تاریخ انتشارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۰۵۴۲۹
ممنوعیت واردات برنج این روزها عاملی شده تا برنج‌های موجود در بازار ازجمله ایرانی و خارجی افزایش قیمتی در پوشش خرید مردم تجربه کنند و به‌صورت کاذب قیمت این محصول خوراکی پرمصرف بالا رود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،گران‌فروشی در سایه ممنوعیت واردات برنج، بهانه‌ای است که این روزها  در سایه ممنوعیت واردات برنج، بهانه‌ای است که این روزها در سایه سکوت دست‌اندرکاران و متعاقب آن دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود و کمبود برنج‌های وارداتی یا همان ارزان‌قیمت در بازار، دست سودجویان را برای تقلب و گران‌فروشی باز گذاشته است.
جالب این‌که بسیاری از متولیان بر این باورند، به دلیل واردات مناسب برنج در ماه‌های اخیر و افزایش تولید داخل، اکنون مشکلی در بازار برنج وجود ندارد این در حالی است که سودجویان با سوءاستفاده از فرصت پیش‌آمده همچنان در بازار می‌تازند و شهروندان با نوسانات بالای قیمت برنج مواجه هستند.
اگرچه بنابر تصمیماتی قرار بود امسال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت اجرا نشود اما این تصمیم برخلاف سال‌های گذشته با شدت و حدت بیشتری اجرایی شد به‌طوری‌که حتی اجازه ترخیص برنج‌های موجود در گمرک هم داده نشد و اکنون‌که ۳ ماه از این موضوع می‌گذرد بازار با کمبود مواجه شده و همین مسئله علاوه بر نوسان قیمتی برنج باعث عرضه برنج‌های تقلبی شده است.
بررسی‌ها در بازار نشان می‌دهد: قیمت هر کیلو برنج ایرانی باکیفیت پایین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان و برنج‌های پاکستانی ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است ضمن این‌که برنج‌های خارجی موجود در بازار عمدتاً بی‌کیفیت و گاهی تقلبی است.
در این میان فروشندگان هر یک دلایل خاصی برای این گرانی‌ها دارند و افزایش قیمت برنج‌های ایرانی و خارجی را چشمگیر مطرح می‌کنند.
مردم قدرت خرید ندارند
یکی از فروشندگان می‌گوید: درحالی‌که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش‌یافته است و توان خرید برنج‌های ایرانی تا کیلویی ۳۰ هزار تومان را ندارند، دست‌اندرکاران همچنان با ممنوعیت واردات بر این گرانی‌ها دامن می‌زنند و بسیاری از مشتریان مدتی است در انتظار توزیع برنج‌های وارداتی باقیمت مناسب‌تری هستند.
وی اظهار می‌کند: در طرح ممنوعیت واردات برنج فقط از تولیدکنندگان حمایت می‌شود و مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه شده‌اند.
این فروشنده می‌افزاید: مصرف کننده‌ای که توان خرید برنج ایرانی با نرخ‌های بالا را ندارد، همواره متقاضی برنج‌های وارداتی است اما ازآنجایی‌که در شرایط فعلی در بازار کمبود ایجادشده دیگر توان خرید برنج‌های خارجی را هم ندارد.
نکته جالبی که اشاره به آن خالی از لطف نیست این است که یکی از شهروندان می‌گوید: بااینکه بسیاری از محصولات مانند سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی هرسال در زمان برداشت به دلیل تولید زیاد و نبود زیرساخت‌های لازم روی دست تولیدکنندگان می‌ماند، همزمان واردات انجام می‌شود اما برنج ایرانی که محصولی پرطرفدار و دارای قابلیت صادرات است، واردات آن را ممنوع می‌کنند.
او می‌گوید: اگر طرحی برای حمایت از تولید اجرا می‌شود باید در تمام زمینه‌ها انجام شود نه این‌که فقط یک محصول در برنامه قرار گیرد و دیگر محصولات باوجود مشکلات فراوان به حال خود رها شوند.
وی می‌افزاید: مدتی است که به دنبال برنج باقیمت مناسب هستم اما تمام فروشندگان وعده تأمین برنج وارداتی را پس از آذر می‌دهند، توان خرید برنج ایرانی را به دلیل قیمت بالا ندارم.
برنج‌های تقلبی به‌وفور یافت می‌شود
«صالحی» یک واردکننده برنج که به گفته خودش از سال گذشته ثبت و سفارش ۲ هزار تن برنج را انجام داده و تاکنون تنها ۵۰۰ تن توانسته است توزیع کند، می‌افزاید: ثبت و سفارش واردات برنج همچنان مسدود و از ۲ هزار ثبت و سفارش انجام‌شده اکنون ۵۰۰ تن در گمرک است و اجازه ترخیص نداده‌اند و برای هزار تن دیگر هم بانک مرکزی ارز نمی‌دهد یا اگر بدهد، اجازه واردات داده نمی‌شود.
وی با اشاره به بازار نامناسب برنج می‌افزاید: برنج‌های پاکستانی در مراحل قبل کیلویی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار توزیع می‌شد اما در شرایط فعلی همین نوع برنج به دلیل ممنوعیت واردات به کیلویی ۱۴ هزار تومان رسیده است.
وی اظهار می‌کند: اکنون با کمیاب و گران شدن برنج پاکستانی، برندهای ناشناخته‌ای در بازار توزیع می‌شود، ضمن این‌که برنج‌های تقلبی به‌وفور وجود دارد.
او بابیان این‌که برنج پاکستانی تقاضای مشخصی دارد، خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تقاضا بیشتر شده است با ممنوعیت واردات برنج مشکلات زیادی در بازار ایجاد می‌شود.
وی ممنوعیت واردات برنج تا ۳۰ آذر را سیاست غلطی می‌داند که امسال با جدیت بیشتری اجراشده به‌طوری‌که حتی اجازه توزیع برنج‌های موجود در گمرک را هم نمی‌دهند.
به گفته «صالحی» اکنون حدود ۷۰ هزار تن برنج با ارز دولتی واردشده که در انبارهای گمرکات کشور اجازه ترخیص ندارد درحالی‌که با این تصمیم حمایتی از کشاورز نمی‌شود.
وی اجرای سیاست ممنوعیت واردات برنج را بیشتر به ضرر مردم می‌داند تا حمایت از کشاورزان.
«قربانی» سرپرست معاون توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی هم می‌گوید: ممنوعیت واردات برنج حداقل برای خراسان شمالی کارشناسی شده نبوده و اکنون قیمت برنج ایرانی به ۲۲ هزار تومان رسیده است و با این شرایط مکاتبه کرده‌ایم تا هر چه زودتر واردات آن انجام شود.
منتظریم!
رئیس سازمان صمت خراسان شمالی هم دراین‌باره می‌گوید: به‌منظور توزیع برنج در ایام محرم و تنظیم بازار، برنامه‌ریزی‌هایی برای واردات انجام شد اما با ممنوعیت واردات اکنون ۵۰۰ تن برنج در گمرک استان موجود است و اجازه ترخیص نداده‌اند.
«فیروزه» می‌افزاید: از قبل از محرم منتظر هستیم این دستورالعمل منتفی و علاوه بر توزیع 500 تن، واردات هزار تن برنج ثبت سفارش شده انجام شود.
منبع: روزنامه خراسان شمالی (شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ شماره ۲۰۲۲۹)
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴