کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرکز آمار:

قیمت زمین در یک‌سال گذشته 175 درصد افزایش یافته است

29 مهر 1398 ساعت 5:48

مرکز آمار ایران طی گزارشی از افزایش 175 درصدی قیمت زمین در بازه زمانی بهار 97 تا بهار 98 خبر داد.


به گزارش بلاغ، وضعیت قیمت فروش و اجاره زمین و ملک از سوی مرکز آمار ایران برای فصل بهار سال جاری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیه‎ معاملات خرید و فروش و اجاره را در سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور
ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار گزارشی ازتحولات قیمت زمین، آپارتمان و اجاره بها حدفاصل بهار ۹۷ تا بهار ۹۸ منتشر کرد که نشان می‌دهد قیمت زمین در مدت مذکور ۱۷۵ درصد و نرخ اجاره بها ۳۵ درصد رشد داشته که در نوع خود رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

بر این اساس در فصل بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی افزایش ۱۷۴.۶ درصدی داشته است. قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ۱۰۹.۶ درصد و متوسط مبلغ اجاره به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است، بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت مسکن در مراکز استان‌های کشور بجز تهران در دو دهه اخیر ۱۶ برابر شده است. در نیمه اول سال ۱۳۷۹ قیمت هر مترمربع مسکن در مراکز استان‌های کشور به غیر از تهران به طور متوسط ۷۹ هزار تومان بود که در نیمه اول سال ۱۳۹۷  به یک میلیون و ۲۸۶ هزار تومان افزایش یافته است.

اما اوضاع بازار مسکن در پایتخت کاملا متفاوت از سایر شهرها بوده است. در دو دهه اخیر قیمت مسکن در تهران ۷۵ برابر شده به طوری که از ۹۱ هزار تومان در نیمه اول ۱۳۷۹ به شش میلیون و ۸۹۸ هزار تومان در نیمه اول سال ۱۳۹۷ رسید. لازم به ذکر است اگر آمارهای جدید بانک مرکزی درباره قیمت مسکن لحاظ کنیم به آمارهای بدتری هم می‌رسیم!

براساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حدود 13 میلیون و 25 هزار تومان در مرداد امسال بوده است، یعنی اگر با این فرض که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در سال 1379 معادل 91 هزار تومان بوده، مقایسه را انجام دهیم، قیمت خانه در تهران طی دو دهه اخیر تقریبا 143 برابر شده است!

بر این اساس می‌توان محاسبه کرد که رشد قیمت مسکن (تا نیمه اول 97) در تهران چهار برابر رشد قیمت مسکن در مراکز استان‌های کشور بوده است. به عبارت دیگر، سرمایه‌دارانی که در بازار املاک تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چهار برابر همتاهای خود در سایر مراکز استان‌ها سود به جیب زده‌اند.


کد مطلب: 405232

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/405232/قیمت-زمین-یک-سال-گذشته-175-درصد-افزایش-یافته

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com