تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۰۴۸۰۰
دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها این روزها نخستین روزهای کلاس‌ دانشگاهی را می‌گذرانند، آن‌ها معتقدند باید چند سال سختی را تحمل کنند تا در آینده بتوانند مشکلات جامعه را برطرف کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،اگر در چند روز گذشته از مقابل دانشگاه‌های مختلف امیرکبیر، تهران، شریف و غیره عبور کرده‌اید حتما با تعداد زیادی دانشجوی چمدان به دست مواجه شده‌اید که به صورت گروهی در مقابل درب دانشگاه تجمع کرده‌اند.
شاید این سوال برایتان پیش آمده که این همه دانشجو چرا با کوله پشتی‌ها و ساک‌های بزرگ در مقابل دانشگاه‌ تجمع کرده اند؛ اینها دانشجویان جدید الورودی بوده‌اند که پس از شرکت در کنکور در دانشگاه‌ها قبول شده اند و برخی از آنها از شهرستان های مختلف دور و نزدیک آمده‌اند و بعضی دیگر نیز ساکن تهران هستند.
این جوانان پس از دریافت مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی خود مدت زیادی را در کتابخانه ها به مرور کتاب های درسی گذرانده اند تا بتوانند برای شرکت در کنکور آماده شده و با کسب رتبه خوب در یکی از دانشگاه های سطح یک و برتر کشور قبول شوند به امید اینکه آینده خود را تضمین کنند.
آنها با هزار امید و آرزو از شهرستان محل سکونت خود به تهران آمده اند و با قبول شرایط سخت زندگی دور از خانواده در دوران تحصیل در خوابگاه های دانشجویی عزم خود را برای ادامه تحصیل جزم کرده اند.
برای شنیدن صحبت‌های این دانشجویان جدید الورود در ۳ روز متوالی به دانشگاه های مطرح کشور سر زدیم و با آنها درباره زندگی دانشجویی و برنامه ریزی‌شان برای آینده گفت‌وگو کردیم که شنیدن صحبت های آنها خالی از لطف نیست.

* جوانانی که تحصیل در دانشگاه علم و صنعت را یک فرصت استثنائی می‌دانند
در گذر از دانشگاه علم و صنعت با سها رسول زاده ۱۸ ساله گفت‌وگو کردیم.
سها امسال در رشته مکانیک در دانشگاه علم و صنعت ایران قبول شده است، این دانشجوی کارشناسی می گوید: اهل کاشان هستم و از خوابگاه دانشجویی برای تحصیل در تهران استفاده می کنم البته شرایط دوری از خانه و اینکه در کنار پدر و مادر نباشم برایم سخت است اما می دانم که برای رسیدن به هدفی که دارم باید مقاومت کنم.
وی با توصیف وضعیت خوابگاه می‌گوید: البته خوشبختانه وضعیت خوابگاه از لحاظ امکانات رفاهی خوب و غذای سلف دانشگاه هم از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است که همه این موارد برای من یک امتیاز محسوب می شود به طوری که می توانم با کمترین دغدغه به تحصیل بپردازم.
سها برای آینده‌اش هم برنامه‌ریزی کرده و می‌گوید: می خواهم برای ادامه تحصیل در تحصیلات تکمیلی به خارج بروم و پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشته و به کشورم خدمت کنم. این موضوع در حالی است که تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران برای من  یک فرصت استثنائی برای رسیدن به آرزوهایم به شمار می‌رود.

* خدمت به کشور، آینده نسل بعدی را تضمین می‌کند
ارشیا پاپیری از دیگر دانشجویانی بود که از شهرستان به تهران آمده و در رشته مهندسی صنایع قبول شده است.
ارشیا معتقد است: برای رسیدن به هدف باید سختی و دشواری های مختلفی را تجربه کرد.
وی می‌گوید: به هر حال درس خواندن در شهری خارج از محل سکونت با یک سری محدودیت هایی همراه است که باید خودمان را با شرایط سازگار کنیم، من برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل کشور می مانم و پس از فارغ التحصیلی یک کسب و کار خوبی راه اندازی کرده و گوشه ای از مشکلات جامعه را بر دوش می گیرم.
ارشیا می‌گوید: در تهران از خوابگاه دانشجویی استفاده می کنم و از اینکه دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به خصوص در رشته صنایع هستم بسیار خوشحالم چرا که فکر می کنم  این رشته در این دانشگاه نسبت به سایر مراکز علمی از سطح آموزشی بالاتری برخوردار است در واقع اعتقاد دارم خدمت به کشور، آینده نسل بعدی را تضمین می کند.

بعد از آموختن علم روز دنیا به کشور بازگشته و به مردم خدمت خواهم کرد
یکی دیگر از دانشجویان که برای رسیدن به اهداف و دست یافتن به موقعیت علمی در سطح بین المللی در رشته مهندسی خط راهن به تهران آمده مژده دهقان باشی است که از خوابگاه دانشجویی تا اتمام دوران تحصیلش استفاده می کند.
او معتقد است برای رسیدن به هر موفقیتی باید از یکسری موقعیت ها پرهیز شود که در این راه سختی هایی وجود دارد که باید آن ها را تحمل کرد به هر حال از خانواده دور بودن به ازای دست یافتن به اهداف بزرگ قابل دفاع است، امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگری به فارغ‌التحصیلان و اساتیدی نیاز دارد که وارد عرصه کسب و کار شوند و موقعیت های کارآفرینی و مهارت آموزی را برای جوانان مهیا کنند این در حالی است که به گفته مقام معظم رهبری دست یافتن به پرچم دار علمی جهان از مأموریت ها و تأکیدات ایشان است که باید همه مراکز علمی و دانشگاه ها و همچنین دانشجویان نهایت تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام دهند از طرفی باید بگویم استفاده از آخرین تکنولوزی و پیشرفت های علمی که در همه نقاط جهان اتفاق می افتد یکی از وظایف دانشجویان است که در این رابطه من بعد از اتمام مقطع کارشناسی برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می روم و سپس بعد از آموختن علم روز دنیا به کشور بازگشته و به مردم خدمت خواهم کرد.

* می خواهم از تمام توان برای رسیدن به آخرین پیشرفت های علوم مختلف استفاده کنم 
مونا علی مددی از قبول شدگان آزمون سراسری سال 98 که در رشته ریاضی و کاربردی است که درس خواندن را یک تکلیف برای خودش می داند چراکه می خواهد به عنوان یک جوان ایرانی باری از دوش علمی کشور را به دوش بکشد، او می گوید خوشبختانه از نظر سطح علمی کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و اگر حمایت های دولت و وزارت علوم از دانشگاه ها و مراکز علمی بیش از گذشته باشد بدون شک شاهد پیشرفت و رشد فناوری های نوظهور و همچنین ارتقاء سطح علمی خواهیم بود که می تواند این تغییر و تحولات نتایج قابل توجهی را به بار بیاورد یکی از برنامه هایی که برای آینده خود دارم این است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به یکی از کشورهای خارجی بروم و پس از گذراندن دوران تحصیل به کشور خود بازگشته و از تمام توان برای رسیدن به آخرین پیشرفت های علوم مختلف استفاده کنم.
در ادامه گفت‌وگو با دانشجویان جدید الورود به دانشگاه ها با افراد مختلفی صحبت کردیم که هر کدام از آنها برنامه های متنوع و مختلفی را برای خود در نظر گرفته بودند، احسان نیک نام که در رشته مهندسی عمران دانشجو شده است به این موضوع فکر می کند که بعد از فارغ‌التحصیلی پروژه ای را انجام دهد که باعث افزایش درآمد صنایع مختلف شده و چرخش مالی را در سطح کشور افزایش دهد.
با توجه به صحبت های دانشجویان که دارای اهداف بزرگ و هدفمند هستند، بدون شک آینده کشور در مسیر پیشرفت و ارتقاء علمی حرکت می‌کند که در این رابطه باید با نگاه ویژه و حمایت‌های مستمر از مراکز علمی و دانشگاهی مسیر حرکت علمی هموار شود.

* دانشجویان از اساتید مشورت بگیرند
با حجت الاسلام میر احمدی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر نیز درباره پتانسیل دانشجویان در تحقق اهداف علمی و فناوری کشور به گفت‌وگو نشستیم، وی معتقد است: دانشگاه دارای ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت و رسیدن به قله‌های افتخار برای دانشجویان است زیرا محیط دانشگاه رقابتی است که دانشجویان باید خود را برای قرار گرفتن در محیط آموزشی آماده کنند.
میراحمدی اعتقاد دارد: معتقدم مدت زمان دوران تحصیل و دانشجویی تاثیر گذار ترین دوره بوده که توانایی فکری و ذهنی و حتی روحی سرمایه های اصلی  جوانان است که باید نهایت استفاده از این پتانسیل برده شود، البته باید بگویم این توانایی به سرعت کاهش پیدا می‌کند و باید در دوران تحصیل همه تلاش خود را برای  استفاده از ظرفیت‌ها ببرید.
رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیر خطاب به دانشجویان گفته است: باید در انتخاب برنامه هایی که منجر به گوشه گیری تان می شود، مراقبت کنید زیرا اگر در طول تحصیل دچار مشکلات مختلف شدید حتما از اساتید مشورت بگیرید و از اعتماد به افراد ناشناس پرهیز کنید یادتان نرود که همیشه نماز را مقدم بشمارید.


* وقت آزاد خود را برای برنامه های فوق برنامه بگذارید
کریمیان معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر نیز درباره نقش دانشجویان در پیشرفت علمی می‌گوید: از آنجایی که ۹۰درصد از کار  دانشجویان مربوط به آموزش است باید آنها در سال اول در دانشگاه فشاربالای  تحصیل را با همت مضاعف پشت سر بگذرانند  البته دانشجویان از پس آن بر خواهند آمد چون آنها به وسیله کنکورسنجش شده اند، توصیه می کنم در دو ترم اول تلاش مضاعف کنید.
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر خطاب به دانشجویان نیز گفته است: وقت آزاد خود را برای برنامه های فوق برنامه بگذارید و ارتباط با خانواده را در اولویت قرار دهید و خانواده ها هم باید ارتباط با فرزندان را حفظ کنند.
کریمیان به دانشجویان توصیه کرده است: از آنجایی که فشار کار و تحصیل بالا است دانشجویان با خانواده خود ارتباط داشته باشند چرا که سال اول تحصیل بسیار مهم است و باید خانواده ها به مسایل مختلف فرزندان رسیدگی کنند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲