تاریخ انتشارجمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۰۴۷۱۱
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پیاده روی اربعین حسینی را یک مانور قدرت در برابر دیدگان جهانیان دانست و گفت: این رویداد بزرگ البته نیازمند کار رسانه ای برای بازتاب وسیع تر است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده در «کارگاه تکنیک‌های رسانه‌ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین» که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: چهره امروز تشیع در جهان بر اساس مداخلات جبهه دشمنان، تحریف شده است و از این رو نیازمند این هستیم که این تصویر تحریف شده را بازسازی و تصحیح کنیم.
وی افزود: مراسم اربعین با حضور جمعیت میلیونی و رنگین کمانی از جغرافیا و مذاهب مختلف و متعدد، یک تریبون و یک منبر بسیار بزرگ است که می‌تواند این تصویر تحریف شده را بازسازی و بر سمپاشی دشمنان غلبه کند.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم در جهان امروز را، سرمایه اجتماعی دانست و گفت: این امر در راهپیمایی اربعین، نمودی بارز دارد و مغناطیس «الحسین یجمعنا»، براده‌های دل‌های محبین را به شکل واحد و منسجم شکل می‌دهد که البته شایسته است تا حاضران در این مانور قدرت، با بیان دوربین و قلم خود، دیگران را نیز در این امر سهیم سازند.
وی در عین حال «غفلت» را یکی از ابزارهای جنود شیطان معرفی کرد و ادامه داد: فضای اربعین می‌تواند این زنگار را از دل‌ها بشوید و همه عاشقان سیدالشهداء (ع) را از فضای تن آسایی و راحت طلبی به فضای ایثار و تمرین ازخودگذشتگی فرا خواند.
 
ضرورت استمرار حضور قلب عاشورایی در طول سال
استاد اخلاق دانشگاه معارف اسلامی نیز در این کارگاه که به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با مشارکت جامعه ایمانی مشعر، سازمان بسیج رسانه و بسیج هنرمندان استان قم برگزار شد تصریح کرد: امروزه در شرایطی زیست می‌کنیم که بشر در حال گذراندن زندگی دوم خود در فضای مجازی است و از این رو، به شدت نیازمند وزیدن یک نسیم پاک به دهلیزهای مسموم فضای مجازی هستیم تا حیات طیبه به زندگی دوم انسان‌ها هم سرایت کند. در این مسیر، استمرار حضور قلب عاشورایی در همه طول سال و نه فقط در ایام محرّم و اربعین، امری ضروری است که همه ما می‌توانیم در آن نقش داشته باشیم.
 
بین المللی کردن اربعین نیازمند استفاده از منطق خاص توسعه است
در این کارگاه، سهیل اسعد، اندیشمند آرژانتینی و به عنوان یکی از موفق ترین مبلّغان بین المللی نیز در سخنانی گفت: اربعین حسینی در نگاه اول یک پدیده درون شیعی است که برای توسعه و بین المللی کردن آن، باید از قوانین و منطق خاص بهره برد و با شناخت درست و دقیق از مخاطب بومی هر منطقه از جهان، محتوا و قالب درست را برگزید و به کار برد.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با توجه به امکانات موجود، اربعین حسینی در بین شیعیان به خوبی جا افتاده است و اکنون باید به فکر معرفی این پدیده در جهان اسلام و پس از آن در بین همه ادیان توحیدی جهان باشیم تا پس از آن، امکان بین المللی کردن آن در فضای کلّ جهان و بر اساس تحقق آرمان‌های انسانی مانند بسط عدالت اجتماعی محقق شود.
 
مسؤولان و رسانه‌ها در معرفی اربعین کمتر بین المللی فکر می‌کنند
این مبلغ و مستندساز آرژانتینی در عین حال به انتقاد از وضعیت فعلی پوشش رسانه ای اربعین پرداخت و گفت: متأسفانه ما در رسانه‌های خود، کمتر بین المللی فکر می‌کنیم و همین امر سبب شده تا نوع معرفی ما، سبب انس عموم مخاطبان در جهان با پدیده عظیم اربعین نشود.
وی افزود: این اُنس به آن معناست که رسانه باید طوری انتقال معنا انجام دهد که به طور مثال یک آلمانی هم فکر کند که امام حسین (ع) آلمانی بوده و به وی نزدیک شود؛ در حالی که غالب مسؤولان و رسانه‌های ما حتی در این وادی هم، ایرانی فکر می‌کنند و به بومی سازی تخصصی پدیده بزرگ اربعین نمی اندیشند.
سهیل اسعد خاطر نشان کرد: البته بنده سال‌هاست که با مسؤولان مختلف در این باره به بحث مشغول بوده‌ام و البته امروز معتقدم در این بحث‌ها به جایی نخواهیم رسید، اما حداقل خود ما و اهالی رسانه‌ها به عنوان آنان که اجرای این امور را در دست دارند می‌توانیم و می‌توانند تا با استفاده از عنصر بومی سازی پدیده عظیم اربعین؛ به بین المللی شدن آن کمک کنند.
وی در پایان سخنان خود و با اشاره به اهمیت ساخت مستند در موضوع اربعین و تأثیر فراوان این نوع از کار رسانه‌ای، ساخت مستندهای همراهی با راهپیمایان اربعین و یا معرفی مواکب را اشباع شده خواند و از مستندسازان خواست تا سوژه‌های جدید را و به‌ویژه در زمینه معرفی قصه‌های افرادی که در این راهپیمایی حضور می‌یابند در دستور کار خود قرار دهند.
سازنده مستند «تونل زمان» و «جهانشهری‌ها» در توضیح این مطلب نیز بیان کرد: به طور مثال می‌توانم به نوجوانی 14 ساله اشاره کنم که وقتی برای نخستین بار به راهپیمایی اربعین رفت و در سال بعد به دلیل بودجه خانواده اش امکان رفتن را نداشت، تصمیم گرفت تا با گرفتن روزه استیجاری، هزینه سفر اربعین خود را تأمین کند که البته بنده در این زمینه، با قصه افراد فراوان دیگری هم برخورد داشته‌ام که هر یک می‌توانند سوژه یک فیلم مستند قرار گیرند.
 
عکاسی اربعین و ضرورت برنامه ریزی پیش از آغاز سفر
امیر حسامی نژاد به عنوان یکی از عکاسان شناخته شده استان قم، یکی دیگر از سخنرانان این کارگاه بود که در سخنان خود از عکاسان حرفه‌ای و یا حتی عکاسان آماتور که قصد عکاسی با تلفن همراه را در این مراسم دارند خواست تا پیش از سفر، هدف خود را از عکاسی مشخص کنند تا با برنامه ریزی قبلی به ثبت وقایع بپردازند.
وی همچنین به راهپیمایان و زائرانی که قصد عکاسی دارند پیشنهاد داد تا مجموعه عکس‌های گرفته شده از اربعین حسینی در سال‌های قبل، موجود در آرشیو خبرگزاری‌هایی مانند فارس، تسنیم و مهر را ببینند تا بهتر بتوانند سوژه یابی کنند.
این عکاس قمی در عین حال حرکت به سمت تهیه «مجموعه عکس» را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: همه باید بدانند که آن چه در عکاسی در کنار داشتن تجهیزات لازم بسیار مهم است، نگاه عکاس است که این نگاه با مرور و دیدن عکس‌های گرفته شده تقویت می‌شود.
حسامی نژاد همچنین برخی سوژه‌ها را پیشنهاد داد و گفت: سوژه «اشک شوق» از لحظه رسیدن راهپیمایان به آخرین عمود، سوژه بازگشت زائران ایرانی به کشور و همچنین سوژه‌هایی مانند آداب و رسوم موکب‌ها به‌ویژه خادمان مشغول خدمتگزاری در این مواکب و یا زائران و مواکب کشورهای خارجی و همچنین سوژه‌های موجود در مسیرهای فرعی پیاده روی، از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی در اربعین است.
وی همچنین برای عکاسی با موبایل، دوربین باکیفیت و با حافظه کافی، لنز تمیز، نزدیک شدن به سوژه به جای استفاده از زوم دوربین، استفاده از اصل یک سوم در عکاسی مستند، توجه به منبع نور خوب برای عکاسی و بررسی زوایای مختلف برای عکاسی را از مهم ترین نکات دانست و از عکاسان خواست تا ضمن رعایت قوانین کشور عراق و عتبات عالیات در امر عکاسی، از برخی تحریفات که در این راهپیمایی دیده می‌شود عکاسی نکنند و یا در صورت عکاسی، آن‌ها را منتشر نکنند.
در عین حال دست اندرکاران این کارگاه از شرکت کنندگان خواستند تا محتوای تولیدی خود را درباره اربعین حسینی و در فضای مجازی، با هشتک «# عمود _ صفر» به اشتراک گذارند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴