تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۹۱۸
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به درصد بالاتر سلامت محصولات صنعتی نسبت به محصولات سنتی با توجه به هزینه‌های میلیاردی کارخانجات برای کنترل کیفیت تولیدات گفت: در حال حاضر، 70 درصد از خانوارهای ما از محصولات سنتی استفاده می‌کنند.
۰
plusresetminus
70 درصد خانوارهای مازندرانی از محصولات سنتی استفاده می‌کنند/ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف نان سبوس‌دار
به گزارش بلاغ، محمدرضا شیران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانند سال های گذشته از 21 تا 27 مهر ماه هفته غذا نامگذاری شده که شعار جهانی  " رفتار ما آینده ما را می سازد، تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال  2030 "  است و شعار هفته غذا در کشور نیز " تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقا سلامت " است.

وی افزود: خیلی از رژیم‌های غذایی ما باید اصلاح شود و بسیاری از بیماری‌های رایج، ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی دارند.

معاون غذا  و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: گاه برخی از رژیم‌های غذایی و الگوهای مصرف تغذیه نامناسب موجب بیماری‌های مزمنی می‌شوند که منجر به هزینه هنگفت درمان خواهد شد.

این مسئول متذکر شد: بر اساس آمارهای موجود از کارخانجان صنعتی ما، 70 درصد تولیدات صنایع غذایی ما صادر می‌شود و آنچه ذائقه مردم است منطبق با اصول بهداشتی نیست.

70 درصد از خانوارهای مازندرانی از محصولات سنتی استفاده می‌کنند

شیران با اشاره به درصد بالاتر سلامت محصولات صنعتی نسبت به محصولات سنتی با توجه به هزینه‌های میلیاردی کارخانجات برای کنترل کیفیت تولیدات گفت: در حال حاضر، 70 درصد از خانوارهای ما از محصولات سنتی استفاده می‌کنند که این امر شاید بخشی به خود کارخانه‌های ما برگردد و بخشی هم به مردم که باید باور کنند که فرآورده‌های صنعتی با تنوعی که دارند می‌توانند نیازشان را بهتر برآورده کنند.

وی بیان کرد: تنوع تولیدات در کنار کنترل دقیق آلودگی‌ها در محصولات به ویژه لبنیات این فرصت را برای مصرف کنندگان فراهم آورده که با خیالی مطمئن، محصول مناسب با ذائقه خود را انتخاب کند.

حسن مکرمی مدیر نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اعلام کرد: صنایع غذایی مازندران توانسته‌اند نزدیک به 100 هزار کارگر را مشغول فعالیت کنند که تنها در یکی از کارخانجات لبنیات استان نزدیک به 17 هزار کارگر مشغول به کار هستند.

وی افزود: استان مازندران در صدر بیماری‌هایی نظیر چاقی و قلبی و عروقی است که این امر نشان‌دهنده اهمیت رژیم غذایی است.

اصلاح صدور پروانه ساخت محصولات صنایع غذایی

مدیر نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد: ما در صدور پروانه ساخت محصول، به میزان استفاده مواردی نظیر نمک، شکر، قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و مواردی از این دست توجه ویژه داریم و با این حساسیت امروز با اطمینان اعلام می‌کنیم که میزان ترانس در روغن‌های خوراکی و قنادی ما از 40 درصد به زیر 5 درصد رسانیده‌ایم.

این مسئول با اشاره به اصلاح 419 مورد صدور پروانه ساخت در بحث نمک، یادآور شد: در بحث قند نیز 186 پروانه ساخت محصولات تولیدی اصلاح شد.

نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای، راهی برای انتخاب صحیح محصولات غذایی

مکرمی با بیان اینکه توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای روی محصولات، راهی برای انتخاب صحیح غذا است؛ تصریح کرد: این نشانگرها میزان انرژی، قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس را در یک ماده غذایی نشان می‌دهد و این امکان را به مصرف کنندگان می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر را بر اساس شرایط جسمی و نیازهای شخصی انتخاب کند.

وی با بیان اینکه 90 درصد محصولات ما دارای نشانگر رنگی هستند؛ اذعان کرد: حداقل 80 درصد محصولات استان که تراریخته هستند، روی آن علامت تراریخته درج شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی مازندران اضافه کرد: با توجه به اینکه حداقل دو وعده در روز نان مصرف می‌شود، نان سبوس دار می‌تواند منبع غذایی مناسبی برای تامین نیمی از فیبر مورد نیاز بدن باشد.

ضرورت استفاده از نان سبوس‌دار در سبد غذایی روزانه

این مسئول افزود: هر چه میزان سبوس گیری آرد گندم بیشتر باشد، رنگ آرد گندم و نان تولید شده نیز روشن‌تر است؛ بنابراین نان سبوس‌دار از نظر ظاهری تیره تر از نان تهیه شده از آرد گندم بدون سبوس است.

مکرمی تاکید کرد: سفید بودن نان نشانه بالا بودن ارزش غذایی آن نیست، لذا با توجه به تبلیغات نادرست در مورد کیفیت نان سفید و تمایل برخی از مصرف کنندگان به آن، برخی سودجویان مرتکب تقلباتی نظیر افزودن مواد شیمیایی به آرد سفید برای سفید جلوه دادن نان می‌کنند.

شیران نیز در تکمیل سخنان مطروحه در این خصوص، تصریح کرد: در حالیکه نان‌های تهیه شده از آرد سفید، سریع الجذب بوده و قند خون را نیز سریع افزایش می‌دهند، نان‌های سبوس دار به دلیل جذب آرام تر، قند خون را به صورت تدریجی افزایش می‌دهند و می‌توانند در کنترل دیابت موثر باشند.

وی گفت: فیبر با کمک به تحریک عضلات روده و در نتیجه بهبود کارایی دستگاه گوارش از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش، پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما