تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۰۵۴۷
متخصص آلرژی و ایمونولوژیست گفت: بروز آلرژی یا حساسیت در فصل بهار افزایش می یابد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ، دکتر «فرحزاد جباری» با اعلام این مطلب افزود: یکی از عجایب بدن انسان، دفاع علیه مهاجمین زیان آور همانند ویروسها و باکتریها است.
وی ادامه داد، گاهی اوقات بدن عوامل بی ضرری نظیر گرد و غبار، قارچها (کپکها)، گرده گیاهان را به عنوان هدف برای سیستم ایمنی شناسایی می کند و سیستم دفاع اختصاصی باعث تخریب این عوامل می شوند.
این متخصص گفت: متاسفانه بدن افرادی که استعداد آلرژی دارند می تواند موجب ایجاد واکنشهای ناخوشایند و در موارد شدید حتی تهدید کننده حیات شود.
دکتر جباری در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب واکنش های آلرژیک می شود، گفت: گرده گیاهان، گرده قارچها، مایت، گردو غبار، سوسکهای حمام، اجزای بدن حیوانات، غذا و نیش حشرات از شایع ترین علل بروز واکنش های آلرژیک در انسان است.
این پزشک متخصص موادی را که باعث شعله ور شدن واکنشهای آلرژِیک می شود، آلرژن عنوان کرد و گفت: واکنشهای آلرژیک می تواند در هر عضوی از بدن ظاهر شود ولی معمولا در بینی، چشمها، ریه یا پوست بارزتر است و همچنین قادر می باشد سینوسها، گلو و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.
این ایمونولوژیست با بیان اینکه آسم و دیگر بیماریهای آلرژیک می تواند تحت تاثیر فاکتورهایی نظیر سن، جنس، نژاد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد؛ افزود: بیماریهای آلرژیک در کودکان شایع است و حتی در سال اول نیز دیده می شود و یا آلرژی در مواردی پس از چندین سال فروکش کردن ، دوباره شعله ور می شوند.
جباری با اشاره به این که موارد غیر آلرژیک نظیر هورمونها، اضطراب و هیجان، سیگار، عطر و سایر محرکهای محیطی نیز در این میان نقش دارد، گفت: اگر چه فاکتورهای ژنتیکی در این رابطه ناشناخته است ولی در بعضی بیماریها نظیر آسم، تب یونجه و اگزما گرایش ارثی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بیمار در صورت بروز آلرژی لازم است به پزشک متخصص مراجعه کند، تصریح کرد: کنترل موثر بیماریهای آلرژیک نیازمند برنامه ریزی، مهارت و صبر و حوصله است .
جباری با بیان اینکه اغلب علایم آلرژیک به تدریج با گذشت زمان افزایش می یابد، افزود: بیماران مبتلا به آلرژی معمولا به وجود علایم مزمنی نظیر عطسه و احتقان بینی عادت دارند و وجود این علایم را غیر عادی تلقی نمی کنند. در این شرایط متخصص آلرژی کمک خواهد کرد تا این علائم کنترل شده و کیفیت زندگی بیمار به طرز واضحی بهبود یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴