تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۰۵۵۱۲
به دلیل اجرای قانون جدید صدور چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در شهریورماه به کل چک‌های مبادله شده در این ماه نسبت به شهریورماه پارسال به ترتیب حدود 33 و 30 درصد کاهش یافته است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،براساس آخرین آمار بانک مرکزی درباره چک های مبادله شده که به صورت ماهانه منتشر می‌شود، نسبت تعداد و ارزش چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده در شهریورماه 98 نسبت به مدت مشابه یعنی شهریور ماه 97، به ترتیب حدود 33 و 30 درصد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، در شهریورماه 98، عددی نزدیک به 7.5 میلیون فقره چک به ارزش تقریبی 834 هزار میلیارد ریال مبادله شده ‌است و از این مقدار، 9.2 درصد تعداد چک ها و 13 درصد ارزش چک ها تسویه نشده و برگشت خورده است.
گفتنی است در شهریورماه 97، در کل کشور، عددی در حدود 9.7 میلیون فقره چک به ارزش حدودی 909 هزار میلیارد ریال مبادله شده بود که از این مقدار حدود 13.9 درصد تعداد چک ها و 17.2 درصد ارزش چک ها تسویه نشده و برگشت خورده‌ بود.
کارشناسان معتقدند تصویب و اجرای قانون جدید چک که در آبان ماه سال گذشته به تصویب رسید، علت اصلی روند کاهشی نسبت چک‌های برگشتی به چک های مبادله ای در ماه های اخیر است. در این قانون، پیگیری قضایی چک برگشتی، بسیار ساده شده و زمان صدور اجرائیه علیه صادر کننده چک بلامحل به کمتر از یک هفته کاهش پیدا کرده است.
به گزارش فارس، هم‌چنین اخیرا بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد که به واسطه آن، کلیه بانک‌ها از اول آبان 98، مکلف به رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی فاقد شکایت، 3 سال پس از صدور گواهی عدم پرداخت شدند. این اقدام، گامی مثبت در روند اجرای کامل‌تر قانون جدید چک بشمار می‌آید، و باعث رونق تولید و بیرون آمدن از بلاتکلیفی تولید کنندگان می‌گردد.البته باید به این نکته توجه داشت که در روند ابلاغ این بخشنامه‌های مرتبط با قانون جدید چک از بانک مرکزی، تعلل و اهمال زیادی شده ‌است و ضرورت دارد بانک مرکزی در زمینه اجرای این قانون، سرعت بیشتری دهد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما