با اعمال تعرفه 7/5 میلیارد دلاری

آمریکا اروپا را هم تحریم کرد!

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۸
کد مطلب : ۴۰۵۱۹۱
دولت آمریکا در ادامه فشارهای اقتصادی خود بر کشورهای جهان مانند چین، اقدام به تعرفه گذاری جدیدی بر فرانسه، ایتالیا و اسپانیا کرد.
۰
plusresetminus
آمریکا اروپا را هم تحریم کرد!
به گزارش بلاغ به نقل از راشاتودی، دولت آمریکا اعمال تعرفه‌های تنبیهی به دلیل حمایت اتحادیه اروپا از شرکت هواپیما‌سازی ایرباس را با چراغ سبز سازمان تجارت جهانی رسما آغاز کرد. اقدام تنبیهی آمریکا شامل اعمال تعرفه 10 درصدی بر واردات هواپیماهای ایرباس و تعرفه 25 درصدی بر واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله پنیر ایتالیاست.

برونو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه ساعاتی پیش از آغاز اعمال این تعرفه‌ها نسبت به این اقدام آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت: «ما به عنوان کشورهای اروپایی طی چند ماه آینده تحریم‌های مشابهی را علیه آمریکا اتخاذ خواهیم کرد که این تحریم‌ها ممکن است  از تحریم‌های آمریکا شدیدتر باشد و در تلافی اقدامات آمریکا اجرایی می‌شوند.»

گروه‌های تجاری در اروپا شامل تولیدکنندگان ابزارآلات در آلمان و برخی شرکت‌های اسکاتلندی نسبت به این اقدام آمریکا به شدت انتقاد کرده و خواستار حذف تعرفه‌ها علیه واردات کالاهای اروپایی در آمریکا شده‌اند.

سازمان تجارت جهانی نیز روز دوشنبه هفته گذشته رسما به آمریکا اجازه داد تا به دلیل تخصیص یارانه توسط کشورهای اروپایی به شرکت هواپیما‌سازی ایرباس، بر واردات 7.5 میلیارد دلار کالا از اتحادیه اروپا به این کشور تعرفه اعمال کند. سازمان تجارت جهانی در دعوی قضایی بین اتحادیه اروپا و آمریکا حکم داد که اتحادیه اروپا با تخصیص یارانه بر نقض قوانین سازمان تجارت جهانی به سبقت گرفتن ایرباس از بوئینگ کمک کرده است.

این مناقشه از سال 2004 بین دو طرف در سازمان تجارت جهانی در جریان است. البته اتحادیه اروپا نیز شکایت  مشابهی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده که انتظار می‌رود تا سال 2020 به نتیجه برسد.

پیش از این نیز پایگاه خبری رویترز اعلام کرده بود افزایش دو برابری تعرفه واردات زیتون از سوی‌ آمریکا و نیز کاهش اخیر قیمت زیتون در بازارهای جهانی باعث شده کشاورزان زیتون‌کار اسپانیا لب به اعتراض بگشایند چرا که زندگی هزاران خانواده در جنوب اسپانیا به «طلای مایع» یا همان روغن زیتون
وابسته است.

جنوب منطقه «آﻧﺪاﻟﻮزﻳﺖ» در حقیقت موطن اصلی بزرگترین صنایع روغن زیتون جهان محسوب می‌شود که نیمی از تولید جهانی روغن زیتون در این منطقه صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه 25 درصدی را روی چندین محصول کشاورزی اروپا از جمله روغن زیتون اسپانیا به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی اعمال کرده است.

گفتنی است، ماجرای تعرفه‌گذاری ترامپ از اقدامی که وی علیه دولت چین کرد شروع شد؛ ماجرایی که معروف به جنگ تجاری است و تاکنون ادامه دارد، البته آمریکا علیه ایران نیز تحریم‌های شدیدی وضع کرده تا نشان دهد صرفا به دنبال نشان دادن دندان‌های خود به دیگر کشور‌ها می‌باشد!

با این وصف، اقدام آمریکا علیه کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نشان می‌دهد این کشور حتی با کشورهای اروپایی هم سر سازش نداشته و به متحدان خود نیز رحم نمی‌کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴