برگ دیگری از رفتار خصمانه آمریکا با ایران

آمریکا به وزیر اقتصاد برای حضور در بانک جهانی ویزا نداد

تاریخ انتشارجمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۰۵۳۷۸
در شرایطی که هیئتی ایرانی از وزارت اقتصاد قرار بود در اجلاس بانک جهانی شرکت کنند، محدودیت‌های بی‌سابقه آمریکا علیه ایران مانع ورود این افراد به آمریکا شد.
۰
plusresetminus
آمریکا به وزیر اقتصاد برای حضور در بانک جهانی ویزا نداد
به گزارش بلاغ به نقل از گزارش  وزارت امور اقتصادی و دارایی، ‌اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران، این بار منجر به عدم صدور روادید برای هیئت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی کشورمان جهت شرکت در اجلاس سالانه 2019 گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شد.

در پی عدم صدور روادید برای شرکت هیئت ایرانی در اجلاس سالانه ۲۰۱۹ گروه بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول ‌وزیر اقتصاد ضمن لغو سفر خود به این اجلاس طی نامه‌‌ای خطاب به «دیوید مالپاس»، رئیس‌گروه بانک جهانی، اعتراض خود و جمهوری اسلامی ایران را نسبت به ایجاد موانع بی‌اساس و اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، بی‌سابقه و خصمانه دولت آمریکا علیه کشورمان به ویژه عدم صدور روادید برای اعضای هیئت ایرانی از جمله جانشین هیئت عامل و مشاوران این هیئت اعلام کرد.

بنابر این گزارش، به استناد مفاد اساسنامه بانک جهانی، عدم اتخاذ رویکرد سیاسی در قبال هیئت‌های اقتصادی اعزامی از کشورهای عضو بانک و همچنین لزوم مصونیت اعضای هیئت عامل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، نص صریح اساسنامه مذکور بوده و عدم مراعات مفاد مورد اجماع آن، خلاف موازین حقوق بین‌الملل و اصل برابری دولت‌ها به عنوان یکی از مبانی اولیه مورد تاکید بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه است و نادیده گرفتن آن، اصول حکمرانی عادلانه موسسات توسعه‌ای بین‌المللی را مخدوش و بی‌اعتبار می‌سازد.

گفتنی است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز چندی پیش تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و تنها اجازه تردد بسیار محدودی در آمریکا به او داده شد! این موضوع به قدری جدی بود که وی حتی نتوانست به عیادت مجید تخت روانچی که در مذاکرات هسته همراهش بود برود!

بر این اساس، کارکنان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و خانواده‌های آنها نیز فقط مجاز هستند در محدوده اقامتگاه رسمی نماینده ایران، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و ساختمان سازمان ملل متحد تردد کنند.

پیش از آن هم، حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل انتخاب شده بود که آمریکا از صدور روادید برای حضور او در آن کشور خودداری کرد. لازم به ذکر است، بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده‌های حسن روحانی رئیس‌دولت یازدهم به مردم بود. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران در سال 92 گفته بود: «به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند را برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴