تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۰۴۶۰۷
به بهانه روز نهم مهرماه روز جهانی سالمند سری به آسایشگاه خیریه کهریزک برای شرکت در مراسم گرامیداشت این روز زدیم و به هر دلیلی خواسته و ناخواسته این جا دور هم سن و سالان خود جمع شده‌اند ولی با امید، توکل و انگیزه بالای درس‌آموزی برای امثال ما جوانان صفحات زندگی خود را ورق می‌زنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،به بهانه روز نهم مهرماه روز جهانی سالمند سری به آسایشگاه خیریه کهریزک برای شرکت در مراسم گرامیداشت این روز زدیم. بر خلاف نام این روز شور، نشاط و هیجان خاصی در برنامه حاکم است که شبیه آن را کمتر در برنامه‌های دیگر شاهد هستیم. به هر دلیلی خواسته و ناخواسته این جا دور هم سن و سالان خود جمع شده‌اند ولی با امید، توکل و انگیزه بالای درس‌آموزی برای امثال ما جوانان صفحات زندگی خود را ورق می‌زنند.
برخی روی ویلچر، عده‌ای عصا به دست، بعضی‌ها تکیه بر صندلی خود با لباس‌های نو و رنگین خود برای جشنی که به نام آن‌ها جمع شده‌اند و مسوؤلان در کنار مهمانان دعوت شده به مراسم شاخه‌های گل سرخ و سبدهای گل را با مهربانی تقدیم دستان پر مهر و محبت بزرگ‌ترهای ما می‌کنند.
از چشم‌های به در دوخته شده یا سینه‌های پر حرف و راز پدر و مادرانی که با عشق و آرزو چنین فرزند بزرگ و تربیت کردند و امروز خانواده‌های چند نفری فرزندان در کنار هم از پس نگهداری یک پدر و مادر بر نمی‌آیند به میان نمی‌آورم که در حین گزارش آزارم داد و فقط می‌گویم امروز به احترام پدربزرگ و مادربزرگ‌های شهر دورشان جمع شدیم تا تلنگری بزنیم که همه ما هر آن چه داریم از وجود پر خیر و برکت این عزیزان است و در هیاهوی دنیا آن‌ها را فراموش نکنیم و فردا خیلی زود به فاصله چشم برهم زدنی چنین روزهایی بر قامت زندگی ما لباس خواهد پوشید.
هر چند کهنسالان در بین اکثر مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، اما این بدان معنا نیست که هیچ سالمندی از محیط گرم خانواده اش محروم نباشد و به گفته مسؤولان هرساله بر شمار سالخوردگانی که به آسایشگاه‌های سالمندان در سراسر کشور مراجعه می‌کنند یا از سوی اطرافیانشان به آن جا سپرده می‌شوند افزوده می‌شود و با پیش‌بینی افزایش درصد سالمندان ایران در سال‌های پیش رو و روبه‌رویی با سونامی کهنسالی تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید بیش از پیش بر فرهنگ قرآن و سخنان گهربار ائمه معصومین(ع) که به جایگاه نهاد خانواده و رعایت تکریم و حفظ سالمندان و سالخوردگان به عنوان بزرگان خانواده و اجتماع توجه و بر گسترش این اصل ارزشمند اهتمام ورزیم.

 
قدردان پدران و مادران باشیم
احمد اسماعیلی راد سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری که از اواسط برنامه با تعدادی از بخشداران و مسؤولان شهرری صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد که هر آنچه ما داریم از لطف و کرم سالمندان بوده و توسعه و پیشرفت کشور ناشی از همت و تلاش همین پدران و مادرانی است که برای شکل‌گیری نهاد خانواده و بالندگی جامعه نقش آفرینی کردند.
وی بر قدردانی شایسته از بزرگ‌ترها تأکید و ادامه داد: پدران و مادران ما از هر اقدامی برای رشد و بالندگی فرزندان خود با تقدیم جان، جوان و سلامتی خود به عنوان با ارزش‌ترین دارایی هر فردی به کار بردند و با تحمل بی‌خوابی‌ها و به کار بردن تمامی امکانات با تلاش مضاعف با وجود مشکلات اقتصادی و بی‌پولی‌ها فرزندانی برومند به جامعه تحویل دادند.
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری حاصل زحمات این سالمندان را حضور ما در جامعه و مسؤولیت‌های مختلف دانست و افزود:همه ما، دستگاه‌ها و نهادهای شهرستان ری وظیفه داریم تا سالمندان و بزرگ‌ترها را به عنوان کسانی که در صف اول خدمت گذاری به کشور حمایت کنیم و همواره مشکلات آن‌ها را در جامعه مرتفع کنیم و زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران مجموعه بزرگ آسایشگاه کهریزک برای فراهم کردن زندگی آرام سالمندان قابل تقدیر بوده و ضروری است خیران مثل گذشته در حمایت این قشر زحمتکش جامعه ما حضوری فعال داشته و با مشارکت مسؤولان و دولت به موسسه‌های خیریه گام‌های مثبتی را برداریم.
برنامه‌های جشن و شادی در کنار برنامه‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای حال و هوای پر نشاطی به جمع داده بود که با هنرنمایی تنی چند از جوان‌های چند دهه اخیر همراه بود.
پیر بشی جوون
احمدی روی ویلچر نشسته اما محکم و استوار سخن گفته و خود را سالمند نمی‌داند و معتقد است تا هر زمان دل شما جوان باشد در هر کجا و هر شرایطی باشی سرزنده و سر حال هستی و نباید توجهی به سن و سال داشت و مهم روحیه، انگیزه و هدف از زندگی است و سایر مسائل حواشی و بهانه‌ای بیش نیست.
خانم منوچهری ۵ فرزند و ۲۰ نوه و نتیجه دارد و می‌گوید به خواست و اجبار خودم این جا آمدم تا در روزهای پایان زندگی خود واقعی‌ام را بیابم و کمی فارغ از دنیا خلوت کنم و چه شب‌هایی که تا صبح بیدارم و با آن بالاسری صفا می‌کنم. از همه فرزندانم راضی هستم و فقط خوشبختی و عاقبت بخیری همه جوانان را آرزو دارم.
فاطمه خانم سال‌های زیادی است این جا چشم به در دوخته و منتظر پسرش نشسته و دعایش می‌کند اگرچه زیاد با ما حرف نمی‌زند و دل گسترده مادری او اجازه گلایه نمی‌دهد ولی معلوم است علی‌رغم رضایت رسیدگی کامل پرستاران و زحمت‌کشان آسایشگاه خیریه کهریزک و دیدار با خیل کثیر مردم در مناسبت‌
های خاص ولی دلش لک زده برای کمی خلوت و در آغوش کشیدن پسر و نوه‌هایش. روحیه شاد خود را به زحمت در این جشن روز سالمند و دورهمی حفظ می‌کند و با لرزش دست و صدایش با کوله باری از تجربه و چین و چروک بر چهره مهربانش می‌گوید: پیر بشی جوون و ما را بدرقه می‌کند.

 
سهم ۹۰۰ نفری سالمندان در آسایشگاه کهریزک
چند دقیقه‌ای هم با نیکوکار گیلانی محمدرضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک قدم زدیم و همکلام شدیم که از سهم ۹۰۰ نفری سالمندان تحت نگهداری، توانبخشی، درمان و آموزش خبر داد و گفت: افتخار داریم در موسسه خیریه کهریزک به یک هزار و ۷۵۰ مددجوی سالمند، ام اس، معلول، کودکان اوتیسم و کودکان ضایع نخاعی خدمت‌رسانی می‌شود.
وی با تأکید براینکه این آسایشگاه مردمی بنا شده و تمامی بودجه آن نیز از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود از کمک سالانه حدود ۷۰ میلیارد تومان توسط خیران نیک‌اندیش به این موسسه خبر داد که با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی این رقم را سالانه با افزایش ۲۰ درصدی اعلام کرد.
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با تبریک ۹ مهرماه به نسل فرهیخته به تنها مرکز کشور با خدمات شبانه‌روزی اشاره و شاخص پذیرش در موسسه خیریه کهریزک را نداشتن خویشاوند درجه یک و وضعیت مالی سالمندان و معلولان برشمرد و یادآور شد: ۲ هزار بانو و ۴۵۰ آقای نیکوکار خدمات داوطلبانه در کنار ۹۰۰ پرسنل این مجموعه برای ایجاد شرایط زندگی کردن برای جمعیت هدف تلاش می‌کنند.
یکی از برنامه‌های جنبی این مراسم اهدای دو جلد کتاب نفیس توسط سید حسن صفوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری به دو نویسنده معلول آسایشگاه خیریه کهریزک در راستای تحقق پایتخت کتاب در شهرری اهدا شد.
پایان بخش این مراسم تجلیل و قدردانی از سالمندان بود.
روزی دیگر به بهانه‌ای دور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها جمع شدیم تا اول فراموش نکنیم این موی سپید و چین و چروک بر رخ نشسته و لرزش دست و پا و کم سو شدن چشم روزی هم سراغ ما خواهد آمد و پدر بزرگ و مادربزرگ این سرزمین لقب خواهیم گرفت و دوم هم فراموش نکنیم سالخورده، پیر و سالمند خردمند بوده و نشانه و نمادی از تجربه و دانایی است و پاسدار ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل و میراث اجتماعی به شمار می‌روند و به چشم دیگری به آن‌ها ننگریم و در دین ما هم بر این موضوع توجه و تأکید زیادی شده که امام صادق(ع) در جایی می‌فرمایند: پیران خویش را تکریم و با خویشان خود، رفت‌وآمد کنید واز ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگذارد یا پیامبر اکرم(ص) احترام و تعظیم پیران امت من را تکریم و تعظیم خودشان بیان می‌کنند.
به گزارش فارس، سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.  به همین دلیل ۳ تا ۹ مهرماه برای گرامیداشت این مناسبت نامگذاری شده است و هر ساله شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود که  شعار روز جهانی سالمند سال ۱۳۹۸ فرصت‌های برابر برای تمام سنین است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴