تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶
کد مطلب : ۴۰۵۶۸۳
رفتارهای تبلیغاتی آقای وزیر و مسئولیت‌های بر زمین مانده/ زیباکلام: اصلاح‌طلبان به روی خود نمی‌آورند که بدنه‌شان ریزش کرده است/ لجبازی دولت با کارشناسان درباره حراج دلار 4200 تومانی/ 74 درصد آمریکایی‌ها سیاست دولت خود را عامل تنش در خلیج‌فارس می‌دانند
۰
plusresetminus
تازه‌های 4 خبر ویژه امروز چهارشنبه 98/8/8

رفتارهای تبلیغاتی آقای وزیر و مسئولیت‌های بر زمین مانده
وزیر ارتباطات به جای نمایش‌های تبلیغاتی، به مسئولیت اصلی خود در راه‌اندازی شبکه بومی ارتباطات و اطلاعات بپردازد.

جهان‌نیوز در این زمینه نوشت: اردیبهشت امسال وزیر ارتباطات طی یک اظهارنظر عجیب مدعی شد که: «80 درصد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات محقق شده است» اما محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق این شورا در این مورد گفت: «این گزارش در یک کمیته کارشناسی سطح بالا، مرکب از برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مدیران مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، بررسی شد و به هیچ عنوان این میزان پیشرفت ۸۰ درصدی تایید نشد... به‌طور کلی ما به طرح جامع شبکه ملی اطلاعات نرسیدیم و حتی یک ساختار طراحی در وزارت ارتباطات وجود ندارد و حتی یک حکم مجری طرح شبکه ملی اطلاعات نیز در این رابطه دیده نشده است. این اغتشاشات در شبکه ملی اطلاعات به معنای عدم پیشرفت این پروژه است...»

مدت‌هاست که آذری جهرمی ‌توییت‌های مبارزه با سرویس‌های ارزش افزوده و هشتگ حق‌الناس می‌زند. اما باید توجه داشت که اگر آذری قصد مبارزه با VAS را دارد و می‌گوید که کلاهبرداری و حق‌الناس است، باید برخی از افراد در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و همراهان خود را از دم تیغ بگذراند و به قوه قضائیه تحویل دهد! زیرا بخشی از شروع و پایان VAS دستِ دولت و نزدیکان وزیر است.

یکی از آخرین مواردی که وزیر شوآف کرده است برگشت 26 میلیارد تومان از هزینه‌های اینترنت آزاد زائران در ایام اربعین بود. علاوه‌بر گرانی سرسام‌آور اینترنت، بر اساس گفته شاهدان عینی، تلفن برخی از زائرین و موکب‌داران، به‌دلیل ارتباط زیاد در طی چند روز معدود و با بالا رفتن مصرف و هزینه قبض، قطع شده و به‌صورت یک‌طرفه در آمده است. بعد از آنکه وزارت ارتباطات و اپراتورها با این کار خود در کنار سانسور رسانه‌های غربی، باعث بخشی از خودسانسوری اربعین شدند و اجازه ندادند آن‌طور که مورد انتظار زائرین بود این جمهوری جهانی در عصر ارتباطات به گوش سایر مردم دنیا برسد، همچنین بعد از شکایت‌های فراوان مردم و افشاگری رسانه‌ها، و بعد از آنکه بسیاری از زائرین نتوانستند با خانواده خود در ایران ارتباط برقرار کنند و احتمالاً بعضی از آنها در عراق یکدیگر را گم کردند و... وزیر و زیرمجموعه او برای اعاده حیثیت به یک‌ باره مانند یک قهرمان شمشیر حق‌الناس از غلاف بیرون کشیدند. اما این اعاده حق‌الناس نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

از طرفی یا وزیر از زیرمجموعه و کارهایی که در حوزه ارتباطات کشور صورت می‌گیرد خبر ندارد و درگیر کارهای دیگر است و یا اینکه خبر دارد اما در موقع لازم اقدام نمی‌کند. در هر دو صورت باید به مردم جواب دهد. هرچند که بر اهل فن پوشیده نیست که بخشی از درآمدهای اپراتورها متعلق به دولت است.  در هر صورت در حرکتی مشکوک برخی محافل و رسانه‌ها از وزیر ارتباطات به‌عنوان یکی از گزینه‌های انتخاباتی یاد می‌کنند. خود او هم به‌طور صریح و شفاف این موضوع را رد نمی‌کند و گاهی اوقات نیز جواب‌های دیپلماتیک به این سؤال داده است. اما باید به این عده بگوییم که مردمی ‌بودن با پیت بنزین در دست گرفتن، پوشیدن تی‌شرت و شلوار جین، بدگویی از صدا و سیما، توییت بازی و کپشن گذاشتن در اینستاگرام، هشتگ حق‌الناس و نمایش‌های دوربینی به دست نمی‌آید. مسئولیت گرفتن در جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین حق‌الناس‌هاست.

زیباکلام: اصلاح‌طلبان به روی خود نمی‌آورند که بدنه‌شان ریزش کرده است
یک فعال اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان خودشان را به آن راه زده‌اند؛ بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از بین رفته است.

صادق زیباکلام به نامه‌نیوز گفت: میزان مشارکت در انتخابات اردیبهشت 96 که به انتخاب حسن روحانی انجامید، بسیار تاریخی بود. اما پس از آن حجم از تبلیغات و دعوت مردم به انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان، بخش زیادی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، نتایجی را دیدند که موجب سرخوردگی عمومی میانشان شد. هم عملکرد دولت و هم عملکرد فراکسیون امید در مجلس به نحوی نبود که این بدنه اجتماعی همچنان به همان میزان از انتخاب خود راضی بماند.

وی افزود: تا امروز که حدود دو سال از ماجراهای داخلی و خارجی سال 96 می‌گذرد، نه اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان و دوستان لیست امید، و نه کارگزاران و نه شخص رئیس‌جمهور هیچ‌کدام در کنار کسانی که این روزها از آنها مأیوس شده‌اند، ننشسته‌اند و حرف‌های آنها را نشنیدند و به آنها توضیحی درباره علت اصلی ناکامی‌ها و عدم عمل به وعده‌هایشان ندادند. توضیحاتی هم که تاکنون داده شده، در حد برخی بهانه‌های قدیمی بوده که همواره سال‌هاست تکرار شده است. من مشکل اصلی اصلاح‌طلبان را فعلا این می‌بینم.
زیباکلام تاکید کرد مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان دل‌چرکین و سرخورده شده‌اند.

لجبازی دولت با کارشناسان درباره حراج دلار 4200 تومانی
در حالی که دولت، تصمیم واگذاری 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را تصمیمی درست می‌داند و به دروغ به نظام نسبت می‌دهد، کارشناسان این ادعا را رد می‌کنند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، رئیس‌جمهور برای فرار از تبعات واگذاری دلار 4200 تومانی اعلام داشت با اینکه مخالف این تصمیم بوده اما با توجه به نظر جمع اقتصاددانان در دولت آن را قبول کرده است. البته این ادعا با واکنش برخی حاضران در جلسه‌ تصمیم‌گیری دلار4200 تومانی مواجه شد، به‌طوری که برای مثال، مسعود نیلی مشاور وقت اقتصادی حسن روحانی خواستار انتشار صورتجلسه شد؛ جلسه‌ای که بعد از آن اسحاق جهانگیری مقابل دوربین‌ها آمد و نرخ دلار را برای همه مصارف، به‌طور یکسان 4200 تومان و معاملات ارزی خارج از چارچوب بانک مرکزی را قاچاق اعلام کرد. با وجود این و در شرایطی که همه کارشناسان و مراکز پژوهشی به اشتباه بودن این تصمیم که سبب ایجاد میلیاردها دلار رانت ارزی شد معترفند هنوز دولتمردان اشتباه خود را در این خصوص نپذیرفته‌اند.

در این زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در اظهاراتی با دفاع از تصمیم دولت جهت تخصیص ارز برای همه مصارف و همه کالاها در بهار 97 گفته است: «تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد مورد تایید همه ارکان نظام بود اما عده‌ای که به‌دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند، بارها در رسانه‌ها تیتر زدند 18 میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک‌بار هم توضیح ندادند که استدلال‌شان چیست؟» رئیس‌جمهور نیز در نشست خبری اخیر خود با دفاع از این تصمیم آن را در زمان خود تصمیم درستی خواند.
فرهیختگان سپس نظرات انتقادی برخی کارشناسان را منتشر کرد:
سیدمحمد علوی، دبیر کل جامعه حسابداران رسمی کشور: در موضوع تخصیص ارز دولتی، سال گذشته ما در نامه‌ای به مراجع قانونی اعلام کردیم از میان دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی، 1700 شرکت حسابرسی نشده‌اند.

محمدحسین قربانی، نائب‌رئيس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: به‌علت نبود یک سیستم نظارتی جامع، به جای واردات دارو، توتون و مواد اولیه تولید سیگار تا واردات لوازم آرایشی با ارز  4 هزار و 200 تومانی وارد کشور کردند.

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان: برخی افرادی که حتی از دستگاه‌های دولتی بودند به جای واردات کالاهای اساسی، کالاهای غیرضروری مانند موبایل، ژله و مربا و کالاهایی که در داخل هم می‌توان آنها را تولید کرد، وارد کردند.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان: در حوزه  ارز 4200 تومانی با جعبه‌ سیاهی روبه‌رو هستیم که گزارش‌های بانک مرکزی نیز به ابهامات این موضوع می‌افزاید، چرا که هیچ گزارش شفافی در مورد این 23 میلیارد دلار (ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده تا اردیبهشت 98) ارز 4200 تومانی ارائه نمی‌شود.

حسین راغفر، اقتصاددان: می‌گفتند چون فساد وجود دارد این 4200 تومان را 8000 تومان کنیم. این را آدم‌های وسط خیابان نمی‌گفتند و بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چندین گزارش نوشتند که ارز 4200 تومانی یک فساد است و باید آن را حذف کنیم. یعنی به فساد موجود رسمیت دهند و قبول کنیم فساد وجود دارد و می‌پذیریم همه سیستم ناتوان از این هستند. به‌طور مثل چون ما نتوانستیم گوشت وارد شده با ارز 4200 تومانی را به دست مردم برسانیم، پس سیاست ارز 4200 تومانی بد است.

فرشاد مومنی، اقتصاددان، تحت این عنوان که تعلق گرفتن ارزهای 4200 تومانی به کالاهای اساسی به‌واسطه بحرانی که کشور در زمینه ناهنجاری مربوط به فساد، قیمت‌گذاری دلبخواه بازیگران و فقدان نظارتی کافی پدیدار شده است اینها را برانگیخته تا تحت این جاذبه که اگر قیمت کالاهای اساسی هم متناسب با نرخ نیما تخصیص یابند مثلا بیش از 50 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور ایجاد می‌شود، در واقع دوباره می‌خواهند موج بسیار خطرناک رکود تورمی را به ایران تحمیل کنند و بنده گوشزد کرده‌ام کسانی به شکل‌های گوناگون، نظام تصمیم‌گیری کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا به سمت نرخ‌های بالاتر حرکت شود.

74 درصد آمریکایی‌ها سیاست دولت خود را عامل تنش در خلیج‌فارس می‌دانند
جدیدترین نظرسنجی از مردم آمریکا نشان می‌دهد ۷۴ درصد، سیاست‌های‌ آمریکا را عامل اصلی تنش در خاورمیانه می‌دانند و ۶۶ درصد مخالف اقدام نظامی علیه ایران حتی در صورت اثبات نقش آن در حمله به آرامکو هستند.

دانشگاه مریلند در تاریخ سوم تا بیستم سپتامبر و چهارم تا دهم اکتبر سال جاری میلادی یک نظرسنجی ملی از مردم آمریکا انجام داده که نتایج آن در مورد آخرین تحولات در روابط ایران و آمریکا جالب توجه است. همچنان 74 درصد از مردم آمریکا می‌گویند «ایالات متحده باید در رابطه با ایران به ابزاری غیر از جنگ تکیه کند.»

حتی در صورتی که «مدارک کافی در مورد مسئولیت ایران در حمله به آرامکو به دست آید» باز هم ۶۶ درصد از مردم آمریکا مخالف حمله به ایران هستند.

«مهم‌ترین عاملِ افزایش تنش در خلیج (فارس) کدام است؟» این پرسشی است که پرسشگران دانشگاه مریلند از مردم آمریکا پرسیده‌اند که در پاسخ، ۷۴درصد، سیاست‌های آمریکا را عامل اصلی دانسته‌اند به این صورت که ۵درصد جنگ در یمن، ۳۵ درصد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و ۳۴ درصد نیز وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی واشینگتن را به عنوان مقصر اصلی معرفی کرده‌اند. کمتر از یک‌چهارم آمریکاییان یعنی تنها ۲۲درصد، «ماهیت رژیم ایران» را عامل اصلی دانسته‌اند.

به گزارش مشرق، این نتایج نشان می‌دهد مردم آمریکا نه تنها مخالف حمله به ایران هستند بلکه مخالف سیاست‌های جاری آمریکا در قبال منطقه هستند. با این حال بسیاری از آنها احتمال می‌دهند دولت آمریکا برخلاف نظر آنها به ایران حمله می‌کند در صورتی که آمریکاییان حتی در صورتی که مدارک روشنی در مورد دست‌داشتن ایران در حمله به آرامکو به دست آید، حاضر به یک مداخله نظامی دیگر در منطقه نیستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴