تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۰۴۳۷
بر اساس ماده 124 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اخذ رای به پنج روش، رای‌گیری قیام و قعودی، رای‌گیری با کلید برقی، رای‌گیری علنی با ورقه، رای‌گیری مخفی با ورقه، رای‌گیری مخفی با مهره انجام می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، بر اساس ماده 124 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اخذ رای به پنج روش، رای‌گیری قیام و قعودی، رای‌گیری با کلید برقی، رای‌گیری علنی با ورقه، رای‌گیری مخفی با ورقه، رای‌گیری مخفی با مهره انجام می‌شود اما این در حالی است که رأي‌گيري استمزاجي در آئين‌نامه داخلي مجلس ذكر نشده است، بلكه در واقع عرفي در مجلس است كه بر اساس آن رئيس قوه مقننه مي‌تواند در شرايطي و براي پيشبرد بهتر اداره مجلس از آن استفاده كند.
 
از رأي‌گيري استمزاجي در رابطه با موضوعي كه قالب قانوني ندارد، استفاده مي‌شود و امر در آن شرايط است. اما رئيس مجلس مي‌تواند حتي پس از رأي‌گيري استمزاجي و با توجه به شرايط و به تشخيص خود، اقدامي برخلاف نظر مطرح شده از سوي نمايندگان در رأي‌گيري استمزاجي انجام دهد و موضوعي خلاف آئين‌نامه نيست. رأي‌گيري استمزاجي حجت نيست.

لازم به ذكر است، در رأي‌گيري استمزاجي، نمايندگان نظر خود را با فشار دادن دكمه‌هاي دو به نشان مخالفت و چهار به نشانه موافقت در خصوص موضوع مطرح شده، بيان مي‌كنند. لازم به يادآوري است شيوه رأي‌گيري استمزاجي در مجالس قبلي نيز استفاده مي‌شده است، اما حجت نيست، بلكه يك روال و عرف مجلس براي استفاده از آن در برخي مسائل است.
 
پیش از رای‌گیری الکترونیکی در مجلس، رای‌گیری‌ها به صورت قیام و قعودی انجام می‌شد که با تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ای مجلس شورای اسلامی، رای‌گیری با ورقه یا به صورت قیام و قعود جای خود را به دستگاه الکترونیکی روی میز نمایندگی داد اما طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هنگامی که دستگاه الکترونیکی مجلس دچار نقص فنی باشد، رای گیری به صورت قیام و قعود انجام می‌گیرد.
 
براساس تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه خانه‌ملت، تنها زمان استفاده نشدن از دستگاه رای‌گیری الکترونیکی، قطع برق صحن علنی مجلس است.
 
آرای محرمانه نمایندگان در شیوه رای‌گیری الکترونیکی با لیبل "به کلی سری" ذخیره می‌شود، برای تضمین افشا نشدن آراء "به کلی سری" نمایندگان مجازات حبس و انفصال از خدمت پیش‌بینی شده است.
 
با استفاده از این سامانه هر نماینده به وسیله اثر انگشت به سیستم معرفی می‌شود و در آغاز هر رأی‌گیری با استفاده از اثر انگشت منوی مربوط به رأی‌گیری برای هر نماینده فعال می‌شود و نمایندگان می‌توانند رأی خود را اعلام کنند.
 
سامانه رأی‌گیری، پس از انجام هر رأی‌گیری امکان مشاهده تعداد آراء موافق، مخالف یا ممتنع مأخوذه را از طریق نمایشگرها فراهم می‌کند، ضمن اینکه امکان دریافت گزارش‌های آماری متفاوتی را نیز در اختیار نمایندگان و ریاست مجلس قرار می‌دهد.
 
در ماده ۷ طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی آمده بود که کلیه رأی‌گیری‌ها در مجلس با سامانه هوشمند الکترونیکی انجام می‌شود، هیئت رئیسه موظف است سامانه مذکور را برای رأی‌گیری مخفی به نحوی برنامه‌ریزی نماید که ضمن حفظ و نگهداری نتیجه رأی از لحاظ تعداد موافق، مخالف و ممتنع، امکان ثبت و ذخیره مشخصات نماینده یا شماره صندلی وی در سامانه وجود نداشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲