تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۰۴۵۹۴
رئیس پژوهشگاه امام سجاد (ع) گفت: ترویج زمینه‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب؛ شناسایی و گزینش دانشجویان نخبه؛ شبکه سازی علمی فعال و پویا میان نخبگان کشوری، اساس برگزاری همایش رستاخیز علمی است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،مهدی محمدی فرد رئیس پژوهشگاه امام سجاد (ع) در نشست خبری نخستین همایش ملی رستاخیز علمی گفت: ترویج زمینه های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب؛  شناسایی و گزینش دانشجویان نخبه؛ شبکه سازی علمی فعال و پویا میان نخبگان کشوری، اساس برگزاری این همایش است.
وی افزود: برداشتن موفق «گام دوم انقلاب»، به دور از برگزاری همایش‌های صوری و برخورد شعاری، نیازمند اقدام و عمل در جامعه و بین آحاد مردم و مسؤولان است، یکی از توصیه های رهبر معظم انقلاب در «گام دوم انقلاب»، علم و پژوهش است.
محمدی فرد تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در دهه پیش روی انقلاب چگونه باید نقش آفرینی کنند؟ چگونه به چالش‌ها پاسخگو باشند؟ انقلاب علمی در کشورمان با قله‌های واقعی علم در دنیا چقدر فاصله دارد؟ برای محقق کردن این منشور الهی نقش دانشجویان و دانشگاهیان چیست؟ هم اکنون جهاد ما جوانان در کف دانشگاه چه می‌تواند باشد؟ امنون نیازمند برداشتن چندین گام هستیم که باید این گام‌ها جدی و قاطع و پیگیرانه برداشته شود و در این مسیر نباید منتظر دستورالعمل و بخشنامه مسئول، نهاد، وزارتخانه و … بود.
رئیس پژوهشگاه امام سجاد (ع) اضافه کرد: در نخستین  گام باید دنبال علم نافع باشیم، علم نافع یعنی علمی که برای کشور لازم و ضروری است، علم و تحقیق در کشورمان باید نخست نیازسنجی شود و سپس برای باز شدن گره‌های کشورمان مسیر پژوهش بر اساس نیازها باشد که با ایجاد انجمن‌های علمی و پژوهشی و نیز پایان‌نامه‌های علمی که باید به سمت نیاز کشور سوق پیدا کنند، محقق می‌شود.
وی درباره دومین گام افزود: اجرای نقشه جامع علمی در کشور که تحقق این امر مطالبه‌گری جدی تشکل‌های دانشجویی از وزارت علوم را می‌طلبد، چقدر نقشه علمی کشور تاکنون اجرایی شده است؟ هم‌اکنون کشور نیازمند چه رشته‌هایی است؟ وزارت علوم باید آمایش سرزمینی داشته باشد تا بداند در فلان منطقه به چه رشته‌هایی لازم است؟ هم‌اکنون اولویت با چه رشته‌هایی است؟ این نیازمند کار و تلاش و مطالبه جدی است که باید تشکل‌های دانشجویی آستین بالا بزنند و خط شکن در رستاخیز علمی باشند.
محمدی فرد ادامه داد: مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها؛ با اولویت‌بندی و منطقه‌بندی کردن دانشگاه‌ها، ماموریت‌های هر منطقه به دانشگاه‌های همان منطقه محول شود تا اساتید و دانشجویان برای حل معضلات پیش رو نقش آفرین باشند و بر رسالت ذاتی خویش عمل کنند که در این صورت محصول دانشگاه و دانشجو رشد و پیشرفت کشور خواهد بود.این در حالی است در گام چهارم کیفیت آموزش عالی. بر طبق نقشه جامع علمی کشور شاخص‌های علمی برای تعیین کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی باید متناسب با نیاز کشورمان باشد.در واقع بر اساس این نوع شاخص سازی است که می‌توان تعیین کرد مقدار و اندازه رشد و پیشرفت هر دانشگاه و مرکز علمی تحقیقاتی چه میزان بوده است و چه میزان از پیشرفت و توسعه کشور مرهون تلاش‌های آن بخش علمی بوده است.
وی درباره پنجمین گام خاطر نشان کرد: باید دانشگاه‌ها پژوهش محور شوند، این رویه در کنار این که دانشگاه و دانشجو را از شیوه غیر عقلانی جزوه نویسی، مطالعه شب امتحانی و مدرک گرایی دور می کند، موجب نخبه‌پروری می‌شود و دلگرمی بسیاری برای دانشجویان نخبه فراهم می‌کند تا آن‌ها در فضایی کاملاً علمی و رقابتی به  تحقیق و پژوهش بپردازند.
رئیس پژوهشگاه امام سجاد (ع) افزود:گام ششم این است که رابطه دانشگاه و علم با صنعت برقرار شود. باز کردن گره بیکاری تحصیلکردگان دانشگاهی و به حرکت افتادن چرخ‌های تولیدی کشور، ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است. در مقطع فعلی شاهد این ارتباط گیری تنها در مسائل دفاعی هستیم که در این زمینه انصافاً دانشگاه‌ها درس خود را به خوبی پس داده‌اند و می‌توان با توسعه این فرهنگ به سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشورمان شاهد رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشورمان باشیم.
وی گفت: در کشورهای پیشرفته صنعتگران در هنگام دفاع پایان‌نامه دانشجویان حضور پیدا می‌کنند و آن دانشجو و پایان نامه‌اش را در صنعت بکارگیری می‌کنند، ولی متأسفانه جای این موضوع در کشورمان خالی است و رابطه بین صنعت گران و دانشگاهیان مطلوب نیست.
محمدی فرد افزود: دانشگاه مهم‌ترین تربیت کننده مدیران آینده کشور است که باید در این راه دانشجویان نقش خود را پیدا کنند تا بتوانند برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و ایجاد حاکمیت اسلامی نقش‌آفرین باشند. رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب در نخستین توصیه به صاحبان و متولیان حوزه علم و پژوهش می‌فرمایند: «اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده‌ام ولی اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسؤولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید.»
 محمدی فرد با اشاره به سه هدف کلان این همایش گفت: ترویج زمینه های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب؛  شناسایی و گزینش دانشجویان نخبه؛شبکه سازی علمی فعال و پویا میان نخبگان کشوری، اساس برگزاری این همایش است.
ریاست پژوهشگاه امام سجاد گفت: خون شهدای هسته‌ای و مدافع حرم سبب شد که امروز در چهارمین دهه انقلاب در قالب نشست خبری رستاخیز علمی دور یکدیگر جمع شویم. از طرفی، مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب پیشرفت کشور را وظیفه اصلی همگان دانست، پس از انقلاب در زمینه‌های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم.
نجفی، دبیر همایش ضمن تاکید بر مسئله دستاوردهای علمی کشور گفت: مجسمه آزادی آمریکا صد سال پس از انقلاب آمریکا توسط فرانسوی‌ها ساخته شد؛ اما ایران پس از گذشت چهار دهه در زمینه بسیاری از جمله نانو، انرژی هسته‌ای، تکنولوژی و غیره به صورت بومی پیشرفت داشته است. لذا، ما به عنوان مرکز علمی و فناوری باید تکلیف خودمان را در جنگ کنونی معلوم کنیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم با کمک استادان برجسته به دانشجویان نخبه امید دهیم، این نشست دو روز و نیم به طول خواهد انجامید؛ مراسم افتتاحیه آن نیز در روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.
دبیر برگزاری همایش در تبیین مفهوم رستاخیز علمی  افزود: رستاخیز علمی از بیانیه گام دوم انقلاب  گرفته شده است، در این مراسم از استادان برجسته دعوت به عمل آمده تا نظرات خود را در زمینه رسیدن به رستاخیز علمی طی ۴۰ سال گذشته را بیان کنند. در این رابطه، ۱۶ استاد در بالاترین سطح قرار است راه های میانبر علمی را به نخبگان نشان دهند تا نخبگان در آینده از این راه استفاده کنند.
نجفی در پایان خاطرنشان کرد:  مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هایشان (سال ۸۵) تاکید کردند که باید مرجعیتی کسب می‌کنیم تا هر دانشمندی قصد اختراع جدیدی را داشته باشد، به زبان فارسی رجوع کند. بنابراین، ما نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب وظایف مهمی داریم، مهم‌ترین وظیفه ما عملی و کاربردی کردن موضوع است. در مرحله اول ثبت نام ۱۵۰ سهمیه لحاظ شده است که با توجه در خواست های زیاد سهمیه‌ها را افزایش دادیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴