کنفرانس تاب‌آوری مراکز حیاتی امروز در حالی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد که بالاترین مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی با بی‌تفاوتی به این کنفرانس نیامد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،در حالی که ایران همواره در معرض خطرات و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد و همواره مراکز حیاتی به خصوص بیمارستان‌ها باید بعد از وقوع هر حوادثی به خدمات‌رسانی خود ادامه دهند، نشان می‌دهد که آمادگی مراکز حیاتی تا چه حد می‌تواند به نفع کشور و کاهش میزان خسارت مالی و جانی باشد. 
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که مدتهاست در تب و تاب برگزاری کنفرانس تاب‌آوری مراکز حیاتی است، با جذب حمایت‌کنندگان و اسپانسرهای بخش خصوصی که به گفته شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات کسب درآمد قانونی است تلاش خود برای حضور حداکثری بخش خصوصی در این کنفرانس بین‌المللی را افزایش داد. 
ژاپن سرآمد کشورهای دنیا در تاب‌آوری مراکز حیاتی است و در کنفرانسی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آن را (هفتم و هشتم مهر) برگزار می‌کند از ژاپن نمایندگانی حضور داشتند، اما در این کنفرانس علیرغم اعلام قبلی از سوی مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی حضور نیافت و رئیس سازمان مجری بیمارستان ها و ساختمان های عمومی و دولتی نیز حاضر به سخنرانی در این کنفرانس نشد.
اما نکته جالب دیگری که امروز در این کنفرانس رخ داده بود برگزاری نمایشگاهی بود که در حاشیه کنفرانس مزبور برپا شده است. سوای ضرورت توجه به تاب‌آوری مراکز حیاتی که بسیار هم بااهمیت است، اما سؤال این است که چه هدفی در برپایی نمایشگاه جانبی کنفرانس نهفته است. 
اگر هزینه برپایی این نمایشگاه که مشخص نیست از حضور شرکت‌ها و اسپانسرهای آن چه میزان دریافت شده بگذریم، سؤال این است که چرا باید فضای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که یک ارگان دولتی است و باید کارهای تحقیقاتی کند، دراختیار شرکت‌های خصوصی قرار گیرد. 
آیا هدف از این کنفرانس همانند بسیاری از کنفرانس‌ها و همایش‌ها درآمدزایی برای مراکز و افراد خاص است؟ سؤال این است که اگر این کنفرانس می‌تواند با استفاده از تجربیات کشوری مثل ژاپن به بهبود اوضاع این مراکز و بیمارستان‌هایی که بیش از 50 درصد آن در مقابله زلزله آسیب‌پذیر هستند کمک کند،‌ چرا با بی‌توجهی وزیر راه و شهرسازی همراه می شود و رئیس سازمان مجری بیمارستان ها و ساختمان های عمومی و دولتی نیز حاضر به سخنرانی در این کنفرانس نمی شود.

*شکرچی زاده:برگزاری نمایشگاه و کسب درآمد قانونی است
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که چرا وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس تاب‌آوری مراکز حیاتی علی‌رغم اعلام قبلی حضور پیدا نکرد و اینکه آیا مرکز تحقیقات که یک ارگان دولتی است، می‌تواند در حاشیه کنفرانس با برگزاری نمایشگاه کسب درآمد کند، گفت: به هر حال وزیر راه و شهرسازی به دلیل همزمان شدن جلسه‌ای نتوانست در این کنفرانس حضور پیدا کند.
وی افزود: هر کنفرانس علمی که برگزار می‌شود، بخش خصوصی و شرکت‌ها و مهندسان مشاور مرتبط با کنفرانس هم شرکت می‌کنند که مباحث علمی را در جریان گذاشته و اینکه توانمندی‌های خود را در ارتباط با موضوعات کنفرانس ارائه می‌کنند. 
وی ادامه داد: مدعوین و حاضرین در کنفرانس و نمایشگاه سه دسته بودند که مشاوران، سازنده و پیمانکاران ساخت بیمارستان و تعدادی هم اقلام تجهیزات و بیمارستانی را عرضه می‌کنند حضور داشتند. 
شکرچی‌زاده گفت: شرکت‌ها می‌توانند با حضور در این کنفرانس خدمات خود را بیشتر بازگو کنند. پس تناسب خوبی بین کنفرانس و شرکت‌هایی که در نمایشگاه بودند وجود داشت. 
وی در پاسخ به این سؤال که درآمدی که از بابت برگزاری نمایشگاه جانبی کسب می‌شود، آیا به مرکز تحقیقات تعلق می‌گیرد و صرف تحقیقات در این مرکز می‌شود، گفت: یک شرکت برگزارکننده با قراردادی که با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امضا کرده است این نمایشگاه را برپا کرده است بنابراین قراردادی میان این دو برای هزینه‌های ثبت‌نام و حضور شرکت‌ها و برگزاری کنفرانس امضاء شده است. 
وی در پاسخ به این سؤال که به هر حال مرکز تحقیقات که یک ارگان دولتی محسوب می‌شود، به دنبال سودآوری است؟ اظهار داشت: به هر حال بودجه دولتی برای برگزاری کنفرانس وجود ندارد و برگزاری کنفرانس با منابع دولتی نمی‌توان انجام داد و هر کنفرانسی که در مرکز تحقیقات مسکن برگزار می‌شود، باید هزینه‌های خود را استخراج کنند و هزینه‌ها باید از محل ثبت‌نام و برگزاری نمایشگاه تأمین شود. 
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌تواند کسب درآمد کند و مانعی از لحاظ قانونی وجود ندارد، چرا که سازمان برنامه و بودجه در ردیف‌های بودجه‌ای یک قسمت را بودجه دولتی و یک قسمت را کسب درآمد عنوان کرده است. بنابراین کسب درآمد می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری سمینار و ارائه خدمات مهندسی که در قانون مرکز تحقیقات از قبل از انقلاب بوده است و همچنان وجود دارد. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴