیاتی:

۳۰۰ هزار میلیاردر فرار مالیاتی دارند

خبرگزاری مهر , 8 آبان 1398 ساعت 5:57

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بررسی لیست تراکنش‌های مالی ۳۰۰ هزار نفر میلیاردر نشان می‌دهد که نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.


به گزارش بلاغ، امید علی پارسا با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که درآمدهای میلیاردی دارند، اظهار داشت: بررسی لیست بانکی تراکنش‌های مالی حدود ۳۰۰ هزار نفر که درآمدهای میلیاردی دارند نشان داد نیمی از آنان مودی مالیاتی نبودند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.

وی ادامه داد: در دو ماه گذشته تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور با پیگیری‌های انجام شده و همگرا شدن سه قوه، داده‌های مربوطه را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کردند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: امسال ۷۵ هزار میلیارد ریال از معوقات مالیاتی در کشور وصول شد در حالی که ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بخشودگی جرایم مالیاتی اتفاق افتاد.

60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: بیش از 60 هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران فرار مالیاتی وجود دارد. متاسفانه تبعیض مالیاتی در کشور به گونه‌ای است که دهک‌های پایین که درآمد چندانی ندارند تمام مالیاتشان را می‌دهند ولی از کسانی که درآمد میلیاردی دارند مالیات اخذ نمی‌شود و فرار مالیاتی می‌کنند.

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ضرورت ساماندهی مالیاتی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر سازوکار اعطای یارانه و اخذ مالیات در کشور به نفع طبقات برخوردار است و این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی در کشور شده است. ما به جای اینکه مالیات و درآمد را براساس سرانه تقسیم کنیم، براساس میزان برخورداری تقسیم کردیم. یعنی هر کسی هر چقدر امکانات و توانمندی بیشتری دارد به همان میزان از بیت‌المال سهم بیشتری میبرد.

وی توضیح داد: به نظرم تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود این است که سازوکار اخذ مالیات اصلاح شود. ما منابع زیادی برای درآمد مالیاتی داریم که از جمله آن مالیات بر خانه‌های خالی است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی گفت: موضوع بعدی که می‌تواند منبع خوبی برای درآمد دولت شود، مالیات بر سود سپرده‌های بانکی است. این حجم از سپرده‌ها در بانک غیرمنطقی است و هر چه میزان سپرده‌ها در بانک‌ها بیشتر باشد باعث رکود اقتصادی می‌شود. همه باید تلاش کنیم این سرمایه وارد چرخه تولید شود. در نتیجه از یک طرف باید مشوق‌هایی تعریف کنیم که مردم سپرده‌های خود را به سمت تولید ببرند و از طرفی باید از سپرده‌ها مالیات بگیریم.

وقف‌چی خاطرنشان کرد: وقتی سود 20 درصدی به سپرده‌ها می‌دهیم و در مقابل برای تولید‌کننده یک درصد هم تضمین سود نداریم این نشان دهنده این است که رویکرد ما حمایت از تولید نیست. از طریق اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی می‌توان برای دولت درآمد خوبی ایجاد کرد تا کسری بودجه فعلی جبران شود. البته باید این اقدامات با ملاحظات خاص خودش انجام شود.


کد مطلب: 405684

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/405684/۳۰۰-هزار-میلیاردر-فرار-مالیاتی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com