تاریخ انتشارسه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۵۲۲
محقق حوزه آینده‌پژوهی با اشاره به اینکه اگر فضای جامعه همین فردا هم مساعد شود باز هم مردم تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، تأکید کرد: طی دو دهه آن قدر فرهنگ و سبک زندگی‌مان عوض شده که از فرزندآوری می‌ترسیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،چهل و چهارمین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف، هفتم مهرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه دکتر اردبیلی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که «چرا مثل مشاوره ازواج مشاوره فرزندپروری نداریم» تصریح کرد: ما یک تجربه خوبی در این خصوص در استان فارس داشتیم.
وی ادامه داد: در این طرح جدای اینکه برای زوجین در آستانه ازدواج، کلاس آمادگی ازدواج گذاشته می‌شد تا 5 سال خانواده تحت مشاوره بودند و در صورت بچه‌دار شدن وارد دوره‌های فرزندپروری می‌شدند، این طرح «بهار نیکی» نام داشت که انشاءالله قرار است ملی هم بشود.
این کارشناس همچنین اضافه کرد: الان در آستانه گام دوم انقلاب وقت آن است که بررسی کنیم ببینیم می‌خواهیم مسیر پیشرفت‌مان را به همان شکل قبل طی کنیم، آیا می‌توانیم ضمن پیشرفت‌هایی که داریم در عین حال تبعات منفی آن را نداشته باشیم، آیا می‌توانیم آرامش زندگی سنتی را با خودمان به زندگی مدرن بیاوریم.
پژوهشگر و نظریه‌پرداز حوزه بانوان و خانواده با تأکید بر اینکه مردم ما انتخاب کردند که امکانات بیشتری داشته باشند گیرم که استرس‌شان هم بیشتر باشد، اظهار کرد: جمعیت روستانشین ترجیح دادند به شهرها و کلان‌شهرها با امکانات بیشتر بروند و زندگی‌های پر استرس‌تری را تجربه کنند. در این سال‌ها چون به مرور خیلی مادی‌گرا شدیم و نوع توسعه‌مان غلبه رفاهش به سمت امکانات مادی بود، امروز زوجین می‌گویند برای فرزند آوردن باید امکانات بیشتری هم داشته باشیم.
کارشناس برنامه بدون توقف در ادامه تصریح کرد: از آن طرف الگوی پیشرفت بچه‌مان برایمان کلیشه شده، در حالیکه یک مادر آرام برای یک بچه از همه امکانات ضروری‌تر است، یک پدری که برای فرزندش وقت بگذارد و زن و شوهری که صمیمی باشند، فقط دغدغه خانواده این است که فرزند من در آینده در چه شریط اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیرد به این فکر نمی‌کند که بچه من به لحاظ اجتماعی و روانی بچه سالمی باشد.
عضو کارگروه نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به اینکه در فرهنگ ما تعریف شده که یک غایت را برای فرزندمان در نظر می‌گیریم و بر اساس همان کلیشه حرکت می‌کنیم، ادامه داد: در حالیکه هر انسان در یک رشته استعداد خاصی دارد فقط باید پیدایش کند. ما مادرها تربیت‌مان این جور است که نه نوآوری به فرزندمان یاد می‌دهیم، نه تفکر خلاق، نه کارآفرینی، نه تفکر انتقادی.
وی همچنین اضافه کرد: بچه ما محکوم است که در یک کلیشه‌‌ای زیست کند که این تحصیلات را داشته باش، این کلاس کنکورها را برو، این مهارت‌های زبانی را کسب کن، استعدادت را کاری نداریم، سیستم آموزشی هم این هل دادن را تکرار می‌کند و ما بچه‌های ناسالمی بار می‌آوریم که در محیط زیست طبیعی‌شان رشد نکرده و استعداد درجه یک خودشان را پیدا نکردند و به سمت کارآفرینی و خلاقیتی که خودشان کشفش کرده باشند نمی‌روند و بعد می‌گوئیم دولت اگر به ما امکانات و خانه و رفاه می‌دهی ما هم دو تا بچه بیاوریم.
عضو شورای مرکزی تشکل‌های غیردولتی زنان ایران یادآور شد: اگر سیستم آموزشی ما تغییر پیدا کند یک فرصت نفس کشیدن هم به خانواده‌هایی که دغدغه اول‌شان کنکور است می‌دهیم، اگر کشور نظام آموزش و پرورش مهارتی و خلاق داشته باشد بچه‌ها می‌توانند انتخاب کنند و از تجربه زیبای فرزند‌آوری متکثرش را داشته باشند ولی وقتی تجربه تک فرزندی آن قدر تلخ و سخت و با آتیه نامشخص است، کسی سراغ فرزندآوری نمی‌رود. هم تغییر در نظام آموزشی وهم دوره‌های مهارت‌آموزی برای مادران که باعث آرامش‌شان شود جزء سیاست‌های تشویقی در این مسیر است.
کارشناس حوزه مطالعات زنان و خانواده با اشاره به اینکه اگر فضای جامعه همین فردا هم مساعد شود باز هم افراد تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، تأکید کرد: مگر اینکه این ترس از میان برداشته شده و آن نگاه آینده زیبا برای بچه‌ها که مثل دهه 60 مردم از حضور فرزندان در کنار خودشان لذت می‌بردند و بچه‌ها هم  کیف می‌کردند برایشان متصور شود. اینکه چرا ما ظرف دو دهه آن قدر فرهنگ و سبک زندگی‌مان تغییر کرده که می‌ترسیم از تکرار تجربه خوب والدین خودمان، این نیاز به کار فرهنگی دارد نیاز به این دارد که الگوهای موفق را ببینیم.
این پژوهشگر با ذکر این مثال که یک زمانی آمریکا و اروپا دچار کاهش نرخ شدید باروری شده بود، عنوان کرد: در آن زمان فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شد که تصویر بدهد به افراد که ببینید یک چنین تصویری هم از زندگی وجود دارد، ما چنین تصویری را به خانواده‌ها نمی‌دهیم من خیلی اوقات می‌بینم خانم‌هایی که دوست دارند بچه داشته باشند اما می‌گویند آرامشم، پیشرفت اجتماعی، سلامتی‌ام  به هم می‌ریزد، اما وقتی فقط یک نمونه به افراد نشان می‌دهی می‌بینید که این تجربه برایشان مطلوب و خواستنی می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: رفع این مشکل نیاز به آگاهی‌سازی، صحبت کردن و شکستن کلیشه‌هایی که در آن اسیر شدیم دارد، سیاستگذاری و فرهنگ‌سازی باید به موازات هم پیش برود. این موضوع باید هم دغدغه مسؤلان شود وهم مردم چون یک مشکل ملی است که زندگی‌های فرد فرد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع هر جا فرهنگ‌سازی و حرکت مردمی شروع شده این مطالبه باعث شده سرعت سیاستگذاران هم در دادن تسهیلات بیشتر شود. یکی از مسائل جدی ما این است که تغییر فرهنگ اتفاق افتاده مثلا مادر خانواده‌ای که تا دو، سه دهه پیش بیسواد بود، در خانه محقرش نشسته بود، توقعش کم بود و با آرامش داشت 10 تا بچه بزرگ می‌کرد و نگرانی‌اش کمتر از مادری بود که امروز می‌خواهد یک بچه بزرگ کند، مدرنیته و پیشرفت برای ما سبک زندگی آورد که به شدت برای ما استرس‌زاست.
به گزارش فارس، برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» که ساعت ۲۰:۱۰ شبکه سه پخش می‌شود؛ این هفته با حضور مریم اردبیلی در چند قسمت متوالی به موضوع چالش‌های فرزندآوری و خانواده‌ها و خطر کهنسالی جمعیت که از موضوعات مهم کشورمان در حال حاضر است، می‌پردازد.
«بدون توقف» به تهیه کنندگی رضا غلامحسین‌نژاد، کارگردانی رحیم صادق‌پور و سردبیری ابراهیم جلالیان کاری از خانه تولیدات جوان صدا‌و‌سیما است و به‌صورت روزانه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه سه مهمان خانه‌ها است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷