آمریکا دوباره عربستان را تحقیر کرد

ترامپ: سعودی‌ها به جز پول چیز دیگری ندارند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۹
کد مطلب : ۴۰۵۲۷۷
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز بار دیگر با لحنی تحقیرآمیز خطاب به سعودی‌ها گفته: «آنها جز پول، چیز دیگری ندارند». این در حالی است که عربستان اگر به تعامل هم باشد، گوی سبقت را در تعامل با آمریکا از همه ربوده است!
۰
plusresetminus
ترامپ: سعودی‌ها به جز پول چیز دیگری ندارند
به گزارش بلاغ، «آمریکا بیشتر از دشمنان، دوستان خود را تحقیر و تحت فشار می‌گذارد.» شاید این جمله در نگاه نخست عجیب باشد اما واقعیت این است که آمریکا نشان داده ارتباط و تعامل با آن هیچ قاعده خاصی ندارد و کشورها و بازیگران برای آمریکا تاریخ مصرف دارند. علاوه‌بر این برخی کشورهای منطقه غرب آسیا به روش‌های مختلف به آمریکا باج داده‌اند تا بلکه احترام وی را به نوعی بخرند اما ترامپ نه تنها هیچ احترامی برای این کشورها قائل نشده بلکه همچنان به تحقیر کردن آنها و باج خواهی مشغول است. عربستان نمونه روشنی از کشورهایی است که بیشترین «تعامل» را با آمریکا دارد اما بیشتر از سایرین تحقیر می‌شود. ترامپ تاکنون با یا بی‌مناسبت، سعودی‌ها را تحقیر کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا این بار در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن تکرار ادعای دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، با افتخار از دستاورد دولتش در زمینه گرفتن پول از سعودی‌ها گفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، به سؤالات «شان‌هانیتی» مجری محبوب خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی پاسخ داد. شان هانیتی در بخشی از این مصاحبه که بخش اعظم آن به صحبت درباره جنجال‌های داخلی در آمریکا بر سر رسوایی «اوکراین‌گیت» گذشت، از ترامپ درباره تنش‌ها بین واشنگتن و تهران و اختلافات در منطقه غرب آسیا سؤال کرد.‌هانیتی پرسید: «به من اجازه بدهید از شما درباره ایران سؤال کنم. ایران یک پهپاد (آمریکایی) را در هوا هدف قرار‌داد. آنها نفتکش‌ها را توقیف کرده‌اند. شما درباره استقلال انرژی آمریکا و تنگه هرمز صحبت کردید».‌

هانیتی با‌اشاره به سرنگونی پهپاد گران قیمت و جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا توسط ایران، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من از اینکه شما به ایران حمله نکردید، شگفت‌زده شدم». ترامپ در پاسخ به شگفتی مجری فاکس نیوز گفت: «ما (با حمله نکردن به ایران) حسن نیت زیادی (برای آمریکا) درست کرده‌ایم. آنها یک پهپاد را که کسی در آن نبود، ساقط کردند. حسن نیت زیادی درست شده است. آنها عربستان را هدف قرار‌دادند. ما (آمریکا) نظامیانمان را به عربستان فرستادیم».

رئیس‌جمهور آمریکا برای توجیه اعزام نظامیان این کشور به عربستان، با افتخار از گرفتن پول در ازای اعزام نظامیان سخن گفت و بار دیگر به عربستان توهین کرد: «عربستان دارد پول اعزام نظامیان آمریکا را پرداخت می‌کند. شما می‌دانید که این موضوع هرگز قبلا اتفاق نیفتاده بود. ما به آنها گفتیم که شما باید پولش را بدهید و آنها دارند پول می‌دهند. آنها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند فقط پول نقد...آنها دارند پول می‌دهند و ما برخی از نظامیانمان را به آنجا فرستادیم و می‌خواهیم که از آنها به خوبی حفاظت کنیم.»

اظهارات ترامپ درباره دلیل انفعال دولت آمریکا در برابر سرنگونی پهپاد این کشور در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های آمریکایی و برخی مقام‌های این کشور پیشتر گفته‌اند که نگرانی اصلی دولت ترامپ، واکنش ایران به هر گونه حمله آمریکا بوده است. در همین ارتباط، پانزدهم شهریورماه «جوزف دانفورد»، رئیس‌ وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود: «به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارم».
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما