تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۰۴۷۷۶
وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲۵ سال است که ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش دچار اشکال است و با کمبود ۱۰۸ هزار معلم مواجه هستیم.
۰
plusresetminus
کمبود 108 هزار معلم در آموزش و پرورش/ وجود 600 کلاس درس سنگی در مناطق صعب‌العبور
به گزارش بلاغ، محسن حاجی‌میرزایی در آیین بهره‌برداری از ۲۵۴ فضای آموزشی در قالب ۸۶۰ کلاس درس که با اعتباری بالغ بر۱۳۰ میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانس در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همه نسبت به آموزش کودکان حساس و مصمم هستیم و برای تأمین فضای آموزشی مناسب تلاش می‌کنیم و از خیرینی که سهم زیادی در توسعه تعلیم و تربیت در کشور  ایفا می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در جوامع، تمایز در یادگیری است، افزود: جوامعی که از ابزارهای موثر یادگیری بهره بیشتری ببرند، جوامع موفق‌تری هستند و تمام هدف آموزش و پرورش، توزیع مطلوب و باکیفیت فرصت‌های یادگیری است.
حاجی‌میرزایی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به دنبال زندگی شرافتمندانه و مستقل برای افراد جامعه است و این مهم از مسیر آموزش و یادگیری تحقق پیدا می کند.
وی گفت: همه عرصه هستی، کلاس آموختن و فراگیری است اما در میان همه این یادگیری‌ها، یادگیری‌هایی که از تلخی‌ها برخاسته و همراه با رنج است، عمیق‌تر است. سیل و زلزله حوادثی تلخ و تحمیل‌کننده رنج بر انسان هستند اما در درون این سختی‌ها آموزه‌های عمیقی وجود دارد که به تناسب شدت و گستردگی تلخی و رنج‌ها تأثیرات کارسازتری دارند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تاریخ علم، تاریخ همین تکاپوهایی است که انسانها در مواجهه با شرایط نامناسب تجربه کردند و ذهن و فکر خود را به کار گرفتند تا شرایط زندگی آنها تغییر کند.

حاجی میرزایی اظهار کرد: دانش مهندسی و سازه‌ها مدیون حوادث سنگین و مرگبار است؛ سطح توانمندی انسان‌ها و درجه قدرتمندی آنها برای حضور مؤثر و پایدار در زندگی محصول همین تلخی‌هاست و ما که تلخی‌های متعددی را تجربه کردیم باید به واسطه آنها شرایطی را به وجود بیاوریم که تسلط نسبی بر طبیعت دست پیدا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در فرهنگ دینی ما همه هستی در تسخیر انسان قرار گرفته است و جوامع هوشیار جوامعی هستند که از هر رویدادی می‌آموزند؛ چون جوامع به سرعت در معرض تغییرات گسترده قرار دارند و باید خود را با این تغییرات سازگار کنند.

حاجی میرزایی گفت: یکی از رسالت‌های مهم آموزش و پرورش، آماده کردن انسان‌ها برای مواجهه با تغییرات است و اگر انسان‌ها درک درستی از این تغییرات پیدا نکنند دچار درماندگی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مهم‌ترین عرصه نبرد با دشمنان، عرصه‌ای است که اتکا به توانمندی‌های انسان دارد و همه آن چیزی که در دوران دفاع مقدس به ما کمک کرد و دشمنان را از پیروزی بر ملت ما مأیوس کرد قابلیت‌ها و تکیه به توانمندی‌های داخلی ماست.

وی ادامه داد: مفهومی که مقام معظم رهبری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» بر آن تأکید دارند، به مفهوم حدی از قابلیت است که در برابر شدیدترین تکانه‌های دشمن شکسته نمی‌شود و استوارانه به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: خوزستان بر گردن کشور حق حیات دارد و امیدواریم که فرآیند توسعه در این استان با شتاب بیشتری دنبال شود، باید آثار محرومیت‌ها از استان خوزستان زدوده شود و از وزارت نفت که با عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی در راستای محرومیت‌زدایی در این استان گام برداشت تشکر می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با همکاری خیرین باید چهره آموزشی در استان خوزستان تغییر پیدا کند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در طول دوسالی که از عمر دولت باقی مانده است یک گروه ویژه در زمینه توسعه فضاهای آموزشی، توسعه دسترسی به فضای آموزشی، بهبود شاخص‌های نیروهای انسانی و ارتقای کیفیت آموزش معین استان خوزستان شود تا کیفیت آموزش در این استان از متوسط کشوری بالاتر رود.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه افتتاح دبیرستان ۱۲ کلاسه کوثر اندیمشک، اظهار کرد: برداشتن دیوار مدرسه و ایجاد تعامل واقعی بین مدرسه و‌ خانواده از اهداف ما در آموزش و پرورش است؛ آموزش و پرورش باید با واقعیت‌ها و نیازهای جامعه پیوند داده شود و محیط های مختلف یادگیری باید در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش فراگیرترین نهاد در ایران با قریب ۱۵ میلیون دانش‌آموز است و کشور با تلاش‌های خیل فرهنگیان در این دستگاه عظیم فرهنگی، استقلال و آزادی خود را حفظ کرده است.

حاجی میرزایی بیان کرد: ما منکر مشکلات در آموزش و پرورش نیستم اما از تمام ظرفیت‌ها برای کاستن از معضلات آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم؛ ما از مشکلات تجهیزات، فضای فیزیکی و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش آگاهی داریم ولی باید با مشارکت یکدیگر بر این مشکلات غلبه کنیم.

وزیر آموزش و‌  پرورش تصریح کرد: برای حل مشکلات خوزستان کارگروهی ویژه به سرپرستی یکی از معاونین حوزه وزارتی تشکیل می‌شود تا در راستای حل مشکلات در این استان گام برداریم.

وی با بیان اینکه همت بلند خیرین موقعیت خوبی به استان خوزستان داده است، اظهارکرد: استان خوزستان  مردم خوب و فداکاری دارد و تلاش های بسیار خوبی در جهت جبران خسارت های وارد شده به مدارس خوزستان در جریان سیل انجام گرفته است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه ۱۱۳ مدرسه خوزستان در جریان سیل آسیب دیده است، اظهار کرد: تاکنون ۳۵ واحد آموزشی تخریب و بازسازی شد، از این بین ۲۰ واحد آموزشی آماده و ۱۵ واحد آموزشی نیز تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش، گفت: کمبود نیروی انسانی یک موضوع ملی است که در راستای کاهش آن تدابیر ویژه‌ای را در دستور کار قرار  داده‌ایم .

حاجی میرزایی فرسودگی مدارس را از دیگر مشکلات دانست و تصریح کرد: بخشی از مدارس ما فرسوده است که زمان زیادی از ساخت آنها می‌گذرد و تمام تلاش ما در جهت نوسازی و تعمیر مدارس به کار گرفته خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای حل مشکلات آموزش و پرورش خوزستان خبر داد و گفت: کمیته‌ای را با عنوان پشتیبان آموزش و پرورش خوزستان تشکیل داده‌ام و یکی از معاونینم را به عنوان مسؤول این کمیته منصوب کرده‌ام.

حاجی میرزایی، تأمین فضا و تجهیزات آموزشی را یکی از محورهای فعالیت این کمیته اعلام کرد و افزود: امیدوارم با راهبردهایی که این کمیته در پیش خواهد گرفت، در زمینه فضا و تجهیزات، بتوانیم آموزش و پرورش خوزستان را به متوسط کشوری برسانیم.

وی با عنوان اینکه این کمیته ماموریت دارد تا دسترسی‌های آموزشی را توسعه دهد و ما نیز وظیفه داریم همه کسانی که در سن تعلیم هستند را تحت پوشش قرار دهیم، ادامه داد: قصد داریم در جهت ارتقای کیفیت آموزشی نیز در قالب این کمیته اقدامات موثری را به انجام برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی را ضروری دانست و عنوان کرد: تدابیری ویژه را در جهت ساماندهی نیروی انسانی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار کلاس سنگی در این استان وجود دارد که از این بین ۶۰۰ کلاس درس سنگی در مناطق صعب العبور نیازمند به رسیدگی جدی است، بیان کرد: امیدواریم تا پایان دولت همه کلاس های سنگی که بیش از ۲۰ دانش آموز دارند را به مدارس ایمن تبدیل کنیم.

حاجی‌میرزایی در شورای آموزش و‌ پرورش استان خوزستان که در استانداری برگزار شد، گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش مصمم هستیم که وضعیت خوزستان و‌ سایر استان‌هایی که شرایط آنها از متوسط کشوری عقب‌تر است ارتقا پیدا کند و به شاخص‌های متعادل نزدیک شود.

وزیر آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی و اعتبارات را از مشکلات جدی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: با اعتبارات موجود در مجموعه وزارت آموزش و پرورش فقط قادر هستیم به۶۰ درصد تعهدات خود عمل کنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور نگران کننده است و‌ این وضعیت مورد پذیرش ما نیست اما صادقانه عرض می‌کنم که رویکردی که برای حل این مشکل باید اتخاذ کنیم با تکیه بر شناخت ریشه‌ای این مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: ما مسئله‌ای را می‌توانیم حل کنیم که به درستی آن را بفهمیم و ریشه‌های آن را درک کنیم و بشناسیم. من به نمایندگان استان خوزستان حق می‌دهم که در خصوص مشکلات مربوط به حوزه‌های انتخابیه خود نگران و مطالبه‌گر باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید بررسی شود که هرکدام از ما چه سهمی در شکل‌گیری این مشکلات داریم و باید از مشکلات رمزگشایی شود و به ریشه‌های ایجاد آنها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کنونی۴۰ ساله است، افزود: در حال حاضر ۲۵ سال است که ساماندهی نیروی انسانی دچار اشکال است و در حالی که من دو هفته است، شروع به کار کرده‌ام، با کمبود ۱۰۸ هزار معلم رو به هستم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور در حال تحصیل هستند و این تعداد دانش‌آموز نیاز به دریافت خدمات تعلیم و تربیت دارند، گفت: ما قادر به معجزه نیستیم و به کمک همه شما نیازمندیم و باید با مشارکت یکدیگر از تمامی توان و ظرفیت خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دولت باید حس کند و پرورش که آموزش یک قابلیت ممتاز است که در سختی‌ها به یاری کشور می‌آید؛ البته خدمات آموزش و پرورش بسیار بزرگ بوده است و اگر انقلاب و کشور روی پای خود ایستاده به خاطر آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: وضعیت آموزشی در استان خوزستان تغییر خواهد کرد البته این تغییر زمانی رخ می‌دهد که رویکردها در این جمع تغییر پیدا کند.

وی‌ با تأکید بر ساماندهی ظرفیت‌های محلی و بومی در استان خوزستان در راستای کمک به آموزش و‌ پرورش گفت: ما داشته‌ها و نداشته‌هایی داریم و متأسفانه نداشته‌ها آنقدر ذهن ما را تسخیر کرده که داشته‌های خود را از یاد برده‌ایم.

حاجی میرزایی همچنین اظهار کرد: دولت تصمیم گرفته است  ظرف دوماه آینده وضعیت نیروی انسانی را تعیین تکلیف کند و امسال نیاز ما به نیروی انسانی شدیدتر است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با اظهار اینکه  این کمیته در قالب سه مأموریت به پیگیری مشکلات استان خوزستان می پردازد، گفت: گسترش فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی و افزایش سطح دسترسی به آموزش از اولویت برنامه‌های این کمیته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴